Gondica är ett mycket bra spel för den som gillar att swashbuckla som Errol Flynn (eller Antonio Banderas, för den yngre generation), magi som mera liknar "weird science", att slå många T6or, och som är dödligt less på alver, dvärgar och andra kopior på Tolkien filtrerat via Gygax.
När det gällde de andra spelen skämtade jag mest; den Huvudlöse Ryttaren är en skräckfigur alla amerikanska ungar känner lika väl som de känner Dracula och Frankenstein, så han har använts i rollspel (de flesta ÄR ju amerikanska...) förr.
Min favorittolkning inom populärkulturen är den motorcykelåkande Huvudlöse Knutten i tecknade serien The Real Ghostbusters (vilket innebär att han antagligen finns med i "Tobin's Spirit Guide" till rollspelet Ghostbusters International också, när jag tänker efter).
Men för svenskar är han inte allt för välkänd (så man slipper det problem som man lätt får med Dracula eller Frankesteins monster, att han är en kliché) så visst kan man ha kul med honom i diverse rollspel!
Och vad gäller specifika böcker:
Castle Falkenstein: Sixguns and Sorcery, sidan 30 (kan finnas info i nya GURPS Castle Falkenstein också).
Masque of the Red Death: Darklords, s 44-47 (kan mycket väl komma att läggas upp gratis på WotC site, eftersom det är sedan länge OOP till Ravenloft). Det skulle för övrigt inte förvåna mig om någon av Kargatanes netbooks om Gothic Earth har den historiske Headless Horseman också.
Chock: Nattens Fasor, som sagt; jag vet inte sidan. Nattens Fasor bygger på ett supplement till Chill som jag inte har en susning om vad det heter. ;-)
Nightowl, the Eternal Librarian
"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk