Nekromanti Filosofi om musik i Rollspel

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Tjo!

Jag hade tänkt att börja utnyttja musik som medium i mina rollspelskampanjer. Problemet är att jag har lite svårt att välja inriktning.

Ska jag välja musik som passar "settingen" (typ spela Jazz till en omgång Noir eller Sagan om ringen soundtrack:et till Eon)

ELLER

Ska jag välja musik utefter vad för sorts psykisk påverkan jag vill förmedla?

Jag funderar på att skrota idén med att välja musik efter spelvärldens setting och istället använda mig av låtar som framkallar "rätt" sorts psykiska effekter (som att te.x dra på med ultrablastbeat:ad Grindcore, när jag vill förmedla stress etc.). Vad tror ni skulle bli mest intressant? Vad har ni för filosofi kring det här med musikspelande under rollspelets gång för övrigt?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
I mina ögon - precis samma filosofi som att välja soundtrack till en film (fast med ett antal uppenbara begränsningar). Att ha techno till fantasy skulle reta de flesta jag känner till gallfeber. Musiken ska aldrig ta fokus - om man inte vill illustrera en scen särskilt med just en sång (då kan man be alla att tystna och lyssna). Sedan får du välja vad du vill, men generellt så följer ju soundtracken filmens setting - Braveheart har säckpipor, Gladiator har stora trummor, Trainspotting har engelsk pop (nåja).

Så att köra Grindcore när du ska stressa spelarna i Eon - njae. Men om de är helt okej med det och inte tappar inlevelsen så funkar det ju förstås prima!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Filosofi om musik i rollspel

Jag tycker en lagom mix av båda faktorerna är bäst. Alltså, musik som passar stämningen du vill förmedla, men inte står i alltför stark kontrast till miljön du skildrar. Tex, att dra på med grindcore eller metal till en kampanj i medeltida arabvärlden hade lätt varit för mycket, men diskret darkwave och annat hade man lugnt kunnat smyga in, såväl som kontemporär arabisk musik.

Låt dig inte begränsas för mycket av vilken musik som av någon anledning anses 'passa' till miljön - våga experimentera, absolut; symfoniorkestrar är egentligen knappt mer medeltid än electronica, liksom. Men tänk också på att du -både- ska förmedla stämning och miljö - gör inte våld på någondera.

Det är den approachen jag själv har, åtminstone.

- Ymir, rekommenderar
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Filosofi om musik i rollspel

"Men tänk också på att du -både- ska förmedla stämning och miljö - gör inte våld på någondera. "

Bra poäng.

Fast när det kommer till att förmedla miljön. Kan det finnas ett visst skede i rollspelandet när man kan urarta lite i musikval för att förmedla stämningen? Alltså, säg att man kör en kampanj vid Östfronten i Noir, man börjar med att förmedla krig, sunk och allmän misär och fortsätter i den takten med musikval. Men efter kanske en timme eller två när settingen är "satt", så funderar jag på om det är okej att sväva ut lite i musikvalet (inte för mycket givetvis, men lite mer än vad man gjort innan när man försökt introducera miljön).

Kort och gott, tror ni att miljöförmedlandet totalt åker i papperskorgen vid ett sådant tillfälle eller kan miljöförmedlandet ändå sitta kvar just för att man har spenderat en bra tid i att leva sig in i den?

Tack för hittills given input!
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Filosofi om musik i rollspel

Men efter kanske en timme eller två när settingen är "satt", så funderar jag på om det är okej att sväva ut lite i musikvalet (inte för mycket givetvis, men lite mer än vad man gjort innan när man försökt introducera miljön).
Det brukar fungera bra för mig. Det kan vara lite väl svårt att hitta musik som både förmedlar miljön och den känslostämning man för tillfället vill ha fram. Därför kan man som du funderar börja med musik som primärt förmedlar miljön för att sedan gradvis gå över till mer och mer till musik som inte nödvändigtvis förmedlar miljön, men däremot sinnesstämningen man vill åt (spänning, strid, romantik...)
Sedan är det skoj att ge viktiga personer eller företeelser ledmotiv som följer dem vart de går. Där gör det ingenting om den musiksnutten är udda i sammanhanget, eftersom spelarna med tiden lär sig associera den med en person, inte med en miljö.

En annan sak jag tror är viktig är att musiken primärt skall göra två saker: ge rätt stämning åt SL och undvika att spoliera stämningen för spelarna. Jag resonerar så här:
Om SL hamnar i bra stämning blir hon en bra SL och alla som spelar tjänar på det. Om SL hamnar i dålig stämning pajar alltihop. Därför är det lite mindre viktigt att musiken känns klockren för spelarna. Den får inte vara kontraproduktiv, men det är OK om den bara är lagom.
När du planerar musiken, se då först och främst till att den funkar för dig och inte direkt stör spelarna.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag fick en skiva dedikerad till mina scener

Jag har faktiskt fått en egen skiva dedikerad till mitt spel med olika stämningsmusiker som man har i filmer typ vid jakt, romance etc. Testa att ha anpassa musiken till scenen :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,083
Location
Ereb Altor
Det kan väl alla få?

Jag är osäker på vad du menar men en grej jag tänkte på var att låta spelarna bestäma sina themes. När spelare 1 är i strid har han bestämt att han vill ha låt A, när spelare 2 tar det soft på puben vill han ha låt B o.s.v. Skulle kunna vara kul men kräver en SL som är snabb med sina DJ skills.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle nog gå in på spåret att förmedla psykisk påverkan. Det skulle iaf jag gilla mer, än att ha ren genre-mässigt skval liggandes i bakrunden.
Tror att man kan få till det lite bättre om man väljer musik efter stämmning.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Ditt exempel på "musik som passar 'settingen'" är intressant. Jazz är ju någon som skulle kunna tänkas spelas i Noirs värld, medan soundtracket till Sagan om Ringen är symfonisk musik som ligger ungefär fyrahundra år in i framtiden sett från Mundanas teknologinivå. Alltså är den exakt lika anakronistisk som om du skulle dra på med grindcore.

Personligen föredrar jag känsla framför autencitet. Jag har till exempel spelat Manowar vid episka strider i fantasyröj, och tog till några av Tom Waits mest bizarra kabarélåtar för att förmedla den depraverade stämningen hos de vandöda crurerna i Den Femte Konfluxen. Annars brukar jag inte använda musik så fasansfullt mycket.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
"Ditt exempel på "musik som passar 'settingen'" är intressant. Jazz är ju någon som skulle kunna tänkas spelas i Noirs värld, medan soundtracket till Sagan om Ringen är symfonisk musik som ligger ungefär fyrahundra år in i framtiden sett från Mundanas teknologinivå. Alltså är den exakt lika anakronistisk som om du skulle dra på med grindcore."

Hmm, jag antar att jag inte riktigt menade "settingen" utan mer génren då. Alltså musik från en fantasyfilm till ett fantasy rollspel och typisk film noir musik till ett film noir och neo noir baserat rollspel. My bad...
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Jag hade tänkt att börja utnyttja musik som medium i mina rollspelskampanjer. Problemet är att jag har lite svårt att välja inriktning.

Ska jag välja musik som passar "settingen" (typ spela Jazz till en omgång Noir eller Sagan om ringen soundtrack:et till Eon)

ELLER

Ska jag välja musik utefter vad för sorts psykisk påverkan jag vill förmedla?

Båda är helst att föredra; personligen brukar jag använda lämpliga soundtrack, eller åtminstone musik som till sin form är så filmisk att den kan klassas som soundtrack; själv använder jag exempelvis jazz i min CoC-kampanj till och från, men mestadels blir det mer stämningsfullt med suggestiva soundtrack. Eftersom soundtrack till sin natur eftersträvar just "psykisk påverkan" är det vad jag brukar välja, förutsatt förstås att det är ett till settingen lämpligt soundtrack. Vad som är lämpligt är självfallet extremt subjektivt, men du förstår nog vad jag menar... *S*

Faktum är att jag brukar göra en samling med färdiga teman; jag väljer ut stycken ur vissa soundtrack eller artister som till sin natur är så ambient / soundtrack-liknande att de fungerar, döper därefter helt sonika om dem till den stämning jag vill förmedla...

Att lägga in anakronistisk musik i sina kampanjer kan nog fungera, med risk för att man uppnår en effekt som är mer komisk än någonting annat. Det kan ju iofs vara någonting att eftersträva i sig.

:gremsmirk:


Är man riktigt flitig kan man också se till att redigera musiken, oftast kan det räcka med att under en waw-mp3 rip sänka uppspelningshastigheten, kanske klippa ett stycke och sedan loopa efter behag...
 
Top