Nekromanti Filosofisk analys av "24"

Saxifrage

Hero
Säljsnack?

Eftersom jag alltid tyckt att "24" verkat ointressant, och den här tråden står utan svar, så kanske man kan få fråga vad det är som gör serien så bra? (ok, jag vet att den utspelar sig under 24h, men resten då?) Har jag missat något?

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Säljsnack?

Tja vad sägs om hjältar som beter sig som typiska rollpersoner, dvs ändamålen helgar medlen... Utan tanke på konsekvenserna. =^_^=

Man sitter och undrar vad som skall hända, och vilka komplikationer som kommer in. Vem är skurk och vem kan man lita på?

/Ulfgeir

Gordeg

Hero

Man får inte missa några avsnitt för att 24 ska vara spännande. Om man lyckas se samtliga avsnitt (i rätt ordning) tycker jag att serien är jäkligt bra, för att:

* Som nämndes i artikeln Mekanurg länkade till lyckas man bra med att skapa känslan av tidspress.
* Det finns ingen uppenbar hjälte eller good guy. Man kan inte ens lita på huvudpersonen.
* Det är bra gjort att hålla igång flera parallella handlingar i 24 avsnitt utan att hamna i ett huvudspår med några mindre intressanta sidospår.
* De flesta thrillers försöker överraska tittarna men misslyckas. 24 lyckades bättre (eller är det bara jag som är trög?)

Ovanstående gäller för första och andra säsongen. Jag tyckte inte att säsong 3 var lika bra. Har inte sett säsong 4 eller 5.

Gordeg

Rosen

Myrmidon

* Det finns ingen uppenbar hjälte eller good guy. Man kan inte ens lita på huvudpersonen.

Jan Gulliou beskrev Carl Hamilton som en person som sakta bryts ner av sitt jobb och förlorar lite grann av den han var för varje nytt gräsligt dåd han måste utföra i tjänsten. Det är Jack Bauer på pricken - han har bara kommit längre i den processen än Hamilton.

Det är också rätt tydligt hur ständigt frustrerad och stressad han är; Sutherland har spelat hårda grabbar förut, men hans coola kolugna karaktärer är rätt långt från Bauers framvästa "dammit!" och blinka svett från ögonen.

Ovanstående gäller för första och andra säsongen. Jag tyckte inte att säsong 3 var lika bra. Har inte sett säsong 4 eller 5.

Säsong tre var den sämsta hittills, fyran slog däremot vartenda stressrekord som finns (man hade kunnat göra en '48' av den storyn, och den skulle fortfarande haft högt tempo). Femman verkar klart lovande så här långt, fast serien har nog kommit därhän att man bör ha sett tidigare säsonger för att kunna hänga med ordentligt.

--
Åke