Nekromanti [Fimbulvinter] Gör en monoteism!

Krille

Super Moderator
  • Behöver jag verkligen religion, eller räcker det med en kyrka och en bakgrund? Varför?
  • Om jag behöver en religion: ska jag stöpa om en monoteism i största allmänhet eller sno en monoteism? Varför?
  • Hur ska en omstöpt monoteism se ut, om den ska vara omstöpt?
  • Har ni fler balla förslag på inspirationskällor? Varför passar de så bra?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hur mycket culture gaming vill du ha? Det påverkar ju en del av frågan ifall du faktiskt behöver en religion eller bara en kyrka och en bakgrund.

Jag tycker nog en omstöpt kristendom i dess dystraste, kärvaste, mest bergmanska framtoning kan funka bra. En grå, sträng och fördömande kraft ställd mot den livsbejakande religionen i huvudkulturen. Sedan finns det ju inget som hindrar att kyrkan i vissa fall har rätt, antingen moraliskt eller praktiskt, med en modern människas mått mätt. Det gör ju snarare saker och ting bättre. Som helhet tycker jag dock strängheten och dysterheten bör vara tongivande.

Krille

Super Moderator
Det kommer inte vara så mycket culture gaming geografiskt sett. Fimbulvinter börjar sin världsbeskrivning vid Tollunds gård och ätten Tollunds ursprung, fortsätta utåt om Tollundaland med färre detaljer och fortsätta zooma utåt med färre och färre detaljer för att stanna med Yggdrasil i översikt. Främmande kulturer finns men nämns i förbifarten om ens alls.

Faen vet om det kommer vara så mycket culture gaming kulturellt sett heller. Egentligen är temat för spelet "världen kommer att gå under inom en viss given tid; hur tänker du möta slutet?" - en tämligen wagnersk/götterdämmerungsk frågeställning, helt enkelt, och inte så mycket kultursimulering.

Jag tänker mig den monoteistiska kyrkan som ett intrång i en annars ganska välkänd värld. Den är helt klart främmande och stör ordningen, även om den har bra poänger (den måste ha bra poänger, annars kommer den inte locka anhängare ur culture gaming-synpunkt). Vilket rent metafysiskt är poängen med den.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Av någon anledning kom jag att tänka på Nysalor/Gbaji-kulten i urgamla Cults of Prax, dvs en illuminationslära.

Du kan också titta på gnostiska idéer om att befria sig från den materiella världens bojor. Meditation, disciplin och andlig hierarki blir nyckelord. Människorna indelas i hyliker (de förtappade som inte sett ljuset), pneumatiker (de invigda som är på väg mot ljuset) och psykiker (de inspirerade som känner till ljuset och "vet" hur saker och ting står till).

En annan lösning, om du ska hålla dig till den forngermanska världen, är att titta närmare på den romerska Mithraskulten,

Arfert

Facit
Du kunde ju ta en titt på katharerna, som jag använde när jag skrev min religion Spiriti Iluminati till Saga.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Gnosticism-vinklingen känns överhuvudtaget lite gjord efter att den spelade så pass viktig roll i både Svavelvinter-kampanjen och Kult.

Arfert

Facit
klart du kan.. hur många fantasyreligioner bygger inte på samma verkliga källor.. men är olika ändå?

Ram

Skev
Behöver jag verkligen religion, eller räcker det med en kyrka och en bakgrund? Varför?
Du behöver inte någon religion egentligen men du behöver vad de gör och eventuellt varför de gör det. Det enklaste sättet att uppnå detta är oftast att rudimentärt speca religionen.

Om jag behöver en religion: ska jag stöpa om en monoteism i största allmänhet eller sno en monoteism? Varför?
Min röst är att sno från några olika källor för att man både skall få igenkännande och överraskningar.

Hur ska en omstöpt monoteism se ut, om den ska vara omstöpt?
Lökigt svar, men på det sätt som gör den mest användbar ur världens perspektiv. Skall den vara en osympatik motpol till den sanna läran så skall bör det finnas inkvisitioner och häxbränning korståg etc.

Flurtis

Hero
Hmm rakt av så känns det som om du ska lägga mer krut på att göra religionen mer exotisk, dräkter, rökelser, konstiga instrument, språk och riter.

Om du vill att spelarna skall uppleva religionen som en kontrast mot övriga spelvärlden, något exotiskt, (så uppfattade jag dig i alla fall) så tycker jag att du bör lämna de större religonerna utanför. Stöp din egen eller blanda ihop en. Ta formatet på kristendomen och kombinera med asiatisk kultur och seder kanske? Exotiska dräkter, rökelser, främmande språk, krut-dyrkning etc.

//Flurtis

Krille

Super Moderator
Saken är att jag behöver en religion som är direkt inkompatibel med ésetron. En polyteistisk religion är i sig inte direkt inkompatibel - finns det femtielva gudar så kan det lika gärna finnas femtitolv, liksom. En monoteistisk religion säger uttryckligen att det finns en gud, och det är direkt inkompatibelt med en polyteistisk religion. Så en monoteism (eller möjligen en ateism) är rätt praktisk i det sammanhanget.

Sen vill jag inte ha en främmande religion i betydelsen exotisk för spelaren, utan en främmande religion i betydelsen exotisk för ésetroende rollpersoner.

---

Just nu börjar jag fundera i banorna på ortodoxa kristna traditioner (mest pga Arvo Pärts "Kanon Pokajanen"), och vad som händer om den blandas med Pullmans Magisterium. Att ha en pseudokatolsk pseudokristen kyrka som kör med pseudolatin känns jävligt gjort, men en pseudoortodox pseudokristen kyrka med pseudoslaviska eller pseudogrekiska känns faktiskt bra mycket fräschare. Tack vare vikingarnas resor i österled så känns den idén bra mycket mer i linje med resten av världen, trots dess exotiskhet.

Som teolog och religionsvetare är jag självfallet en smula extra intresserad av innehållet i den här tråden, särskilt som religioner i rollspel brukar vara ganska pajjiga företeelser.

För det första tror jag det är helt rätt att utgå från flera inspirationskällor - det pseudokatolska spåret är uttjatat och dessutom i allmänhet väldigt illa utfört - och det finns så många varianter av kristendom, islam och judendom att man har ett veritabelt ymnighetshorn att ösa ur. (No pun intended)

Fördelen med den ortodoxa kristendomen, som du tar upp är dess intima koppling till statsmakten - tsaren i Ryssland och kejsaren i Bysans - men ser man till trosåskådningens innehåll tror jag det passar sämre.

Om systemen "kyrka"-"ésetron" verkligen skall vara inkompatibla tror jag du skall ta en titt på den reformerta kristendom som utvecklades på 1500-talet som en radikalare variant av den lutherska reformationen. Överallt där den dyker upp (fr a Schweiz, Nederländerna, Frankrike, Skottland och på andra håll) är den mycket strikt och lagisk. Gudstjänsterna är strama predikogudstjänster med bibelläsning och psalmsång (inga korstecken, ingen rökelse eller annat som man förknippar med det katolska). Kyrkorna rensas från alla bilder och skulpturer av bildstormarna, och kyrkväggarna vitkalkas.

Över huvud taget finns i den reformerta kristendomen under 1500-talet och framåt ett radikalt motstånd mot allt man uppfattar som vidskeplighet, och till det hör också allt katolskt, ortodoxt och lutherskt. Calvin, Zwingli och övriga reformerta förgrundsgestalter är inte bara teologer utan också politiker och i många fall härförare, och det är inte få av dem som faller på slagfältet.

Strävan hos den reformerta kyrkoinriktningen är att omforma samhället till ett slags kristet idealsamhälle, där religion och övriga samhällsföreteelser är inseparabla. Samtidigt lägger man betydligt mindre vikt vid folklig fromhet, i det att den riskerar att leda till vidskepelse, och poängterar i stället arbetet och disciplinen i den kristna människans liv.

Samma typ av syn på relationen mellan samhälle och religion kan man finna inom islam, som också kan utgöra en god källa till inspiration. I stället för en massa teologiska diskussioner om frälsningen, Kristi två naturer, nattvardsmysteriets innebörd etc, som kristendomen ägnade sig åt, så ställer Muhammed upp ett litet antal regler, skriver en helig skrift som är så pass kort att man efter lite träning kan lära sig hela klabbet utantill.

Islam sprids inte heller genom mission, utan framför allt genom erövringar. Man har ett tydligt program för hur man skall gå till väga för att vinna nya anhängare bland de erövrade folken, där skattefrihet vid konversion är ett bärande element.

En kombination av reformerta kyrkan och islam med lite utanpåverk av ortodoxa kyrkan tror jag skulle kunna bli en utmärkt monoteistisk motståndare till ése-tron. Styrkan i en sådan kombination ligger bland annat i att den i likhet med reformerta kyrkan och islam
- är intimt sammankopplad med en teokratisk samhällsmodell,
- poängterar lag och disciplin och
- tar kraftigt avstånd från vidskepelse och polyteism.

Med inspiration från islam kan dess skrift vara kort och slagkraftig, och dess regler få men möjliga att utföra (till skillnad från kristendomens).

Den ortodoxa kyrkans yttre attribut och tydliga hierarki utgör företeelser som skänker glans och storhet åt kombinationsmonoteismens ämbetsmän, vilket inte är någon nackdel i en setting som den du beskriver.

En sådan kombination skulle definitivt krocka med ése-tron och samtidigt ha den inre mekanik för struktur och ordning som gör den till en maktfaktor i de samhällen där den bryter in.