Nekromanti Finansieringssajter

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Oldtimer försöker finansiera sin svenska utgåva av AD&D via Indiegogo. Det var ett grepp som jag inte kände till tidigare, men det verkar vara en finurlig idé.

Jag har sett två sådana funding-sites hittills: Kickstarter och Indiegogo. Båda gör anspråk på att vara "den ledande". Hmm, marknadsföringspladder.

Så jag undrar om det finns någon här som har något att berätta, bra eller dåligt, om sådana här sajter.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Mekanurg said:
Jag har sett två sådana funding-sites hittills: Kickstarter och Indiegogo. Båda gör anspråk på att vara "den ledande". Hmm, marknadsföringspladder.
Jag kan visa en till: Funded By Me .

Den är inte ledande, för jag har bara hört en enda person prata om den.

Dilandau

Myrmidon
Mekanurg said:
Coolt. Men jag spelar nog inte i den ligan. :gremwink:
Kickstarter går inte att använda utanför USA, det kan vara bra att veta. Eller, den går inte att använda utan ett amerikanskt bankkonto.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Mekanurg said:
Så jag undrar om det finns någon här som har något att berätta, bra eller dåligt, om sådana här sajter.
Till att börja med, kickstarter är den ledande av dem i fråga om projekt och mängd pengar, no doubt about it, den är också tyvärr endast för jänkare.

Jag har ett par kompisar som har användt sig av sådana och läxan man får komma ihåg där är att det inte verkar vara en dans på rosor direkt.

Det kräver en del jobb att få upp en bra presentation, helst ska man ha en video och rätt mycket bilder för att över huvud taget ha chans att dra in pengar, om man inte är ett stort namn och då hjälper det troligen också. Det kräver också en hel del marknadsföring. Som i MYCKET marknadsföring.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det står helt still - det finns en svensk variant. Det här sättet att finansiera är vanligt i storbritannien men i Sverige är det väldigt trögt. Jag tror jag räknade ut ett snitt på 20000 per projekt. Frågan är om speldesign skulle få 20k.

Att resa pengar överlag är extremt svårt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Niklas73 said:
Det står helt still - det finns en svensk variant. Det här sättet att finansiera är vanligt i storbritannien men i Sverige är det väldigt trögt. Jag tror jag räknade ut ett snitt på 20000 per projekt. Frågan är om speldesign skulle få 20k.

Att resa pengar överlag är extremt svårt.
Jo, jag ser problemen och jag tror inte att jag har tid att organisera en tillfredsställande satsningav det här slaget. Om jag ska göra Saga Okeanos med den kvalitet som jag önskar behöver jag dra in en del pengar "i förväg". Inte 20 kkr, men kanske 5 kkr. Och det verkar svårt, för att använda en japansk omskrivning.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Mekanurg said:
Jo, jag ser problemen och jag tror inte att jag har tid att organisera en tillfredsställande satsningav det här slaget. Om jag ska göra Saga Okeanos med den kvalitet som jag önskar behöver jag dra in en del pengar "i förväg". Inte 20 kkr, men kanske 5 kkr. Och det verkar svårt, för att använda en japansk omskrivning.
In all honesty så skulle jag nog försöka raisa pengarna här på forumet eller på något liknande forum där du har status. Just saying.

.113

Swashbuckler
Kan ju nämna att kickstarter säger iaf att man måste bo där, räcker alltså inte att bara fixa ett konto..

på indiegogo har man 2 alternativ, båda "kostar" ca 7% i grund eftersom det är utanför usa, sen tillkommer en kostnad på 25$ om man har att göra med kreditkort typ. Sen kommer skillnaden mellan dom 2 valen då, det ena är helt enkelt att man sätter ett mål man vill nå upp i och klarar man inte målet tar dom 12% istället för 7%.

Det andra sättet är All or nothing som innebär att om man inte kommer upp i summan man valt, så får alla som bidragit med pengar tillbaka dom UTAN avgifter. Ingen förlorar alltså något på det och du blir inte skyldig en massa.

Däremot är jag osäker på hur det räknas att göra sådant, kan hända man måste pyssla på med skatt och moms och sånt också så det är väl värt att kolla upp före iaf..

Fundedbyme tog 6% i grund iaf och tror du måste ha paypal som också tar en viss mängd men osäker på hur mycket :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men 5k är ju faktiskt inte alls mycket. Det är ju nästan så man kan spara ihop det :gremsmile: Du borde kunna få ihop beloppet.