Nekromanti Finger Walker

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line


Kolla, vilket häftigt monster! Det är ett Hecatombkort och det är liksom en spindel med fingrar som ben, och det står att den tar sina offers huvuden och assimilerar till sin egen kropp. Tyvärr har den (om jag fattat rätt) en rätt lökig kraft, vilket jag tycker är synd på ett så häftigt monster.

Vilken kraft tycker ni att Finger Walkern borde ha haft i ett rollspel, för att den ska fungera lika på lika häftigt sätt som den ser ut? Liksom, att bara göra den stor och krallig vore ju inge ball, sådana simpla trix att göra monster farliga passar bättre på typ stora tråkiga monsterbufflar eller något.

Jag tycker att den borde ha illusions- och perceptionsförmågor. Typ tankeläsning och förmågan att vandra in i folks drömmar för att gömma sig där eller för att jaga stora starka krigare när de har en självbild som är ett litet utsatt barn eller liknande, för att fingerspindeln på så vis ska kunna få ett övertag över den mäktigaste fiende.

Vad tycker ni? Har ni sett något häftigt monster som borde rollspelifieras?

(en anledning till att jag gillar Finger Walkern är nog för att den påminner lite om de stora händerna i Chaos Engine - de såg skithäftiga ut (snyggaste fienden i något datorspel, tycker jag nog) men betedde sig inte på något häftigt sätt, vilket gjorde dem sugiga.)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag tycker det vore ballt om den gjorde nåt med dom där huvudena den tar. Fast jag vet inte vad. Att den får en extra fnupp i något är ju lite beigt.

Erik
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Sköldpaddsstäderna från Mievilles "Iron Council" borde lätt rollspelifierad. Avancen från "The Scar" likaså.

Jag gillar stora varelser. =)
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
verkligen häftigt monster ser lite småläskig ut. egentligen är den nog rätt stor med tanke på att huvena som sitter på den.
fast den hade varit läskigare om "händerna" vore i människohands storlek och den kommit i stora flockar och dragit ner folk i gropar fulla av bäbisfingerwalkers som sakta gnager i sig den neddragne. nåt sånt. många, små, snabba och creepy.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker att huvudena borde motstå assimilering genom att skrika ut en massa information om sig själva, som ett försök att hålla fast vid sin egen identitet. För sig är Finger Walkern inget större problem, men när tre fastsatta huvuden desperat försöker påminna världen om vilka de en gång var blir det både påfrestande och skrämmande.
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
FingerWalkern skulle kunna härja på skolor om skrapa med naglarna på griffeltavlorna för att skrämma barnen. sen ger den sig ut på jakt och tar nån unge till sin huvudsamling. varje gång man hör ett skrapande mot tavlan kommer någon liten stackars elev att döööö
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Naturligtvis ska den ha någon form av skräck- och eller telepatikrafter. Dessutom ska huvudena inte vara tysta som stämningstexten skriver, utan tjattra hysteriskt. Vanliga spindlar låter sitt byte leva i paralyserat tillstånd, så att det är färskt när spindeln blir hungrig. På samma sätt överlever fingergångarens offer och lever vidare i sina avkapade huvuden, om det tillstånd de befinner sig i kan kallas för liv. Det brukar bara ta ett par minuter innan de är obotligt galna, och det är denna galenskap som ger fingergångaren dess livskraft och dess förmåga att kontrollera sinnen. Så länge huvudena sitter kvar är den osårbar. Först om man sliter av alla huvuden kan man skada den. Huvudena dör dock inte om man sliter loss dem - de lever vidare tills de förstörs.

Uppenbart uppslag: En person som rollpersonerna måste ha information från har dödats av en fingergångare och sitter som ett galet yrande huvud på styggelsens rygg.

/tobias
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
bra id´e den skulle kunna ha som telepatisk kraft att allt den gör med sina "händer" gör offrets händer. t.ex man försöker fly oj där kommer ett träd. hehe tänker fingerwalker och gör att offret greppar tag i trädet allt vad han har.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fingergångaren till Vilda Världar

<font size="4"> Fingergångare </font size> (Huvudperson)
Fingergångare är makabra konstrukter som uppstår i döda områden där vägen till Avgrunden är stängd, från händerna på de giganter som dödades under Kataklysmen. Giganterna var makroskopiska varelser skapade som levande belägrings- och byggnadsmaskiner med urtidens sofistikerade ekomantiska magi. Ursprungligen hade de varit till för civila ändamål men under det Ständiga Kriget hade de istället hetsats till allmän förstörelselusta. De var nästan osårbara, men de döda zonerna tömdes ju på livsenergier, och då upphörde de ekomantiska matriserna som upprätthöll dem att fungera, och de dog kvävda av sin egen tyngd, en frustrerande och neslig död som ledde till deras vandödhet.

Fingergångare ser ut som jättestor tiobent spindel, men dess ben är de mumifierade fingrarna från döda titaner, och dess "kropp" och "huvud" är ett gytter av huvuden från dess offer. Huvudena tjattrar, spottar, fräser, skriker och hugger vilt i luften. Fingrarna knakar och knäpper när den rör sig ryckigt och stelt fram över ödemarken.

Fingervandrare har inget enhetligt psyke i normal mening och går inte att kommunicera med eller resonera med. De strävar med någon främmande form av medvetenhet efter att demontera saker och ting. På ett konkret plan pillrar fingarna sönder och river ned byggnader och till och med naturliga formationer som stenrösen, träd och busksnår. På ett andligt plan omges fingervandraren av en nedbrytande, entropisk aura som besmittar medvetandet hos alla i närområdet. Dessutom kan den smitta den som kommer riktigt nära, och tvingas slåss med fingervandraren, med vansinne. Fingervandraren anfaller alla som kommer tillräckligt nära den eller vice versa, men bryr sig inte om att förfölja fiender. Den behöver ingen näring av något slag, men adderar huvudena (och själarna) från alla intelligenta varelser den dödar till sig själv, en osmotisk process som bara tar några sekunder. Fingervandrare kan bara dödas med trubbigt våld.

Attribut: Smart 1t4 (D), Smidig 1t8, Stark 1t12+1, Uthållig 1t12, Viljestark 1t8+x
x = antalet huvuden som den assimilerat
Färdigheter: Klättra 1t12, Slåss 1t8
Steg: 8; Försvar: 4; Tålighet:10
Fördelar: Blint raseri (Improved frenzy)

Särskilda förmågor
Storlek +2: Fingergångare har +2 i Tålighet, och på Stark-baserade slag där man utnyttjar sin tyngd. Å andra sidan har de –2 på att Smyga eller krångla sig igenom trånga passager, och man har +1 på att träffa dem med avståndsvapen.
Nedtrampande fingrar: Skada Stark +1. Om attacken Toppar har fingergångaren fångat offret mellan sina fingrar och rullat ihop dem kring det. Det tar då automatiskt skada varje runda, men fingergångaren kan inte anfalla någon annan i fortsättningen, och har -2 på Försvar och Tålighet mot alla attacker.
Främmande sinnen Fingergångare har inget avdrag på handlingar för dålig sikt, även i absolut mörker. De verkar orientera sig med tankevågor eller något liknande; magi som kan avskärma en från sådant (effekten Dölja) gör en osynlig för fingergångare, som då tappar intresset.
Skrämmande -X/3: X är antalet assimilerade huvuden. Fingergångare inger automatiskt skräck.
Vandöd: Ingen extra skada från att sikta på vitala delar; halv skada från stick- och skjutvapen; immun mot gift och sjukdomar; behöver inte dricka, sova, vila eller andas; +2 på Tålighet; +2 på att återhämta sig från att bli Chockad.
Främmande psyke Fingergångare är immuna mot all magi som påverkar dess psyke. De kan inte bara aldrig bli kontrollerade eller dylikt; deras psyken kan inte heller bli observerade eller avlästa. De kan inte bli Hotade eller Retade.
Kakafoni: Inom närstridsavstånd från en fingergångare gör den babblande, fräsande, spottande, tjutande kakafonin från dess huvuden att det är omöjligt att kommunicera med någon annan varelse, inte för att man inte hör vad de säger utan för att man smittas med huvudenas vansinne, en sorts tillfällig afasi. Inga egenskaper eller taktiker som bygger på samarbete fungerar, och spelarna får helst inte kommunicera heller.
Den som slåss mot en fingergångare och flyr utan att dräpa den måste slå ett slag med sin Viljestark mor fingergångarens när han lämnar dess kakafoni. Om han misslyckas består hans oförmåga att kommunicera med någon annan tills han får avancerad magisk läkarvård.
Entropisk aura: Inom x km från en fingergångare råder en svagare variant på dess kakafoni; de som finns inom området hör dess huvudens tjattrande när de sover, och drabbas av mardrömmar de inte kan minnas om mornarna. Folk blir svaga, trötta, retliga och oregerliga. Slå ett Viljestark-slag varje morgon. Om det misslyckas, drabbas man av samma afatiska vansinne som ovan. Om det lyckas, händer inget, man mår bara dåligt. Om det toppar, minns man från sina drömmar en enda sak: fingergångarens fruktansvärda uppenbarelse.
 
Top