Fingergångaren till Vilda Världar
<font size="4"> Fingergångare </font size> (Huvudperson)
Fingergångare är makabra konstrukter som uppstår i döda områden där vägen till Avgrunden är stängd, från händerna på de giganter som dödades under Kataklysmen. Giganterna var makroskopiska varelser skapade som levande belägrings- och byggnadsmaskiner med urtidens sofistikerade ekomantiska magi. Ursprungligen hade de varit till för civila ändamål men under det Ständiga Kriget hade de istället hetsats till allmän förstörelselusta. De var nästan osårbara, men de döda zonerna tömdes ju på livsenergier, och då upphörde de ekomantiska matriserna som upprätthöll dem att fungera, och de dog kvävda av sin egen tyngd, en frustrerande och neslig död som ledde till deras vandödhet.
Fingergångare ser ut som jättestor tiobent spindel, men dess ben är de mumifierade fingrarna från döda titaner, och dess "kropp" och "huvud" är ett gytter av huvuden från dess offer. Huvudena tjattrar, spottar, fräser, skriker och hugger vilt i luften. Fingrarna knakar och knäpper när den rör sig ryckigt och stelt fram över ödemarken.
Fingervandrare har inget enhetligt psyke i normal mening och går inte att kommunicera med eller resonera med. De strävar med någon främmande form av medvetenhet efter att demontera saker och ting. På ett konkret plan pillrar fingarna sönder och river ned byggnader och till och med naturliga formationer som stenrösen, träd och busksnår. På ett andligt plan omges fingervandraren av en nedbrytande, entropisk aura som besmittar medvetandet hos alla i närområdet. Dessutom kan den smitta den som kommer riktigt nära, och tvingas slåss med fingervandraren, med vansinne. Fingervandraren anfaller alla som kommer tillräckligt nära den eller vice versa, men bryr sig inte om att förfölja fiender. Den behöver ingen näring av något slag, men adderar huvudena (och själarna) från alla intelligenta varelser den dödar till sig själv, en osmotisk process som bara tar några sekunder. Fingervandrare kan bara dödas med trubbigt våld.
Attribut: Smart 1t4 (D), Smidig 1t8, Stark 1t12+1, Uthållig 1t12, Viljestark 1t8+x
x = antalet huvuden som den assimilerat
Färdigheter: Klättra 1t12, Slåss 1t8
Steg: 8; Försvar: 4; Tålighet:10
Fördelar: Blint raseri (Improved frenzy)
Särskilda förmågor
Storlek +2: Fingergångare har +2 i Tålighet, och på Stark-baserade slag där man utnyttjar sin tyngd. Å andra sidan har de –2 på att Smyga eller krångla sig igenom trånga passager, och man har +1 på att träffa dem med avståndsvapen.
Nedtrampande fingrar: Skada Stark +1. Om attacken Toppar har fingergångaren fångat offret mellan sina fingrar och rullat ihop dem kring det. Det tar då automatiskt skada varje runda, men fingergångaren kan inte anfalla någon annan i fortsättningen, och har -2 på Försvar och Tålighet mot alla attacker.
Främmande sinnen Fingergångare har inget avdrag på handlingar för dålig sikt, även i absolut mörker. De verkar orientera sig med tankevågor eller något liknande; magi som kan avskärma en från sådant (effekten Dölja) gör en osynlig för fingergångare, som då tappar intresset.
Skrämmande -X/3: X är antalet assimilerade huvuden. Fingergångare inger automatiskt skräck.
Vandöd: Ingen extra skada från att sikta på vitala delar; halv skada från stick- och skjutvapen; immun mot gift och sjukdomar; behöver inte dricka, sova, vila eller andas; +2 på Tålighet; +2 på att återhämta sig från att bli Chockad.
Främmande psyke Fingergångare är immuna mot all magi som påverkar dess psyke. De kan inte bara aldrig bli kontrollerade eller dylikt; deras psyken kan inte heller bli observerade eller avlästa. De kan inte bli Hotade eller Retade.
Kakafoni: Inom närstridsavstånd från en fingergångare gör den babblande, fräsande, spottande, tjutande kakafonin från dess huvuden att det är omöjligt att kommunicera med någon annan varelse, inte för att man inte hör vad de säger utan för att man smittas med huvudenas vansinne, en sorts tillfällig afasi. Inga egenskaper eller taktiker som bygger på samarbete fungerar, och spelarna får helst inte kommunicera heller.
Den som slåss mot en fingergångare och flyr utan att dräpa den måste slå ett slag med sin Viljestark mor fingergångarens när han lämnar dess kakafoni. Om han misslyckas består hans oförmåga att kommunicera med någon annan tills han får avancerad magisk läkarvård.
Entropisk aura: Inom x km från en fingergångare råder en svagare variant på dess kakafoni; de som finns inom området hör dess huvudens tjattrande när de sover, och drabbas av mardrömmar de inte kan minnas om mornarna. Folk blir svaga, trötta, retliga och oregerliga. Slå ett Viljestark-slag varje morgon. Om det misslyckas, drabbas man av samma afatiska vansinne som ovan. Om det lyckas, händer inget, man mår bara dåligt. Om det toppar, minns man från sina drömmar en enda sak: fingergångarens fruktansvärda uppenbarelse.