Jag har upptäckt något överraskande när jag sökt på diverse science fiction-författare på Adlibris. Flera välkända och någorlunda moderna författare som inte varit i närheten av svensk publicering finns översatta till finska. Exempelvid Iain Banks*, Dan Simmons** och Alastair Reynolds. Är det någon som vet om science fiction-läsandet är mer utbrett i Finland än i Sverige, eller är det några entusiaster som ger ut böckerna utan att tjäna några pengar på dem?
/tobias
*Jo, jag vet att både man kan hitta Getingfabriken och Gå på glas på ett välsorterat bibliotek, men de tillhör inte Iain Banks science fiction-böcker.***
**Ja, även Dan Simmons har översatts till svenska, men då för det sig om skräck, inte sf.
***Jag vet även att Gå på glas innehåller minst en delhandling som uppenbarligen är science fiction, men boken räknas trots detta till Banks mainstream-produktion.
/tobias
*Jo, jag vet att både man kan hitta Getingfabriken och Gå på glas på ett välsorterat bibliotek, men de tillhör inte Iain Banks science fiction-böcker.***
**Ja, även Dan Simmons har översatts till svenska, men då för det sig om skräck, inte sf.
***Jag vet även att Gå på glas innehåller minst en delhandling som uppenbarligen är science fiction, men boken räknas trots detta till Banks mainstream-produktion.