Nekromanti Finlands smak är vår

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har upptäckt något överraskande när jag sökt på diverse science fiction-författare på Adlibris. Flera välkända och någorlunda moderna författare som inte varit i närheten av svensk publicering finns översatta till finska. Exempelvid Iain Banks*, Dan Simmons** och Alastair Reynolds. Är det någon som vet om science fiction-läsandet är mer utbrett i Finland än i Sverige, eller är det några entusiaster som ger ut böckerna utan att tjäna några pengar på dem?

/tobias

*Jo, jag vet att både man kan hitta Getingfabriken och Gå på glas på ett välsorterat bibliotek, men de tillhör inte Iain Banks science fiction-böcker.***
**Ja, även Dan Simmons har översatts till svenska, men då för det sig om skräck, inte sf.
***Jag vet även att Gå på glas innehåller minst en delhandling som uppenbarligen är science fiction, men boken räknas trots detta till Banks mainstream-produktion.

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, jag trodde det var välkänt att finnarna var de största nördarna im der welt, inte minst om man mäter i typ mängden konvent per capita. Det skulle vara japanerna och möjligtvis ryssarna som öht kan tävla.

Liksom, det krävs en nördighet på helt sjuka nivåer för att producera ting som Star Wreck och Jade Warrior. Och vi ska väl inte beklaga det, för båda filmerna ägde ju mer eller mindre. (Jade Warrior är alltså en finsk-kinesisk wuxia/kalevala-crossover. Sug på den).

Om inte annat så kan vi iaf gotta oss åt att då våra östliga grannar är ännu nördigare än oss, så står vi naturligt högre upp i näringskedjan. Som vi alltid gjort. :gremtongue:

Så, summa summarum; jo, det förvånar mig inte ett smack om scifi-läsandet är mer utbrett i Finland. Jag tar det snarare för givet.

- Ymir, antar

Hellzon

Långsamma Vargen
Ym said:
Liksom, det krävs en nördighet på helt sjuka nivåer för att producera ting som Star Wreck och Jade Warrior. Och vi ska väl inte beklaga det, för båda filmerna ägde ju mer eller mindre. (Jade Warrior är alltså en finsk-kinesisk wuxia/kalevala-crossover. Sug på den).
För att inte tala om att Ropecon sparkar Gothcons röv och säger elaka saker om dess mamma. 3500 besökare på Ropecon mot hälften på sveriges största konvent. :gremgrin:

/Hällzon - vill dit, och vill se Jade Warrior

Storuggla

Champion
De är inte kloka där borta. De gillar wrestling också, i alla fall så mycket att WWE göra stopp då och då i Hartwallarenan eller vad nu arenorna heter där.

Storuggla, nuts i tell you

Troberg

Sinister eater
De gillar wrestling också, i alla fall så mycket att WWE göra stopp då och då i Hartwallarenan eller vad nu arenorna heter där.
Det kan ju bero på att WWF/WWE haft en finsk brottare. De brukar gilla att göra "hemma-matcher".

http://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Halme

Bra brottare, skum person. Fast tala inte om för honom att jag har sagt det, det är inte direkt någon jag vill hamna i slagsmål med...

Nightowl

Champion
Tony Halme!

Jag har sett folk använda Tony Halme i en debatt över ämnet "Vilka är mest knäppa, européer eller amerikaner?" - och Halme fick mig nästan att säga att Europa är knäppast!

Erik