Finna dolda ting - det finns bättre sätt

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
240
Location
Stockholm
Finna dolda ting är såvitt jag förstått en pet peeve för många, däribland mig. Den, och liknande färdigheter, blir ett måste att ha för i alla fall mer klassiskt rollspel, rullas för hela tiden på ett tjatigt sätt, och leder i många bristfälliga scenariodesigner till tråkiga spärrar. Det finns ju spel, till exempel Kutulu, som löser denna typ av situation smidigare, och jag undrar om ni kan tipsa mig om era favoritspel som fungerar lite som i den bifogade bilden.

finna dolda ting.jpg
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,515
Location
Umeå
Är ju lite inne nu med att slopa sådant här och bara ge bort information, sök så finner du. MEN, en sak jag upptäckte när vi spelade Runequest här för ett par år sen är hur otroligt intressant det är när färdigheter så som ex. Lyssna, Finna dolda ting, smaka, lukta, vad som helst, sådana skapar en assymetrisk spridning av information. Vi hade en scen tex där de slogs mot resterna av en grupp som tillbad Malia, de skrek massa saker till varandra, uppenbarligen instruktioner för var de skulle retirera mot, och misslyckat slag för Lyssna innebär att nej, ni har inte hört detta. En annan aspekt var hur en person i gruppen av fiender som hade ett släktskap till ett barn de tidigare stött på, misslyckat slag innebär helt enkelt att nej de ser inte det här. Någonstans har rollspelare skolats in i att skriva romaner där man sätter ut Finna dolda ting eller strid som villkor för att vi ska få vända sida, istället för att vi sätter in dessa slag som punkter där vägen splittrar sig och skapar nya trådar framåt. Så för mig, ja det finns ett bättre sätt och det är sluta använd information på det här sättet. Skapa istället situationer där vi inte vet hur informationen kommer tillgängliggöras och omfamna det oavsett resultaten av slagen.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
19,004
Location
Helsingborg
Jag hade nog hellre sett att slagen förändrade världen. För det är väl inte meningen att spelledaren ska komma på all information?

I Donjon slår man inte om att man hittar en hemlig lönngång. Istället, lyckas slaget så finns en hemlig lönngång där.

I MouseGuard slår man för att rollpersonen spår väder, men spelaren bestämmer vädret.

När vi körde (mina husregler till) Symbaroum senaste så skulle rollpersonerna smyga från ett ställe till ett annat. Ett lyckat slag senare och vi bestämde att ställena låg intill varandra.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,407
I Gumshoe kan de flesta undersökande färdigheter användas för att märka saker. Vill du veta vem som inte verkar vara astronom på en astronomikonferens? Astronomy. Om någon verkar ha stört gravplatsen? Archaeology. Är bokföringen korrupt? Forensic Accounting.
 
Top