Nekromanti Finns denna setting som rollspel?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Andra världskriget. Och nu menar jag inte per definition krigsspel utan ett rollspel som har detta som bakgrund. Och där tyskar inte behöver vara fienden utan man kan spela tysk, ond som god likväl som man kan spela polack, zigenare eller någon av de som var hotade av tyskarna. Faktum är att det är en riktigt jefla cool setting - skuggan av andra världkriget innehåller så mycket drama, episka berättelser, spänning, thriller med mera. Kärleksförhållanden kan bli sjukt komplicerade. Man kan tvingas mellan olika ideal och bilderna är så tydliga för vi lever än idag med historien. Det är nära i tid, det är nära i geografi. Jag hoppas också på detaljism i världen där regler finns för att kunna spela någon ur ungdomsgrupper, speciella styrkor etc.

Så finns detta spel (Inte OFC då - nazizombies passar inte in i det jag söker)?

Möller

Hubert Hortlax
Storuggla said:
Ja, som GURPS-modul.

Storuggla, GURPS WWII rentav!
Jajusta! Det finns dessutom en Weird War II om man ändå vill blanda in lite konstig teknologi etc har jag hört.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
Det finns dessutom en Weird War II om man ändå vill blanda in lite konstig teknologi etc har jag hört.
Den är dessutom betydligt bredare än "nazistzombies"; de tar upp alla möjliga alternativa historieskrivningar, nazimytologi och weird tech tyskarna faktiskt forskade om. It is awesome.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Om man googlar det har det fått blandade recenssioner. En sak som de tydligen inte jobbat på är kvinnliga roller vilket är märkligt för det fanns ganska många sådana i 30-40 talets Tyskland.

Doctor_Hell

Veteran
har själv letat efter en sån setting , en där man nödvändigtvis inte måste spela amerikaner eller dom allierade överhuvudtaget utan kan spela en ss-officer eller en medlem ur gestapo eller liknande

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Om man googlar det har det fått blandade recenssioner. En sak som de tydligen inte jobbat på är kvinnliga roller vilket är märkligt för det fanns ganska många sådana i 30-40 talets Tyskland.
Det är GURPS. Du får en klase med armélistor, lite kartor, lite samhällsbeskrivning, en klase nya för- och nackdelar, tweaks av gamla för- och nackdelar och färdigheter, och om du har tur en klase kampanjidéer.

Så jag skulle vilja säga att i vanlig ordning så får du inga roller alls, manliga som kvinnliga. Det är inte deras jobb att ge dig roller. Det är deras jobb att ge dig en setting i vilken du kan göra roller.

Möller

Hubert Hortlax
Re: OT re: Möller

Niklas73 said:
Minnen i Berlin... vad är det?
Det har ingenting med WWII att göra. Det är en egengjord kampanj jag ska försöka spelleda för min spelgrupp. Utspelar sig i nutida Berlin, och ska fokusera på skräck och undersökning. Jag har nämnt den i småpraten, mest för att försöka verka duktig, och i någon tråd också. I en om stämningsmusik.

Leon

Leo carcion
Det är väl bara att tuta och köra med något lämpligt regelsystem. Jag påbörjade en pulpskräckkampanj inspirerad av något gammalt CoCäventyr med ORE som motor. Tillsätt läderstövlar, regniga trupptransporter och galenskap.

Det finns ju hur mycket material som helst, och vi vet alla precis vad det rör sig om. Sedan är ju de böcker som nämns säkert utmärkta som idégruvor - men rent generellt är väl WWII väldigt pick up and play som det är