Resurser för att lära sig svenska är ofta riktigt dåliga. Inte konstigt att folk som försöker lära sig svenska har svårt att uttala rätt när uttal inte lärs ut! Min flickvän försöker lära sig svenska och irriteras över att svenska ordböcker sällan har IPA-annotering. Även när man hittar en resurs som har detta saknas information om accent. Jag har aldrig någonsin sett en resurs som listar om ord ska uttalas med accent 1 (”tomten” som i där huset står) eller accent 2 (”tomten” som han som kommer med julklappar).
Är det någon som känner till en resurs, gärna på nätet, där man kan slå upp ett ord och se hur det uttalas? Inte bara en inspelning, för det kräver att man har öra för det, utan en faktisk nedteckning av uttalet som är komplett och inte bara skriver ”tåmten” och tror att det är tillräckligt?
Jag vet såklart att det varierar med dialekt, men det gör ju annat uttal också. Det hindrar inte att man beskriver uttalet i standardsvenska.
Är det någon som känner till en resurs, gärna på nätet, där man kan slå upp ett ord och se hur det uttalas? Inte bara en inspelning, för det kräver att man har öra för det, utan en faktisk nedteckning av uttalet som är komplett och inte bara skriver ”tåmten” och tror att det är tillräckligt?
Jag vet såklart att det varierar med dialekt, men det gör ju annat uttal också. Det hindrar inte att man beskriver uttalet i standardsvenska.