Nekromanti Finns det ingen fantasy som fängslar?

Härolden

Warrior
Re: China Miéville & Guy Gavriel Kay

Guy Gavriel Kay skriver lite mer klassisk fantasy, men gör det bättre än alla andra. Dessutom är de flesta av hans böcker också relativt fristående. Det bästa han skrivit är dock tvåboks-serien "Sailing to Sarantium" och "Lord of Emperors", som utspelar sig i ett stort kejsardöme och handlar om en mosaikläggare som under falsk identitet reser till huvudstaden för att lägga mosaik i taket på den nybyggda kyrkan.
Kays böcker finns i ungefär två varianter. Dels finns den rätt kända "Fionavar"-trilogin ("The Summer Tree", "The Wandering Fire", "The Darkest Road"), som visserligen har rätt stora inslag av Tolkien-plagiat, men ändå är fruktansvärt läsvärd i sin egen rätt. Hans andra böcker verkar ta upp nån specifik miljö ur medeltidshistorien och presentera den så bra att man börjar önska sig en tidsmaskin. Jag vill speciellt peka ut "The Lions of Al-Rassan" som är ett guldkorn med doft av kryddor och arabisk rökelse.

Fantasy är ju ett ganska brett spektrum. Eftersom jag är en mycket enkelspårig människa gillar jag Sword&Sorcery-böcker, och där är det nog svårt att hitta bättre böcker än Jack Vances och Conan-böckerna. Jag har en svaghet för marsianer också, så där vill jag peka på Burroughs (givetvis), och Leigh Bracketts "The Sword of Rhiannon". Dessutom har Michael Moorcock skrivit ett par böcker som utspelar sig på Mars, som är jättekul att läsa.

Netfeed

Swashbuckler
ja det gjorde jag, det var därför jag ville försvara det lite :gremlaugh:
jag kan ju inte säga att den håller världens högsta klass men jag tycker iaf att den är betydligt bättre än WoT

och roman och brooks ger jag inte en femöring för

Netfeed

Swashbuckler
tjejen bakom kassan bara skrattade elakt

dålig service :gremwink: hon kunde gott hållt masken och sagt aldrig och sedan pekat, skrattat och gjort dig till åtlöje för hela butiken när du väl gått

//Netfeed, på rethumör

chrull

Stockholm Kartell
I know you. (ett manifest?)

Eller snarare så känner jag igen mig i vad du skriver. Bortsett från att jag tyckte paksenarrion var kass, lästa första boken i minne sorg & törne och tyckte den var kass...

Men jag har insett efter flera besvikelser att fantasy enbart är bra när den utspelas i manchester, innehåller zombies, levande drömmar och fertilitetsdroger som råkar bli luftburna och sprids till alla (vilket leder till drömvarelser, hund-människor (så kåt blev man visst) och halvrobotar). Lägg på tre kilo Vaz så är allt bra.

Jag talar såklart om Jeff Noons Urban Fantasy-böcker. Vurt, Pollen, Automated Alice, Nymphomation. Läs dem i den ordningen (som de skrevs) och drägla när du ser sammanbanden.
Jag har en misstanke om att man kanske kan lägga boken Falling out of cars till den listan, men eftersom jag inte läst klart den så vet jag inte ännu. Bra är den dock.

Men en varning. Böckerna kan te sig för cyberpunk för trångsynta jävlar som inte vet bättre. :gremgrin:

Automated Alice är då såklart den tredje boken i trilogin om Alice. Just den alice som trillade ner i ett hål i slutet på förrförra seklet.
(vafan har DEN att göra med de andra böckerna? Läs och var uppmärksam. Lär dig dyrka.)

Jeff Noon skriver egentligen inte modern fantasy. han skriver modern litteratur. Han låter sig influeras av manchesters musikkultur, drogkultur och andra moderniteter. Hans fantasi går på högvarv och för att citera nån kritiker så innehåller hans novellsamling Pixel Juice en farlig mängd idéer per sida. Skruvat, galet, vackert, härligt.

Skjut alla författare som skriver om alver och inte klarar av att göra dem intressanta. Skjut dem som hittar på en ny ras (människa med hår på näsan) och döper dem till alver. Skjut alla som tycker att 120391203909 sidor är lagom för en serie. Skjut särskilt dem som skriver 120391203909 fyllt av ointressanta män och kvinnor som trots allt som hänt sen de lämnade sin lilla putteby vägrar förändra sig och fortfarande inte kan tänka längre än att klaga på att de ointressanta männen glömmer torka sig bakom öronen. Skjut de författare som genom långa jävla serier förstör fantasyn.

(mao: Skjut Robert Jordan (bla))

Död åt "nästa del i serien kommer kanske om 6 månader, om vi har tur"

Vägra läsa böcker som tar slut med orden "nästa del i serien heter XXXX"

Ge oss istället välskrivna noveller och böcker med slut.

chrull - Folkfronten mot långa serier (FMLS)

Balderk

Swashbuckler
Haha! Så taskigt!

Om det är någon tröst så står det på deras hemsida Juli 2004. Får väl se om det stämmer.

/Balderk

Jag skall inte komma och inge falska förhoppningar nu, men den senaste uppgiften jag har är vecka 8 2004. Inte så länge med andra ord...

Sen har jag iof varit med om att de har skrivit så och sen flyttat fram datumet två veckor i taget i ett år...

/Lars, väntar också på en fest av kråkor.