Re: China Miéville & Guy Gavriel Kay
Fantasy är ju ett ganska brett spektrum. Eftersom jag är en mycket enkelspårig människa gillar jag Sword&Sorcery-böcker, och där är det nog svårt att hitta bättre böcker än Jack Vances och Conan-böckerna. Jag har en svaghet för marsianer också, så där vill jag peka på Burroughs (givetvis), och Leigh Bracketts "The Sword of Rhiannon". Dessutom har Michael Moorcock skrivit ett par böcker som utspelar sig på Mars, som är jättekul att läsa.
Kays böcker finns i ungefär två varianter. Dels finns den rätt kända "Fionavar"-trilogin ("The Summer Tree", "The Wandering Fire", "The Darkest Road"), som visserligen har rätt stora inslag av Tolkien-plagiat, men ändå är fruktansvärt läsvärd i sin egen rätt. Hans andra böcker verkar ta upp nån specifik miljö ur medeltidshistorien och presentera den så bra att man börjar önska sig en tidsmaskin. Jag vill speciellt peka ut "The Lions of Al-Rassan" som är ett guldkorn med doft av kryddor och arabisk rökelse.Guy Gavriel Kay skriver lite mer klassisk fantasy, men gör det bättre än alla andra. Dessutom är de flesta av hans böcker också relativt fristående. Det bästa han skrivit är dock tvåboks-serien "Sailing to Sarantium" och "Lord of Emperors", som utspelar sig i ett stort kejsardöme och handlar om en mosaikläggare som under falsk identitet reser till huvudstaden för att lägga mosaik i taket på den nybyggda kyrkan.
Fantasy är ju ett ganska brett spektrum. Eftersom jag är en mycket enkelspårig människa gillar jag Sword&Sorcery-böcker, och där är det nog svårt att hitta bättre böcker än Jack Vances och Conan-böckerna. Jag har en svaghet för marsianer också, så där vill jag peka på Burroughs (givetvis), och Leigh Bracketts "The Sword of Rhiannon". Dessutom har Michael Moorcock skrivit ett par böcker som utspelar sig på Mars, som är jättekul att läsa.