Nekromanti Finns det någon anledning att inte bli vegetarian?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det enkla svaret ...

1) Det finns ingen av högre makt given absolut moral.

2) Vad som är moraliskt eller omoraliskt avgörs av människor.

3) Majoritetsåsikten just nu är att det är moraliskt okej att äta kött. (Jag vågar påstå att de som är vegetarianer/veganer av moraliska skäl utgör en försvinnande liten andel av Jordens population.)

Ergo: Det är moraliskt okej att äta kött.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Vi gör alla val

Jag har bättre saker för mig än att vederlägga dålig logik och bemöta osakliga ad-hominem-argument hela eftermiddagen.

/Kalle

krank

Går ondskans ärenden
Re: Det enkla svaret ...

Ergo: Det är moraliskt okej att äta kött.
Eh, du vet att du måste förändra tvåan till "det en majoritet av människorna anser är omoraliskt, är omoraliskt" eller något ditåt, för att det där ska funka, va? ELler iaf lägga till något som gör konsensus relevant...

Rising

Vila i frid

Usch. Jag vill ta fram Nietzsche när jag läser sånt där.

Jag ser framför mig en familj. Mamma, pappa och ett barn. Barnet vill ha godis till middag varje dag, men mamma och pappa röstar ner förslaget, till förmån för riktig mat. Sedan får familjen tillökning i form av tvillingar, och därefter kan de tre barnen (som nu är i majoritet) rösta genom förslaget om godis till middag varje dag - vilket plötsligt har blivit moraliskt rätt.

Det är så dumt att jag spricker när jag läser det.

Varför skulle en kultur som skapar och kan försörja många barn ha större moralisk vikt än andra kulturer?

Relativism är något man kan komma fram till - en otillfredsställande slutsats. Det är inte något man utan vidare kan utgå ifrån.

Kort sagt: Blä.

Dante

Staff member

Dnalor said:
Och D&D är det bästa rollspelet, eftersom det har flest spelare. :gremsmirk:
Nä, det är det rollspel som har flest spelare. Om en majoritet av världens rollspelare däremot skulle anse att D&D var det bästa rollspelet, skulle det vara det bästa rollspelet (för majoriteten, förstås, inte nödvändigtvis för den enskilda individen).

Om du vill använda »moral« som ett allmängilitigt begrepp får du vackert finna dig i mitt resonemang ovan. (Även om majoritetens moral, som i D&D-exemplet ovan, inte råkar stämma överens med din egen.)

Om du däremot enbart avser din egen moral kan ingen utom du besvara din fråga. Och då förstår jag inte varför du skulle blanda in oss andra över huvud taget.

Dante

Staff member

Fast moral är inte demokrati per omröstning – det är majoritetens förtryck.

Var och en har förstås sin egen moraliska kompass – men samhällets moral är en tyst överenskommelse.

»Det är fel att mörda folk nilly-willy.« Det skriver de flesta under på, även utan lagstiftning som skriver oss på näsan att det är fel.

»Det är fel att äta kött.« Det tycker inte de flesta. Det är därför det är djurrättsaktivister som bildar lobbygrupper för att förändra folks syn på köttindustrin. Köttätaraktivister behövs inte, eftersom de redan har den moraliska rätten på sin sida.

Jag håller för övrigt med dig om att ditt barnfamiljsexempel är så dumt att man vill spricka.

Man Mountainman

Storsvagåret

Om du däremot enbart avser din egen moral kan ingen utom du besvara din fråga. Och då förstår jag inte varför du skulle blanda in oss andra över huvud taget.
Du är den tredje snubben i den här tråden som för fram den här typen av resonemang, så kanske är det dags att göra en ordentlig ansats att bemöta det.

Okej, vi kan börja med att konstatera att filosofin som berör moral rör sig på två plan: etiken och metaetiken. Etiken handlar om att undersöka och komma fram till slutsatser om det moraliska värdet i olika handlingar. Metaetiken handlar om att undersöka och komma fram till slutsatser om etiken som sådan.

När du utför ett resonemang utifrån några premisser och når en slutsats på den generella formen "handling X har det moraliska värdet Y" så har du gjort ett etiskt resonemang. När du når en slutsats på den generella formen "etiken som sådan har egenskap Z" så är resonemanget metaetiskt.

På vilken av dessa två nivåer ligger slutsatsen om moralens subjektivitet? Tja, den säger ju ingenting om enskilda handlingars moraliska värde, så den kan inte ligga på den etiska nivån. Däremot säger den något om etiken som sådan: etiken som sådan har egenskapen att dess slutsatser är subjektiva. Slutsatsen om moralens subjektivitet ligger alltså på det metaetiska planet.

---

Kan metaetiska slutsatser användas för att besvara etiska frågor? Nej. Visserligen sätter den gränserna för vad som kan avhandlas av etiken, men det är fortfarande möjligt att utföra etiska resonemang inom dessa gränser.

När jag i min trådstart frågar om det är okej att äta kött, så är det en etisk fråga. Svaret på frågan är på formen "handling X har det moraliska värdet Y", där X = äta kött och Y = bra eller dåligt, beroende på ens ståndpunkt. Eftersom slutsatsen om moralens subjektivitet är metaetisk, kan den inte användas för att nå en slutsats om det moraliska i att äta kött.

---

Jag är medveten om att moral är subjektivt. Det var därför jag ställde frågan så att den berörde min egen moral. Det betyder inte att det inte finns någon anledning att blanda in er andra. Som jag antydde i mitt ursprungsinlägg är köttätande inte en samvetsfråga för mig — jag får inte dåligt samvete av att äta kött. Det är en intellektuell fråga. Jag vill kunna försvara mina handlingar med intellektuellt hållbara moralfilosofiska resonemang. Det är där ni kommer in, genom att bidra med olika intellektuella argument för och mot det moraliska i att äta kött.

Men här är poängen: Jag har inget behov av metaetiska resonemang, eftersom de inte berör grundfrågan: är det okej att äta kött? Denna fråga ligger nämligen på det etiska planet och kan därmed inte besvaras med metaetiska slutsatser, som jag redan visat.

/Kalle

walium

Ganska töntig, faktiskt
Alltså...

...om ni har bättre saker för er och är sura på varandras argumentering så skulle ni kanske sluta posta i den här deltråden? Det är i alla fall vad jag som moderator rekommenderar.

Rising

Vila i frid

Var och en har förstås sin egen moraliska kompass – men samhällets moral är en tyst överenskommelse.
Överrenskommelser har man om åsikter. Åsikter kan - men behöver inte - vara slutsatser från mer eller mindre förnuftiga resonemang.

Jag uppfattade det inte som att Dnalor frågade oss om våra respektive åsikter, utan snarare som en fråga efter just hur väl man kan underbygga resonemang för den ena och den andra sidan i just den här frågan.

[Edit: Tog bort sånt som var pudas]

Flurtis

Hero
Alltså det gör dom

Tror du att vegetarianer äter fisk? Tror du att de äter räkor? Hur gulliga är fiskar och räkor?
Vill bara påpeka att dom flesta vegetarianer äter både fisk och skaldjur. Det är så pass vanligt att fisk och skaldjur anses som "vegetariska rätter".

//Flurtis ville bara påpeka!

Boboliwsy

Warrior
Re: Alltså det gör dom

Vet inte var du har bildat den uppfattningen nånstans, men en vegetarian äter inte fisk/skaldjur. Äter man sådant kan man, per definition, inte kalla sig vegetarian (även om det är många som gör det ändå, något som tydligen skapar en del förvirring...)

//Boboliwsy, ville också bara påpeka.

Dante

Staff member

Rising said:
Jag uppfattade det inte som att Dnalor frågade oss om våra respektive åsikter, utan snarare som en fråga efter just hur väl man kan underbygga resonemang för den ena och den andra sidan i just den här frågan.
Visst, men jag tycker att han omöjliggjorde diskussionen genom att kräva rent intellektuella argument, frigjorda från pragmatik, miljö, hälsa etc.

Hur kan man argumentera för huruvida en handling är förenlig med god moral eller inte utan att ta positiva eller negativa effekter av handlandet i beräkning?

Därför nöjde jag mig med att konstatera att enligt hela världens moralsyn är det okej att äta kött (bortsett från en handfull skumma munkar och en ännu mindre handfull anemiska veganer).

Man Mountainman

Storsvagåret

Visst, men jag tycker att han omöjliggjorde diskussionen genom att kräva rent intellektuella argument, frigjorda från pragmatik, miljö, hälsa etc.
Den invändningen bemöter jag här

/Kalle

Flurtis

Hero
Nej nej nej, och fel fel fel

Du kan inte säga att vegetarianer inte äter fisk.

*plockar upp pekpinnen och börjar undervisa*

Vegeterian är ett samlings ord på personer som utav olika anledningar väljer att inte äta animaliska produkter.

Här nedan följer några utav våra vanligaste undertyper av vegetarianer:

Vegan: Använder inge animaliska produketer alls
Lakto-vegetarian: Äter även mejeriprodukter
Ovo-vegetarian äter även ägg
Lakto-Ovo Vegetarian äter ägg och mejeriprodukter
Demi Vegetarian: äter både ägg, mejeri produkter och även fisk. i vissa fall även kyckling.

Dom två största grupperna är: Lakto-Ovo och Demi vegetarianer, med vegan på en tredje plats.

Som du ser ovan så kan du inte uttala dig om att vegeterianer inte äter fisk vilket en stor del av dom gör.

//Flurtis som anser att man bör veta vad man snackar om innan man börjar spela näsvis.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Och vad har du kommit fram till?

Tja, inget argument har hittills varit tillräckligt för att övertyga mig, men de har inte varit helt tandlösa heller. Flera av er har kommit med ansatser till resonemang som jag definitivt är beredd att ta på allvar, som t.ex. Krille, Rising och du själv. Så frågan om min eventuella framtida vegetarianism är fortfarande uppe i luften.

/Kalle

Flurtis

Hero
Re: Och vad har du kommit fram till?

Får jag då ställa en följd fråga?

Är din moral fast eller flexibel? Dvs när du väl har bestämt dig för en sak så står den fast, eller är du beredd att ändra din moral ifall nya fakta/argument dyker upp?

//flurtis

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Alltså det gör dom

Det spelar egentligen ingen roll. Herr Nils gjorde fortfarande ett helt ogrundat antagande om att jag bara skulle avstå från att äta "gulliga djur", utan att försöka ta reda på vilken typ av vegetarianism jag faktiskt hade i åtanke.

/Kalle