Nekromanti Finns det någon som kan hjälpa mig??

nybyggarn126

Veteran
Hej
Jag måste veta vad som egentligen gäller här, i vårt gäng finns det en med sin ide, och sen har jag en "mentor " i Uppsala som har sin ide, och jag har då min.

Fråga 1:
När man ska köpa färdigheter, så tycker jag att det ska vara så här:
Kostnaden x nuvarande färdighetsvärdet x multiplikatorn x det antal steg man vill gå. Snälla hjälp mig!!!

Fråga 2:
I spel. Vilket poäng gäller vid perfekt slag, och i särskilt slag. Jag har tillämpat 1T4+1 i perfekt, 1T4 i särskilt, 1 EP i misslyckat, sen kom jag på att dessa gäller i träning. Jaha, men vad gäller då i spel??

Vi spelar gamla drakar och demoner enligt expertreglerna
Spelet heter Ärans väg.

Kropotkin

Warrior
Har ingen aning, men jag skall dyka ner i mitt arkiv och se om jag kan hitta något svar...

Ser ut som jag sliper leta. Ja, om du får svar på din andra fråga också.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Då ska vi se … länge sen jag bläddrade i Drakar och Demoner Expert.

Fråga 1: För FV 1–10 kostar varje steg färdighetens kostnad × 1; för FV 11–14 kostar varje steg färdighetens kostnad × 2; för FV 15–17 kostar varje steg färdighetens kostnad × 3; sedan ökar multipeln med 1 för varje 3 FV.

Exempel: Du vill köpa FV 15 i färdigheten Djurträning (kostnad 3). De första 10 stegen kostar 3 poäng styck, dvs. 30 poäng. Stegen 11–14 kostar 6 poäng styck, dvs. 24 poäng. Steg 15 kostar 9 poäng. Sammanlagt kostar det alltså 63 poäng (30 + 24 + 9) att köpa FV 15 i färdigheten Djurträning.

G

Guest

Guest
Dante said:
Då ska vi se … länge sen jag bläddrade i Drakar och Demoner Expert.

Fråga 1: För FV 1–10 kostar varje steg färdighetens kostnad × 1; för FV 11–14 kostar varje steg färdighetens kostnad × 2; för FV 15–17 kostar varje steg färdighetens kostnad × 3; sedan ökar multipeln med 1 för varje 3 FV.

Exempel: Du vill köpa FV 15 i färdigheten Djurträning (kostnad 3). De första 10 stegen kostar 3 poäng styck, dvs. 30 poäng. Stegen 11–14 kostar 6 poäng styck, dvs. 24 poäng. Steg 15 kostar 9 poäng. Sammanlagt kostar det alltså 63 poäng (30 + 24 + 9) att köpa FV 15 i färdigheten Djurträning.
Det stämmer, glöm dock inte om man har baschans i färdigheterna så blir kostnaden annorlunda. En detalj.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lexx said:
[…] glöm dock inte om man har baschans i färdigheterna så blir kostnaden annorlunda. […]
Just därför valde jag en exempelfärdighet utan baschans. :gremwink:

Men det är nog bra att påpeka: Har du baschans 3 i en färdighet behöver du såklart inte köpa de tre första stegen utan börjar direkt med att köpa FV 4.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Erfarenhetspoäng

I spel. Vilket poäng gäller vid perfekt slag, och i särskilt slag. Jag har tillämpat 1T4+1 i perfekt, 1T4 i särskilt, 1 EP i misslyckat, sen kom jag på att dessa gäller i träning. Jaha, men vad gäller då i spel??
I spel gäller att man får 1 ep varje dygn då man använt en av sina färdigheter framgångsrikt. Det spelar däremot ingen roll om du använder färdigheten en gång eller hundra gånger under samma dygn -- du får fortfarande bara 1 ep.

För varje gång du lyckas perfekt får du ytterligare en summa ep. Den summan är antingen 1T3+1 eller 1T4+1, men jag minns inte riktigt vilket, eftersom jag inte läst reglerna på 10 år.

/tobias

solvebring

Superhero
Jag säger som Gurgeh med modifikation:

Kommer inte ihåg hur det är med Expert nu. Är inte hemma just nu heller så jag kan ta fram boxen och börja bläddra.
I 91:an (skulle tro att det är det samma faktiskt)är det dock följande:

Det spelar däremot ingen roll om du använder färdigheten en gång eller hundra gånger under samma dygn -- du får fortfarande bara 1 ep.
Japp, med minst 6 hela timmars sömn som minst emellan.

För varje gång du lyckas perfekt får du ytterligare en summa ep. Den summan är antingen 1T3+1 eller 1T4+1, men jag minns inte riktigt vilket, eftersom jag inte läst reglerna på 10 år.
I 91:an är det 1T3+1, skulle tro att det är detsamma som sagt. Om inte annat är det en någorlunda god summa. Själv tycker jag en 1T4+ låter snäppet för mycket.
Vill man göra det enkelt för sig kan man istället sätta en fast summa för perfekt, t.ex. 3 eller 5, beroende på vad man tycker känns lagom. Annars kan man ju variera det lite på följande vis:
2 EP vid perfekt utförande under normala omständigheter.
3 EP vid perfekt under speciella omständigheter.
Kanske 5 EP vid perfekt utförande under fläskigt svåra omständigheter.

Personligen är regler riktlinjer för mig, och såklart är det alltid bättre att anpassa utifall att ursprungsregeln inte passar gruppen. Det kan ju var så att ni tycker man får för många EP, eller för få. Tycker ni det första så kanske ni gör så att man enbart får 1T3 EP vid perfekt, annars får man inga EP alls. Om det skulle vara enligt det andra så kanske ni kör 5 EP vid varje perfekt, och 2 EP vid normalt lyckat.

... Nåväl, att köra med originalregler är ju alltid bäst (om det passar en vill säga) eftersom det är kompatibelt med alla de andra originalreglerna för spelet. Alla regler funkar tillsammans och spelet löper som tänkt då det skrevs. "Så skall det ju vara." Men, man skall aldrig vara rädd för att pröva sig fram och finna på eget råd. Själv kör jag inte alls utefter det där systemet, jag har ett annat som är mycket enklare... Mycket! Eftersom jag gillar snabbare utveckling i DoD, samt att mina spelare inte gillade den överdrivet svåra utvecklingen på högre FV. Det blir liksom nästintill omöjligt att nå det bättre inom vissa moment.

CapnZapp

Myrmidon
Att framföra förslag som kan uppfattas som kritik av legendariska rollspel är alltid vanskligt, men jag kör ändå:

Jag anser att XP ska följa dramaturgin i äventyret. Det vill säga, delas ut av SL efter hur episkt, lyckat eller helt enkelt roligt förra spelningen var.

Att man får 1 XP per dygn i bas (det här med att man måste lyckas med en färdighet är ju bara Experts sätt att säga "så länge du är ute och äventyrar") är helt ok.

Men jag hade som sagt inte baserat bonus-XP på huruvida du lyckas med perfekta slag, vilket ju är helt baserat på slumpen. Det är ju resultatet och hur det uppfattas som är det dramatiska, och därmed också vad som bör ligga till grund för bonus-xp enligt mig.

:)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
CapnZapp said:
Jag anser att XP ska följa dramaturgin i äventyret. Det vill säga, delas ut av SL efter hur episkt, lyckat eller helt enkelt roligt förra spelningen var.
Varför anser du det? Vad har dramaturgi och epos och spelarnas nöje, med rollpersonernas inlärning att göra? Utveckla gärna!

//EvilSpook

Kropotkin

Warrior
Re: Erfarenhetspoäng

Gurgeh said:
I spel gäller att man får 1 ep varje dygn då man använt en av sina färdigheter framgångsrikt. Det spelar däremot ingen roll om du använder färdigheten en gång eller hundra gånger under samma dygn -- du får fortfarande bara 1 ep.

För varje gång du lyckas perfekt får du ytterligare en summa ep. Den summan är antingen 1T3+1 eller 1T4+1, men jag minns inte riktigt vilket, eftersom jag inte läst reglerna på 10 år./tobias
Det är 1t3+1 vid perfekt och endast vid det första perfekta slaget. Alltså, endast en gång per period med 6h sömn emellan (endast 2h för älvfolk). Allt står på s.45f i regelboken för expert.

Sedan måste jag tillägga att jag tycker det är lite häftigt att någon sitter och spelar ärans väg med expert-regler från 1985 år 2008.

solvebring

Superhero

Sedan måste jag tillägga att jag tycker det är lite häftigt att någon sitter och spelar ärans väg med expert-regler från 1985 år 2008.
Det är ju vardagsmat. Det är vad mitt rollspelande bestått av till 90% under hela min rollspelstid. :gremsmile:

nybyggarn126

Veteran

En fråga här till "Dante":
Tas det ingen som helst hänsyn till hur bra man är på en färdighet?
Är min ide helt fel: Kostnaden x DEN NUVARANDE FÄRDIGHETEN x antal steg x multipeln.
För att relatera till ditt exempel: Fv 15 i djurträning, RPn har 12 och vill till 17 (5 steg) 3x12x2x2 till 14 och sen 3x14x3x3 De första 2 stegen kostar 144 Ep och de andra 3 kostar 378 EP dvs en total kostnad om 522 EP??
Det här är den allra viktigaste frågan som vi nu träter om.

Rising

Vila i frid

Jag är inte Dante, men jag svarar ändå:

Men...? Dante skrev ju "För FV 1–10 kostar varje steg färdighetens kostnad × 1; för FV 11–14 kostar varje steg färdighetens kostnad × 2; för FV 15–17 kostar varje steg färdighetens kostnad × 3; sedan ökar multipeln med 1 för varje 3 FV."

Som du ser så tas det alltså visst hänsyn till hur bra man är på färdigheten. Det är billigare att höja upp sitt FV mellan 1-10 än vad det är mellan 11-14, osv.

Är min ide helt fel: Kostnaden x DEN NUVARANDE FÄRDIGHETEN x antal steg x multipeln.
Fel och fel... Om du och resten av spelgruppen gillar att spela på ett visst sätt så skall ni ju göra så, oavsett vad som står i regelboken. Men det är definitivt en feltolkning av hur det står i reglerna. Med ditt förslag så skulle det - som du skriver - kosta 522 EP att höja sig från 12-17 i Djurträning, medan det enligt reglerna bara skulle kosta 39 EP (= 6 EP för att höja sig från 12 till 13. 6 EP för att höja sig från 13 till 14. 9 EP för att höja sig från 14 till 15. 9 EP för att höja sig från 15 till 16, och slutligen ytterligare 9 EP för att höja sig från 16 till 17).

Som du märker så medför ditt förslag att det skulle gå mycket, mycket, mycket långsammare för rollpersonerna att träna upp sina färdigheter, samt att ni skulle behöva ta till mycket svårare räkneoperationer för att hantera rollpersonernas erfarenhet.

Det största problemet med ditt förslag är dock att det rent matematiskt är rätt flummigt. En person som bara har 1 i Djurträning och som vill höja upp sig hela vägen till 10 behöver samla upp 3x1x9x1 = 27 EP; medan en som redan har 2 i Djurträning behöver samla upp hela 3x2x8x1 = 48 EP för att nå upp till 10. På låga nivåer kan det alltså paradoxalt nog vara en nackdel för rollpersonen att ha talang i en färdighet. Och du måste införa någon specialregel för att det inte ska bli gratis för rollpersoner att träna upp sig till 10 i de färdigheter där de börjar med noll.

Så... Jag personligen skulle inte vilja använda ditt förslag. Det leder till långsammare utveckling, kräver en ganska tungrodd matematik och att man fibblar med onödigt höga tal; och framförallt så ger matematiken väldigt ologiska och orealistiska features för FV på låga nivåer. Men om ni i er spelgrupp gillar den så skall ni givetvis spela på det viset. Nu verkar det dock som att ni inte är överrens i gruppen, och det kan jag bara tolka som att det finns andra i gruppen som noterat samma brister hos ditt förslag som de jag själv just pekat ut. Så jag råder dig till att lyssna på dina kamrater.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag kaenner mig smickrad. Det aer saellan folk spelar 23 aar gamla spel. Mitt foersta proffsverk still going strong.

nybyggarn126

Veteran

Tack för ditt svar
Rising said:
Jag är inte Dante, men jag svarar ändå:

Men...? Dante skrev ju "För FV 1–10 kostar varje steg färdighetens kostnad × 1; för FV 11–14 kostar varje steg färdighetens kostnad × 2; för FV 15–17 kostar varje steg färdighetens kostnad × 3; sedan ökar multipeln med 1 för varje 3 FV."

Som du ser så tas det alltså visst hänsyn till hur bra man är på färdigheten. Det är billigare att höja upp sitt FV mellan 1-10 än vad det är mellan 11-14, osv.

Fel och fel... Om du och resten av spelgruppen gillar att spela på ett visst sätt så skall ni ju göra så, oavsett vad som står i regelboken. Men det är definitivt en feltolkning av hur det står i reglerna. Med ditt förslag så skulle det - som du skriver - kosta 522 EP att höja sig från 12-17 i Djurträning, medan det enligt reglerna bara skulle kosta 39 EP (= 6 EP för att höja sig från 12 till 13. 6 EP för att höja sig från 13 till 14. 9 EP för att höja sig från 14 till 15. 9 EP för att höja sig från 15 till 16, och slutligen ytterligare 9 EP för att höja sig från 16 till 17).

Som du märker så medför ditt förslag att det skulle gå mycket, mycket, mycket långsammare för rollpersonerna att träna upp sina färdigheter, samt att ni skulle behöva ta till mycket svårare räkneoperationer för att hantera rollpersonernas erfarenhet.

Det största problemet med ditt förslag är dock att det rent matematiskt är rätt flummigt. En person som bara har 1 i Djurträning och som vill höja upp sig hela vägen till 10 behöver samla upp 3x1x9x1 = 27 EP; medan en som redan har 2 i Djurträning behöver samla upp hela 3x2x8x1 = 48 EP för att nå upp till 10. På låga nivåer kan det alltså paradoxalt nog vara en nackdel för rollpersonen att ha talang i en färdighet. Och du måste införa någon specialregel för att det inte ska bli gratis för rollpersoner att träna upp sig till 10 i de färdigheter där de börjar med noll.

Så... Jag personligen skulle inte vilja använda ditt förslag. Det leder till långsammare utveckling, kräver en ganska tungrodd matematik och att man fibblar med onödigt höga tal; och framförallt så ger matematiken väldigt ologiska och orealistiska features för FV på låga nivåer. Men om ni i er spelgrupp gillar den så skall ni givetvis spela på det viset. Nu verkar det dock som att ni inte är överrens i gruppen, och det kan jag bara tolka som att det finns andra i gruppen som noterat samma brister hos ditt förslag som de jag själv just pekat ut. Så jag råder dig till att lyssna på dina kamrater.

nybyggarn126

Veteran

:)Jag tackar allra mjukast för ditt utförliga och fina svar. Och för övrigt tackar jag er alla andra med som hjälpt mig med de här 2 frågorna