Nekromanti Finns det någon svensk nördkultur?

Storuggla

Champion
Re: Jag står korrigerad!

"Får man digga Fantomen som svensk nörd, förresten?"

Ja, vi har ju en forumit som skrivit manus till Fantis, så nog får vi väl digga det.

Storuggla, sorterar sjöar

Nightowl

Champion
Re: Fantisnörderi [ANT]

Faktum är att Fantomen var det enda jag kunde komma på när jag började läsa den här tråden, fast det faller på att jag aldrig har sett/hört några Fantisnördar.
Fantomenklubben!

Erik, när Fantomen rör sig står nörden stilla

Winterquist

Veteran
Jag missar säkert målet...

Men kanske...

Powerglide . Alltså när raggare spenderar en helg med att åka runt (o runt, o runt, o runt o.s.v.) med sina vrålåk i någon dalaort.

//e

Eksem

Champion
Re: Jag missar säkert målet...

Powerglide låter ruskigt importerat det också.

Nightowl

Champion
Jepp, han missar målet TOTALT...

Och är väl dessutom föga nördigt?
Precis. Det är inget som asociala glasögonsmurfar ägnar sig åt.

Är det nördigt, är Allsvenskan nördig. Och då har ordet nördig förlorat sin betydelse.

Erik, nörd är inte detsamma som tönt

Rickard

Urverk speldesign
Re: Jepp, han missar målet TOTALT...

"Erik, nörd är inte detsamma som tönt"
Vet han som är båda? :gremgrin: :gremwink:

/Han som vanligt inte är densamme idag som när han sov

Nightowl

Champion
Både tönt och nörd!

Vet han som är båda?
Jepp - det finns gott om töntar som inte är nördar, och vice versa.

Den stereotype norrbottniske tonåringen som mest är intresserad av att snusa, åka skoooter och dricka sprit och alltid bär kepsen bakfram är till exempel ofta en lika stor tönt i ögonen på dem han egentligen skulle vilja impa på - främst tjejer i hans egen ålder - som den blekfeta nörden som spelar EverQuest och tankar ned Buffy från nätet och aldrig duschar om inte mamma säger till honom. Det spelar ingen roll att kepsgrabben faktiskt är ganska macho, det hjälper honom inte i det sociala spelet. Däremot kan det hjälpa honom i det verkliga livet, framförallt om han stannar på orten som många gör. Han får bara vänta några år med att förlora oskulden eller ha sex nykter, annars är han nog ganska OK - precis som nörden, för övrigt. Fast risken är nog stor att HAN flyttar till Lule eller Stockholm eller någerst.

Men under de grymma köttkvarnsår när det faktiskt kan vara viktigt om man är en tönt eller inte, då är de ganska körda.

Erik

ro83rt

Swordsman
Arn?

Det finns ju bussresor som pensionärer och annat konstigt folk åker på för att glo på kyrkor och tomma kullar och fält för Arn ev. kunde varit där...om han funnits. En del verkar ju dessutom tro att han verkligen fanns. Allt det är hejdlöst nördigt.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Nördigt? Jodå.

Och är väl dessutom föga nördigt? Bonnigt, ja. Grabbigt, ja. Nördigt, nej.

Nördigt att köra varv på varv på raggarrundan? Nej.
Nördigt att, medan man kör varv på varv på raggarrundan, diskutera varför spoilerlyktorna på Chevromobile Oldford -58 var snyggare än på -59:an och vilket putsmedel som är bäst för att få den rätta lystern på skinnklädseln i äkta vinyl? Ja.

Allsvenskan, nördig? Nej.
Att kunna alla laguppställningar i huvudet och veta hur många säsonger Knäckebröhults IF spelat i högsta ligan, samt vilka placeringar de erhöll, nördigt? Definitivt.

Dewil

Nightowl

Champion
We have a winner!

Jo, Arn stämmer bra in: ett stycke genrekultur sóm nördar kan gräla om.

"Nördar" som grälar om fotbollsserier och bilar är inte riktiga nördar, eftersom folk förstår ungefär vad de pratar om, och bilar och fotboll är ju "på riktigt". Att folk inte kan lära sig svenska! :gremwink:

Erik

Erik

Rising

Vila i frid
Den svenska seriehobbyn är grymt nördig. Då pratar jag inte om Rocky och Bamse, alltså, utan om Daniel Ahlgren, Coco Moodyson, Ärligt Talat, Klas Katt och liknande. Vad sägs exempelvis om följande typiska nörddiskussioner i seriesverige:

"Optimal mot Galago; vilka gör egentligen mest för seriesverige idag?"
"Finns det några elever från Hofors som gjort några bra serier? Ja, Emma Adbåge, men några andra?"
"Är det någon som vet vad Horst Schröder håller på med?"
"Är Pirinen slut som serietecknare, eller? Ingens Bästa Vän gjorde ju ingen glad!"
"Är det några spänningar mellan Mats Jonsson och Åsa Grennvall fortfarande? Du har väl läst deras respektive serier om hur de blev ihop och varför de senare gjorde slut?"

osv.

Alternativseriesverige är så oerhört nördigt att det inte är sant - och det är en väldigt annorlunda nördighet än superhjältenördighet eller manganördighet.

ro83rt

Swordsman
Bra serier från Hofors...

"Finns det några elever från Hofors som gjort några bra serier? Ja, Emma Adbåge, men några andra?"
Nä, de har oftast hittat på annat att göra. För om du inte vill stånga dig in på Galago som en prettoosande Max Andersson-wannabe (Jan Berglin är väl undantaget) så finns det inte mycket annat att göra i serieväg. På senare år har iofs mangan kommit så nu behöver man inte bära på så mycket ångest för att få göra serier.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Nördigt? Jodå.

Äh, du måste lära dig att skilja på nörd och nörd. Här snackar vi inte om "nörd" som ett suffix som man kan sätta på vilket gammalt fritidsintresse eller specialkunskapsområde som helst, utan om de riktiga nördarna, som faktiskt har NÖRDIGA fritidsintressen och specialkunskapsområden.

Organ

Out of time, out of mind
Nörderiets kärna

Precis. Det är inget som asociala glasögonsmurfar ägnar sig åt.

Är det nördigt, är Allsvenskan nördig. Och då har ordet nördig förlorat sin betydelse.
Men, i det flesta fall är det väl inte ämnet för nördigheten som är nördigt i sig, utan graden av intresse? Att vara intresserad av allsvenskan är inte per defenition nördigt. Nördigt blir det först när man är intresserad till den grad att man kan rabbla målstatistik för alla spelade matcher under de senaste tjugo åren. I mina ögon är en nörd någon som "nördat in" på ett område, oavsätt vilket det rör sig om.

Eller har ni andra definitioner på nördighet?

/Anders

Rosen

Myrmidon
Re: Nörderiets kärna

Nördigt blir det först när man är intresserad till den grad att man kan rabbla målstatistik för alla spelade matcher under de senaste tjugo åren. I mina ögon är en nörd någon som "nördat in" på ett område, oavsätt vilket det rör sig om.

Kanske som en teknisk definition, men i allmänhetens ögon är det stor skillnad vilket område det gäller. En fotbollsdåre som kan rabbla Arsenals laguppställning 1983 är visserligen mer inbiten än vanligt, men han är i grund och botten bara ett inbitet fan. När en tolkienist kan räkna upp namnen på dvärgarnas sju anfäder är det däremot lite sjukt, ju.

Jag har märkt av det där i andra hobbies också; för en filmfantast är det "normalt" att kunna rabbla Hollywoodregissörers filmografier eller veta vem som gjorde makeup-effekterna i valfri amerikansk skräckfilm... men att kunna räkna upp huvudanimatörer eller röstskådisar i ens favoritanime verkar lite autistiskt.

--
Åke

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Nördigt? Jodå.

Äh, du måste lära dig att skilja på nörd och nörd. Här snackar vi inte om "nörd" som ett suffix som man kan sätta på vilket gammalt fritidsintresse eller specialkunskapsområde som helst, utan om de riktiga nördarna, som faktiskt har NÖRDIGA fritidsintressen och specialkunskapsområden.
Du anar inte hur nördigt bilar och sport framstår för mig.

Dewil