Svar till (några av) dom som svarade på inlägget.
Nu svara jag på mitt eget inlägg men svaren är riktade till dom som svarade på inlägget (det första alltså) - jag skriver alla svar här istället för att göra olika inlägg.
"Att lägga på färdigheten "två vapen" går ju självklart att lägga på, det är ju fortfarande utanför yrkets ramar och är dyrare, men det går iallafall. Han kommer dock inte att ha ett dugg nytta av den eftersom det absolut enda vapnet han får använda är en trästav, som är tvåhandsvapen oavsett din styrka."
Döööh...Tänkte inte på det/images/icons/frank.gif. Men i alla fall - många SL tillåter ju uppenbarligen andra vapen och åtminstonde jag lägger till nya vapen hela tiden (eller oftare varianter av vapnena i grundregelboken) varav vissa kan användas av trollkarar. Förresten, medans jag skriver det här kom jag och tänka på en sak: om trästav är ett 2H vapen är det troligt att man greppar det på två ställen och slår med ändarna.Om det är så borde man ju kunna attackera en extra gång när man har färdigheten två vapen precis som man får attackera en extra gång när man har två olika vapen eller?
(svaret är inte bara avsett till "Renegade" utan också till "Jorkii")
"Varför ska inte magiker kunna använda svärd? Trots allt svingar ju Gandalf Glamdring utan problem!"
Håller med. Precis som en bunt med folk till.
"Men det måste ju finnas NÅGON anledning att stavar och kortsvärd ens uppfanns? Någon fördel måste ju "mesigare" vapen ha, förutom kanske att dom är billigare.
En diskussion om detta skulle vara riktigt intressant, men tyvärr så simulerar ju inte DoD:s regler sådana saker som räckvidd och liknande, och jag tror dom flesta rollpersoner har pengar just för att köpa det dyraste vapnet..
Att kånka runt på ett svärd kanske inte heller är det mest praktiska, och inte lika lätt att bära runt på diskret som en stav eller en dolk.
Fast penningproblem och vardagsliv simuleras kanske inte så väl i rollspel? Om det gick att komma fram till något på det här området skulle det ju gå att göra "mesigare" vapen "logiska", och då får magikern själv välja vad han vill använda, MEN han har vissa fördelar av att välja ett "mesigt" vapen. *Hoppas på en diskussion!*"
Tja, anledningen till att jag väljer ett vapen är att jag tycker det är grymt/passar karaktären det spelar mindre roll vad det ger för skada (av denna anledning har ingen av mina karaktärer vapen som är konstruerade så att de har en lös svängande del, eftersom jag hyser en instinktiv avsky för dessa då de i mina ögon lika gärna träffar en själv som fienden)
"Tja, Gandalf är väl knappast människa för den delen. Men jag kan ju hålla med om att det är lite trist med dessa regler/restriktioner (fast man kan ju ändra dem om man inte trivs med dem."
Nej, han är Maia (eller hur fan det nu stavas...).
Men alla trollkarlar är ju inte människor, eller?
(Eller måste dom vara det? För vilka andra möjligheter finns?
Vi kollar igenom allternativen:
Alv - ingen skäggväxt = negativ.
Dvärg - korta, bastanta och magiskt resestans = negativ.
Halvlängdsman - Både korta och skägglösa = negativ.
Troll - Kan inte utala formler som innehåller andra ord än "Ugh" = negativ.
Halvtroll - Tja, kanske inte så trollkarlsaktiga i sitt sätt = neutral.(Nä, för i helvete = negativ.)
Halvalv - Ja varför inte, men dom är ju ändå hälften mänskliga -Diskad. )
/[color:red]von Schnigel</font color=red> som har en alv magiker och börjar bli orolig...