Jag borde ju föreslå Supergänget, men det tänker jag inte alls göra, för det är designat för fyrfärgssuperhjältar, medan det jag tror du vill ha är huvudpersoner som är vanliga människor som har exakt EN superkraft var.
Så om jag skulle spelleda något sådant skulle jag försöka skriva ett system för det. Men om jag skulle bli tvungen att spelleda det imorgon skulle jag ta nya Kult, kasta ut all skräck och alla penisdemoner och behålla reglerna för att skapa rollpersoner som börjar som vanliga människor. De skulle inte ha någon mörk hemlighet, och eventuellt inte någon nackdel (eller i alla fall bara en var). Däremot skulle de ha varsin superkraft, och ett move som man slår för när de försöker använda kraften.
15+ Du uppnår det du vill göra.
10-14. Du uppnår det du vill göra, men spelledaren får välja ett av följande:
* Någon ser dig använda din kraft
* Du skadar dig eller en kamrat
* Du råkar förstöra någonting
* Kraften har oväntade konsekvenser
* Kraften beter sig konstigt och du får -2 på att använda den under 24 timmar
-9. Du uppnår inte det du vill göra, och dessutom får spelledaren välja ett av ovanstående.
Så om jag skulle spelleda något sådant skulle jag försöka skriva ett system för det. Men om jag skulle bli tvungen att spelleda det imorgon skulle jag ta nya Kult, kasta ut all skräck och alla penisdemoner och behålla reglerna för att skapa rollpersoner som börjar som vanliga människor. De skulle inte ha någon mörk hemlighet, och eventuellt inte någon nackdel (eller i alla fall bara en var). Däremot skulle de ha varsin superkraft, och ett move som man slår för när de försöker använda kraften.
15+ Du uppnår det du vill göra.
10-14. Du uppnår det du vill göra, men spelledaren får välja ett av följande:
* Någon ser dig använda din kraft
* Du skadar dig eller en kamrat
* Du råkar förstöra någonting
* Kraften har oväntade konsekvenser
* Kraften beter sig konstigt och du får -2 på att använda den under 24 timmar
-9. Du uppnår inte det du vill göra, och dessutom får spelledaren välja ett av ovanstående.