Finns det något X-men(-liknande)-rollspel?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag borde ju föreslå Supergänget, men det tänker jag inte alls göra, för det är designat för fyrfärgssuperhjältar, medan det jag tror du vill ha är huvudpersoner som är vanliga människor som har exakt EN superkraft var.

Så om jag skulle spelleda något sådant skulle jag försöka skriva ett system för det. Men om jag skulle bli tvungen att spelleda det imorgon skulle jag ta nya Kult, kasta ut all skräck och alla penisdemoner och behålla reglerna för att skapa rollpersoner som börjar som vanliga människor. De skulle inte ha någon mörk hemlighet, och eventuellt inte någon nackdel (eller i alla fall bara en var). Däremot skulle de ha varsin superkraft, och ett move som man slår för när de försöker använda kraften.
15+ Du uppnår det du vill göra.
10-14. Du uppnår det du vill göra, men spelledaren får välja ett av följande:
* Någon ser dig använda din kraft
* Du skadar dig eller en kamrat
* Du råkar förstöra någonting
* Kraften har oväntade konsekvenser
* Kraften beter sig konstigt och du får -2 på att använda den under 24 timmar
-9. Du uppnår inte det du vill göra, och dessutom får spelledaren välja ett av ovanstående.

Feuflux

omjonasson.se
Ram;n343846 said:
Vad tänker du dig att man gör i spelet?
Efter att ha kört klart det pågående scenariot i Trail of Cthulhu med gänget idag, och sedan hintat lite om x-men-hållet med rätt svagt intresse är det möjligt att det inte blir någonting alls och att det blir en omvärdering av vad jag vill läsa in mig på för spel... Skräck is the shit.

Men jag är rätt sugen på att bygga ett utred-mysteriet-äventyr där spelarna är poliser eller hjälper polisen med vad som börjar som ett mord och sen blir det bara djupare och djupare och fler och fler fiender när de upptäcker saker som inte var tänkta att upptäckas. Däremot är jag inte jättepepp på Cthulhu-mythosen, men det går ju att göra skräck utan den (för skräck verkar som sagt vara det som önskas).

Basenanji

Postd20modernist
Jag skulle använda d20 Modern. För att beskriva superkrafter skulle jag använda, spells men tweaka dem så de blir permanenta/semipermanenta (du kan använda din förmåga men måste då klara ett Fortitude/Wisdomslag mot DC 15. För varje ytterligare gång du vill använda förmågan minskar din CON/WIS med 2 samtidigt som svårighetsgraden ökar med 2).

Varför d20 Modern? För att det är d20, det utgår från att varje rp karaktäriseras av en egenskap snarare än ett yrke, för att det är kul att bygga en karaktär, för att det är kul med multi-classer, för att d20 Modern har Action points så den som verkligen vill klara ett slag kan boosta sitt tärningsslag och för att spelet är sjukt snyggt.

Stridsreglerna är enkla och det finns roliga alternativ.

Plus att det är xp+levels. Kul!