krank;n317167 said:
Dels är de [rollspelsvärldarna] ju alltid rotade i verkligheten och speglar den alltid, och den bygger alltid på skapares erfarenhet av och tankar kring verkligheten.
Nja. En sagovärld kommer inte att uppvisa samma slags dynamiska komplexitet som den verkliga världen kan leverera. Och ja, den bygger på skaparens erfarenhet, men det betyder inte att den är verklig. Skaparens erfarenheter färgar skaparens förståelse av världen, och skaparens förståelse av världen påverkar av vad skaparen kommer att erfara (confirmation bias) för att spä på sin redan upprättade förståelse.
Och vad skaparen sedan väljer att återge och spela ut i världen kommer att spegla denna förståelse, lite oberoende av hur den verkliga världen (där politik äger rum mellan människor med en hel massa OLIKA världsförståelser och där faktiska naturkrafter och sociologiska samspel inklusive hur ekonomin böljar) beter sig.
I rollspelsvärlden kan både Guds allvisa hand OCH den medvetna proletära förtruppen OCH den balanserade marknaden av självägande bönder, hantverkare, samt köpmän OCH stabiliteten i det rasrena hobbitfylket OCH den visa alvdrottningen (den upplysta diktatorn) skapa ett lyckorike. Eller ett helvete. Beroende på skaparens eller spelledarens politiska preferenser.
Rollspel, liksom mycket politik, handlar om våra drömmar. Däri ligger både spelens effektivitet samt ineffektivitet som propaganda.
Kanske funkar rollspel politiskt bäst som satir, som skrattspegel, som medel att utmana all rosaögd entusiasm för diverse politiska idéer? Vad händer när vi kastar in det absurda äventyrargänget i spelskaparens väluppbyggda värld? Lite som verklighetens treåringar utmanar våra föreställningar om föräldraskap?