Nekromanti Finns det?

luxor

Veteran
Re: okej då, ska försöka...[NT]

mmmm....en tv mycket riktigt, men knappast någon dammsugare....

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

luxor

Veteran
nä, eftersom jag inte lider av dyslexi kan jag omöjligtvis veta hur det känns, eller än mindre veta vilka sorter dyslexi det finns...

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: okej då, ska försöka...[NT]

Ja en Tv kanske det var..

Only dead fish float with the stream.

hatten

Swashbuckler
dyslexi är igentligen ett samlings ord för en rad olika symtomer som kommer av flera olika orsaker..

Orsakerna till Dyslexia kan vara
1 Hjärnan arbetar på ett annat sätt
2 Skada i hjärnan. ( efter en olycka eller hårt slag ofta då med andra märkbara symptomer )
3 Man har fått dålig grundläggande utbildning i skolan så att själva grunden för skrivna språket är felaktigt..

HUR dyslexi Yttrar sig är även det olika
Det finns grov Dyslexia som kan göra det svårt eller omöjligt att skriva och läsa.
Sen finns det mild som gör att man kan stava och läsa fel..
Sen finns det lustiga milda som exempel kan göra det svårt att läsa det som står skrivet men som inte hindrar att man skriver korrekt..
Sen finns det den form som gör att man kan läsa utmärkt men ändå har svårt att stava korrekt..

Den form av dyslexi som jag har gör att jag läser ett ord som EN enhet medans en vanlig människa läser ett ord bokstav för bokstav coh låter sen hjärnan sätta ihop bokstäverna till ETT ORD..
Fördelen med den form av lätt dyslexi som jag har är att JAG har alltid lätt att lära mig läsa och är otroligt snabb på att läsa med hög läsförståelse.
Problemet är att jag själv har svårt att se om ett ord är felstavat eller inte och vart punkt och komma ska vara.
Det kan delvis tränas bort i mitt fall..

Dyslexi har många berömde personer haft bland annat Sveriges kung och Leonardo Da Vincie och andra berömde konstnärer och forskare, i många fall så beror dyslexia att hjärnan priorterar andra saker än att stava rätt..
Det är vanligt att folk med Dyslexia är kreativa personer förvånatsvärd många har dessutom Hög IQ och man kan hitta många forskare och genier bland folk med Dyslexia.

Edgar

Warrior
Re: Dyselexi

Låt mig bara säga att man vet FORTFARNDE inte varför dyselexi uppstår. Men man man vet att det är genetiskt. Dom tre punkterna som du skrivit är några områden dom FORSKAR på. Det är dessutom många som har hjärnskador som hävdar att dom har dyselexi. Hmph.

Ett vanligt fel hos folk med dyselexi är att dom har svårt att skilja mellan e och ä. vänder på d respektive b. Vi lägger dessutom gärna till bokstäver och tar bort ngra då det passar (typ hadde).

//Edgar - Tyckte det var konstigt att Via Colour har en "ny fisk doft"...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag vet ganska exakt vad det är...

... om jag hade lyssnat på vad den där professor-snubben pratade om på filmen vi såg på svenskalektionen. utOpiA kanske kommer ihåg mer?

De hade i alla fall testat ett antal ungar med läs- och skrivsvårigheter, 8/10 hade något mysko (som snubben pratade om - relativt okänt tror jag) och 2/10 var dyslektiker... han sade ganska mycket om sådant också men jag minns inte sååå jävla bra /images/icons/wink.gif.

Vad är nu orsaken till denna diskussion? Har någon klagat på stackars hattens stavning igen? Elakt. *ids inte läsa diskussionen*
Man förstår ju vad som står i alla fall, är inte det huvudsaken? Okej, lite svårt kanske det är att tyda ibland, men va fan... man kan ju inte få allt serverat på silverfat /images/icons/wink.gif.

Nåväl... ska väl inte lägga mig i...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

hatten

Swashbuckler
Re: Nix de klaga på Eon 2

Jag passade bara på att upplysa när en av dom sa att han inte viste vad dyslexia är.. *ler*
Och det är inte synd om mig jag är för envis och elak för att det ska vara synd om mig *ler*

Mr SL

Warrior
Jag har dyslexi men för mig funkar läs biten utmärkt jag är kreativ och har förfärlig fantasi (skrivit roliga äventyr ). Det enda som stör mig är min stavning och jag hatar personer som klagar på den.

ta åt dig luxor

luxor

Veteran
??????

men ärligt talat, så tror jag ingen bryr sig om dyslexi, det är säkert synd om dom som är drabbade men jag är inte det, så sluta "upplysa" mig....