Nekromanti Finns förtryck?

anth

Vetefan
Recca said:
Alltså:
Finns förtryck måste det bekämpas. Inga undantag.
Numera undviker jag "genustrådar" som pesten (för jag antar att det är vad ditt inlägg handlar om).
Anledningen till att jag skriver i den här tråden är för att det är en meta-tråd.

Problemet med ditt resonemang är att du inte går tillräckligt meta.
Du måste börja med att definiera vad förtryck är - och det räcker tyvärr inte med en wikipedialänk.

Ställer du frågan: "finns det förtryck i världen?" till hela mänskligheten kommer du att få ett rungade JA!

Ställer du frågan: "ska förtryck bekämpas?" till hela mänskligheten kommer du också få ett rungade JA!

Ställer du däremot frågan: "förtrycker DU någon?" till varje enskild individ på jorden, kommer du att få ett rungade NEJ!

Börja med att lösa problem med varför alla anser att förtryck finns och ska bekämpas, men ingen anser att just de förtrycker någon annan.

Minimoni

Homelander
Re: Finns förtryck? [OT]

Al qaeda och George Bush, välj vilken liknelse du gillar bäst. Poängen är dock den samma, en del argumenterar ur ett starkt polariserande perspekiv.

Och till Recca, hur kan du ta illa vid dig vid en liknelse med al qaeda, du som ville dränka alla sverige-demokrater i en tidigare tråd om jag inte minns helt fel.

Sen så tycker jag inte att alla som förespråkar genus är militanta, men det finns de som är deti båda lägren och det kanske är något som vi alla bitvis har gjort oss skyldiga till och därmed bör betänka inför framtida utbyte.

Med vänlig hälsning, Minimoni

Minimoni

Homelander
Sen så skriver jag inte att vissa på forumet är som al qaeda, jag skriver att jag får al qaeda vibbar av vissa inlägg och det skrämmer snarare bort mig än väcker mitt intresse.

Liknelsen med al qaeda var för att få fram min känsla om varför jag blir skrämd.
Sen att du väljer att läsa det jag skrev som du gör får stå för dig.

gizmo

temporary sunshine
tack.

Jag tillägger att jag tycker att man skapar tolerans genom tolerans, i en situation av obalans.
Angrepp, fördömning och överdrift däremot skapar motstånd, även i en tolerant person.

Radioaktiv

Hero
Sen så skriver jag inte att vissa på forumet är som al qaeda, jag skriver att jag får al qaeda vibbar av vissa inlägg och det skrämmer snarare bort mig än väcker mitt intresse.

Liknelsen med al qaeda var för att få fram min känsla om varför jag blir skrämd.
Sen att du väljer att läsa det jag skrev som du gör får stå för dig.
Alltså, det kanske inte framkommer tydligt nog.

Jag håller som sagt med om att vi som människor bör motarbeta orättvisor, det är bara sättet som det görs på som kag inte kan hålla med om då jag ibland får al-qaeda vibbar av en del inlägg på forumet i debatten om genus. Detta skrämmer mig snarare iväg från att ta till mig det som sägs än att vilja lära mig mer. Detta är synd då en hel del för mig intessanta saker blir svåra att sålla ut bland de mer "religiösa" tongångarna som är starkt polariserande då det för mig känns som att antingen är man med på genuståget eller så är man en fiende.
Om du skriver som du gör så kan du väl inte bli förvånad över att man blir provocerad? Liksom, tack för att du jämför feminister med en organisation som spränger folk i luften. Det finns andra mycket mindre provocerande liknelser du skulle kunna ha gjort för att visa på rädsla.

Minimoni

Homelander
Du har självklart en poäng, men än en gång så sa jag inte att någon person var som al qaeda, jag sa att inlägg gav mig en viss känsla. Sen om ni vill bli provocerade av det så är det er frihet att bli det. Sen så sa jag väll inte att detta var riktat enbart till feminister? Inlägg OM genus tror jag att jag sa och där kvalificerar sig väll båda sidorna, även om jag villigt erkänner att det är oftare som starka polariserande och överdrivna ordval kommer från de som brinner för genus.

Jag känner att av hela min post så är det ordvalet som ni fastnar vid så är det väl dags att dra mig ur den här dsikussionen då jag anser mig ha fått mina farhågor bekräftade. Det är inte mycket till poäng för mig att diskutera genus här, trots min önskan att egentligen lära mig mer.

Tack och adjö.

Ond bråd död

Swashbuckler
Är det verkligen ett förtryck det handlar om då? Blir inte alla intvingade i roller beroende på allt möjligt, så som ras, kön,yrke osv.

Ond bråd död

Swashbuckler
Hen syftar antagligen på att vissa inlägg är skrivna som av fanatiker som inte kan se något acceptabelt alternativ till den egna åsikten. Inte att hen jämför skribenter med " fundamentalistiska terrorister som självmordsbombar oskyldiga människor" det är DU som väljer att beskriva hans inlägg så för att du kanske är på dåligt humör och vill bara trycka till henom.

Av vad jag ögnat igenom hittills fortsätter du med samma aggressiva stil. Det är en diskussion inte ett krig.

Radioaktiv

Hero
Om man jämför något alls med al qaeda så blir de nog inte särskilt glada över det. Så sluta förminska våra känslor över det. Hade jag skrivit samma sak fast åt andra hållet så hade jag fått fan för det.

Det finns andra mindre provocerande saker man kan skriva. Jag tycker att det är synd att hen inte gjorde det.

Ond bråd död

Swashbuckler
Recca said:
Brynolf said:
Recca said:
Brynolf said:
Det är när det sätts likhetstecken mellan de båda företeelserna som åsikterna går isär. Och det är vi väl alla också medvetna om?
Mellan vilka företeelser? o_O
Könsroller och Förtryck.
Det är ingen, jag upprepar, ingen, som sätter likhetstecken mellan dessa företeelser.

Däremot finns det inbakat i könsrollerna en sorts förtryck.
Dessa svar på BRynolfs inlägg tycker jag tyder på att du inte vill diskutera utan bara bråka. Brynolf försöker uppenbarligen vara till lags och hålla med dig, men du vägrar acceptera annat än Det Rätta Svaret. Det är just sånt här som får många att tycka att genustrådarna blir altlför fanatiska.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
En till låsning

Eftersom det tydligen inte går att diskutera detta utan att bli osams just nu låser jag även denna diskussion i väntan på att vi ska ha tid att ta tag i modereringen.

Och, vad ni gör: Starta inte ännu en diskussion om ämnet nu!