Jag sitter och läser igenom reglerna till Fading Suns (ej d20-verren) och blir lite sugen på att ändra ett par saker. Främst tänker jag på skadesystemet där man ska rulla en massa t6or för skada och sedan en massa t6or för rustningsabsorbation. Detta känns som mer komplicerat än vad det behöver vara och ger mig rysliga Vampire-vibbar (och vi vet ju alla hur långsamt det stridssystemet är).
Det jag funtar på är helt enkelt att låta rustningsvärdet vara fast. Har en rustning rating 5 absorberar den 5 skadepoäng rakt av, hela tiden.
Sedan omvandlar jag skadan till 1 tärningsslag. Ger ett vapen skada 7 slår man 1t6+1, 9=1t8+1 etc. Därefter lägger man till victory-dice som ren skada. Använder någon ett wire-sword och får 2 victory dice, gör han 1d8+2 i skada (om jag nu mins rätt och wire-sword har skada 8).
Vid perfekt slag dubblas victory-dice som vanligt.
Hur låter detta för er som spelat Fading Suns lite grand? Har det några långt gående konsekvenser som jag inte känner till? Blir det för dödligt, eller för ofarligt?
Det jag funtar på är helt enkelt att låta rustningsvärdet vara fast. Har en rustning rating 5 absorberar den 5 skadepoäng rakt av, hela tiden.
Sedan omvandlar jag skadan till 1 tärningsslag. Ger ett vapen skada 7 slår man 1t6+1, 9=1t8+1 etc. Därefter lägger man till victory-dice som ren skada. Använder någon ett wire-sword och får 2 victory dice, gör han 1d8+2 i skada (om jag nu mins rätt och wire-sword har skada 8).
Vid perfekt slag dubblas victory-dice som vanligt.
Hur låter detta för er som spelat Fading Suns lite grand? Har det några långt gående konsekvenser som jag inte känner till? Blir det för dödligt, eller för ofarligt?