Nekromanti Firefox Opera Ubuntu

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag kör för närvarande Ubuntu och surfar med Firefox. Många har talat väl om Opera. Finns det någon god anledning att byta browser?

krank

Går ondskans ärenden
Mekanurg said:
Jag kör för närvarande Ubuntu och surfar med Firefox. Många har talat väl om Opera. Finns det någon god anledning att byta browser?
Jag tycker inte det, men det beror på vad du vill ha. Opera är en kompetent browser med en del grejer inbuyggda som man måste fixa addons för att göra med Firefox, men kan å andra sidan inte göra en hel del av det Firefox kan göra med addons.

Alltså, är man ute efter just de features Opera har, så är Opera rätt bra. Snabb, stabil och så. Vill man ha mer flexibilitet att "bygga sin egen browser" ska man nog stanna med Firefox.

Jarl

Hero
Mekanurg said:
Jag har provat nästan alla nya större släpp av Opera, men alltid gått tillbaka till Firefox. Opera klickar inte, gränssnittet är gammeldags, flexibiliteten finns inte och läsaren är inte sådär värst snabb när det verkligen gäller.

Sen förtjänar Opera som företag ett visst mått av förakt för sin enorma töntighet gentemot Microsoft. Och ett litet företag som lyckas få MS att framstå som den vettiga parten, ja det säger en hel del...

Arfert

Facit
Jarl said:
Sen förtjänar Opera som företag ett visst mått av förakt för sin enorma töntighet gentemot Microsoft. Och ett litet företag som lyckas få MS att framstå som den vettiga parten, ja det säger en hel del...
Det har jag missat... vad handlar det om?

Arfert

Facit
Nix, Firefox känns mycket mer som "Industry Standard" faktiskt... fast du kan ju båda installerade om du vill testa, inget hindrar det...

Jarl

Hero
Arfert said:
Jarl said:
Det har jag missat... vad handlar det om?
För länge sen härjade Opera om att MS låste upp browser-marknaden genom att skicka med IE till Windows. De fick EU att dra igång en långvarig process för att få MS att inte skicka med IE. Det slutade med att MS nu ska låta folk välja browser när de installerar Windows.

Det är väl najs, men Opera har verkligen härjat om detta utan någon brytt sig. Mozilla tog avstånd från hela grejen, de vill att folk ska aktiva välja deras browser. Trots MS monopol har de tagit en 25-30% av marknaden genom att vara bra. Opera har i praktiken inga användare trots att de funnits sen urminnes tider.

Opera blir dock aldrig nöjda, utan valet av webbläsare måste ske utan bilder, och MS får inte bestämma ordningen på valen etc etc.

Opera har lyckats framstå som världens gnällspikar och MS har till synes gått med på alla deras krav. Jag menar, skälet till att Opera inte används är inte MS, utan för att ingen vill använda Opera. Gör en bättre browser eller håll tyst.

Krille

Super Moderator
Mekanurg said:
Det jobbiga med att byta webbläsare är att man ofta måste lära sig om alla smågrejerna från början. På det stora hela är de väl likadana, men det är trixen i fingerspetsarna som tar tid att lära sig. Så det är egentligen bara värt att göra det om man är missnöjd med den man har (exvis på bristande stöd för standarder, avsaknad av finesser, avsaknad av flexibilitet, säkerhetsluckor, whateva).

Om du trivs med Firefox så ser jag egentligen ingen anledning att byta, och det säger jag ändå som inbiten Opera-användare.

krank

Går ondskans ärenden
Jarl said:
Opera har lyckats framstå som världens gnällspikar och MS har till synes gått med på alla deras krav. Jag menar, skälet till att Opera inte används är inte MS, utan för att ingen vill använda Opera. Gör en bättre browser eller håll tyst.
Ungefär så, ja.

Anekdotiskt känns det som att fler använder Chrome än Opera, och då kom första Opera '96 och första Chrome typ i förrgår, eller nåt.

Det stämmer inte riktigt, för Opera vinner på att ha en massa skumma versioner till olika plattformar - det enda sympatiska med dem, tycker jag. Det finns opera till min mobiltelefon, till BeOS, Nintendo kör väl Opera i Wiin och DSen.

Det finns Opera till min Psion 5mx, liksom.

EDIT: läste just att Adobe använder Operas layoutmotor numera. Aha, det är därför CS4's interface känns fult och klumpigt...

ripperdoc

Myrmidon
krank said:
EDIT: läste just att Adobe använder Operas layoutmotor numera. Aha, det är därför CS4's interface känns fult och klumpigt...
Vet inte vart du läst, men förmodligen är det väl Operas webmotor för exempelvis Adobes webmakarprogram? Eller?

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
Vet inte vart du läst, men förmodligen är det väl Operas webmotor för exempelvis Adobes webmakarprogram? Eller?
Möjligt. Jag läste ganska snabbt eftersom jag var lite stressad...