Möjlig tank?
Så, här har vi min första officiella fisktank enligt tankekartsprincipen. I nuläget kallar jag scenariot för
Magisk Förbindelse, i brist på annat.
Med risk för att jag kommer att använda detta någon gång i framtiden så tänkte jag ta hänsyn till ifall folk som spelar med mig läser här på forumet. Därmed kör jag på spoilervarning.
Heads up! Spoiler för folk jag lirar med
... Nä, jag orkar inte lägga alltsammans inom en spoilerruta, för det är så drygt för alla som svarar att också se till att göra det. Så kila nu...
Hur som haver, i
den här länken har ni själva tankekartan.
Händelseförlopp
Det är mitt i den stora höstfestivalen, som totalt håller på en vecka. En besökare på festivalen som är där för att arbeta är spåkvinnan Ewa Antius. Fast hon är inte bara där för att arbeta. Hon vet nämligen att en antikhandlare i staden, själv ovetandes, har högst intressanta varor i sin butik. Ockulta, magiska varor. Där finns bland annat en tavla som kan öppna sig gentemot andra världar, en tavla man kan gå in i för att besöka dessa världar. Den vill Ewa ha. Väl i staden kontaktar hon därför en något mer sofistikerad inbrottstjuv vid namn Tommy Andersson. Hon beställer tavlan av honom.
Tommy Larsson gör inbrott i antikhandlare Georg Haglunds butik och stjäl tavlan åt Ewa. Under tider blir Ewa kontaktad av skräckförfattaren Hugo Axelsson. Hugo förlorade en auktion för några månader sedan. Den gällde originalanteckningar från skräckförfattaren HP Lovecraft. Den som vann auktionen var Ewa och när Hugo för se att hon är i staden kontaktar han henne. Ewa vill dock inte sälja, inte till något pris – hon vet nämligen vad anteckningarna kan göra – det vet inte Hugo, han vill bara ha dem för intressets skull. Hugo blir arg och hotar Ewa. När han gått därifrån använder Ewa Lovecrafts anteckningar för att aktivera en förbannelse. Förbannelsen är en stor svart hund som kommer att förfölja Hugo och driva honom till vansinne genom sin skräckinjagande närvaro. Förbannelsen är dock stark och den bringar evig natt till omnejderna. När natten kommer den här dagen kommer den aldrig att ta slut så länge hunden lever.
När Ewa senare får tavlan av Tommy ”låser hon upp den” och dess magi aktiveras. Då aktiveras samtidigt ett annat föremål som är länkad till tavlan. Föremålet är Hugos antika skrivmaskin som han köpte av Georg för några dagar sedan. När Hugo skriver på sin skrivmaskin försvinner han från den verkliga världen och fängslas inuti tavlan som Ewa ska ha.
Rollpersonerna kommer att få två fall på halsen, den antika tavlan som stulits i Georgs antikhandel och försvinnandet av Hugo. Georg kontaktar själv rollpersonerna vad gäller inbrottet i hans butik. När det gäller Hugo Axelsson så är det hans agent, Teemu Sillanpää (förövrigt Georgs bäste vän), som kontaktar dem. Han får inte tag i Hugo någonstans, han verkar spårlöst försvunnen. Och han måste hittas illa kvickt, då Hugos förläggare ligger på Teemu som en rem, om Hugos kommande bok. Förutom detta händer det andra konstiga saker. En spegel i Georgs butik visar syner av stor svart hund, en hund som har setts stryka omkring i staden och som skrämmer livet ur folk. Världen beter sig dessutom annorlunda, ny dag gryr aldrig. Det verkar som ett ständigt mörker ruvar över trakten.
Sammanfattning och nycklar
Historien har flera spår men egentligen bara en kärna. Det är därmed en enda berättelse sammansluten i flera förgreningar. Vilket spår rollpersonerna än följer kommer det till en och samma sak – Ewa och de magiska föremålen.
Nyckelscenerna är därmed inte värst komplicerade. Allting i den här historien leder till en annan sak. Om rollpersonerna blir kontaktade av Teemu och går på spåret kring Hugo så kommer det att leda dem till antingen Ewa eller Georg. Via Ewa kan de möjligen komma till exempel förbannelsen på spåren, eller för den delen avslöja Tommys inblandning och via honom reda ut Ewas roll. Via Georg kan de komma förbannelsen och Ewa liksom Tommy på spåren. Något att spela på är att rollpersonerna är detektiver och att Tommy är känd hos dem sedan innan – kanske har han dessutom nyligen släppts ut från fängelset igen.
Man kan också använda skrivmaskinen. Kanske sugs någon också rollperson in i tavlan och hittar Hugo, eller så kanske de upptäcker att de kan kommunicera med Hugo via skrivmaskinen och möjligen kan ”skriva” ut honom från tavlan. Hur som helst känner i princip alla varandra på ett eller annat sätt i den här historien, och alla spår förhållandevis heta.
Om personer som Ewa och Tommy pressas kommer det att få konsekvenser. Ewa skulle till exempel kunna tänkas att sända sin hund efter rollpersonerna. Om Tommy får panik kan han börja snacka. Han kan dessutom bli jobbig gentemot Ewa - kanske vill han ha mer betalt när han inser risken - som därav kanske sätter sin hund på honom och dödar honom.
Vad tror ni? Kommer det här att fungera eller finns det saker som behöver pustas till? Har jag missat något på tankekartan - och är den gjord på korrekt sätt?
Alltså, shoot, vad tror ni om det här?