Fixa Sauron

Jarl

Hero
Ja, jo, men en ball-cool brottar-Sauron känns lite som ett annat verk än något som skulle passa in i och göra Sagan om Ringen bättre. Svårt att se hur det inte skulle bryta mot allt annat i böckerna.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag hade bara slängt in honom i slaget om Minas Tirith. Låtit häxmästaren och Eowen köra på som vanligt, och ha Aragorn köra en förlorande kamp mot Sauron parallellt på slätten utan för. Sauron vinner och släppar en besegrad och "döende" Aragorn efter sig till portarna och slår in dem. Hans horder av orcher och överlevande nazguler skall precis slakta alla civilister när Frodo slänger ringen i elden.

Sauron och Nazgulerna skulle förintas omedelbart, och tusenstals förvirrade och vilsna orcher, fast under en plötsligt plågande sol, blir totalt nedgjorda när invånarna plockar upp sina högafflar på ena fronten, och Eowen samlar den överlevande hären och leder anfallet från andra fronten.

Det baseras mest på filmerna nu, förvisso. Minns inte hur boken utspelar sig på den fronten och jag har bara kommit halvvägs igenom bok två på min omläsning.

zo0ok

Rollspelsamatör
Från ett rollspelsperspektiv tycker jag problemet med Sauron är att han representerar (nästan) allt ont.

Drakar, demoner (balroger), orcher, de korrupta icke-fria människorna, kummelgastar, nazgulerna (såklart). Det finns knappt en konflikt i Middle Earth som inte Sauron ligger bakom (ok, ni kan såklart komma på jättemånga).

Han har förlorat sin form sedan han förlorade ringen, och han använder Häxmästaren, Mouth of Sauron mfl som sina agenter. Det tycker jag är ok.

Men det hade gärna fått finnas andra skurkar, annan ondska, annat mörker och andra onda makter... än Sauron.

Leon

Leo carcion
Sauron är Illuvatar inkarnerad. Egentligen är det bara Melkor/Morgoth som förstod Illuvatars världs-komposition rätt, och en del av planen är att han banar vägen för Sauron-Illuvatar som kommer att förslava Midgårds folk och leda dem mot Amman. Han kommer att störta den uppblåste Manwe från Taniquetils krön och där uppresa ett väldigt svart torn från vilket hans allseende öga ser varje hörn av Arda, och han kan styra varje aspekt av varje varelses liv med sin allmakt. Alvernas öde fullbordas då de alla utvecklas till sin bestämmelse - orcher!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Ja, jo, men en ball-cool brottar-Sauron känns lite som ett annat verk än något som skulle passa in i och göra Sagan om Ringen bättre. Svårt att se hur det inte skulle bryta mot allt annat i böckerna.
Jag håller med. Jag har ingen aning om hur Tolkien tänkte när han bestämde att Sauorn aldrig skulle få synas i böckerna. Det beslutet har dock fördelen att Sauron blir mystsrik, och skrämmande. Få saker är mer omystiska än en flera meter hög figur i svart pansar (typ Häxmästaren i kubik). För mig är det inte en brist i böckerna att Sauorn aldrig får scentid. Däremot tycker jag det är lite kul att skruva på berättelsen. Hur skulle en ork skildra de här händelserna? Vad händer om vi antar att boken är en sjukt vinkad version av händelserna skriven av segrarna?

Feuflux

omjonasson.se
Oldest and Fatherless: The Terrible Secret of Tom Bombadil

Om man läst ovanstående så skulle ju en grej vara att enbart Sauron insett att Tom Bombadill måste röjas ur vägen för alla skull. Han behöver sin ring tillbaka, men kan inte vänta längre! Sauron drar igång sitt krig då de själviska Gondor och naiva Rohan inte fattar någonting och prompt ställer sig i vägen. Han måste västerut, han måste!

God45

#PrayersForBahakan
Oldest and Fatherless: The Terrible Secret of Tom Bombadil

Om man läst ovanstående så skulle ju en grej vara att enbart Sauron insett att Tom Bombadill måste röjas ur vägen för alla skull. Han behöver sin ring tillbaka, men kan inte vänta längre! Sauron drar igång sitt krig då de själviska Gondor och naiva Rohan inte fattar någonting och prompt ställer sig i vägen. Han måste västerut, han måste!
Det här är en kampanj jag hade velat spela! Tom Bombadil måste dö!

vije

Warrior
Sauron och alverna är in cahoots. De har delat upp världen i bästa Molotov-Ribbentrop-anda. Alverna får Valinor, men för att garantera att Mörkret inte besmutsar det ger de Midgård åt Sauron.

Elrond kan inte tro sin lycka när Gandalf och de enfaldiga dödliga besluter att en liten hobbit skall föra ringen till Mordor.

erikt

Hero
Från ett rollspelsperspektiv tycker jag problemet med Sauron är att han representerar (nästan) allt ont.

Drakar, demoner (balroger), orcher, de korrupta icke-fria människorna, kummelgastar, nazgulerna (såklart). Det finns knappt en konflikt i Middle Earth som inte Sauron ligger bakom (ok, ni kan såklart komma på jättemånga).
Mycket av det där är det ju inte Sauron som ligger bakom - även om han har ett finger med lite överallt.
Balrogerna är i någon mening Saurons jämlikar - korrumperade maia.
Drakar och orcher var det Morgoth som tog fram.
Korrumpera människor har ju Sauron gjort, men Morgoth gjorde det före honom.

Det är Morgoth som är ursprunget till precis all ondska i Midgård (och Valinor.) Sauron var bara hans bästa lärjunge.

zo0ok

Rollspelsamatör
Det är Morgoth som är ursprunget till precis all ondska i Midgård (och Valinor.)
Ja, jag gjorde det lite för lätt för mig där. Morgoth är ute ur matchen och Sauron är kvar, har tagit över, förvaltar Morgoth arv. Morgoth är i allt väsentligt helt borta efter 1a åldern, ersatt och efterträdd av Sauron. Det är på något vis ett steg i att utvecklingen i Middle Earth går från det mest fantastiska till mer och mer mundant. Till och med den stora ondskan är inte längre vad det än gång var.