Chapter 3. Dragon in play. Det här kapitlet är för spelledare.
Nu kommer vi till boken kärna. Kapitlet innehåller fem delar: rollspela drakar, följeslagare, möten med drakar, drakäventyr samt drakkampanjer.
Kapitlet innehåller en hel del fluff - saker som drakars namn, livsfaser, sexliv, död och odöd, religion. Allt det här är okej, men det som gör kapitlet är alla tabeller och äventyrskrokar. Här finns ett gäng tabeller för att skapa en drakes personlighet - allt är inte klockrent, men mycket är det och tabellerna får iallafall igång min fantasi, det är lätt att spinna vidare på temana i dem. Och sedan är det äventyrsfrön, äventyrsfrön, äventyrsfrön, säkert över hundra stycken i bara detta kapitel. Nästan varenda underkapitel kommer med en eller flera tabeller laddade med äventyrsfrön. Till det kommer att texten är full med konkreta tankar kring hur man kan använda drakorganisationer, drakrelaterade kampanjhändelser, drakfraktioner och så vidare i spel. Här finns massor av speligt material, ett materiel som har både bred och djup och bara i detta kapitel får du nog med material för att köra drakäventyr och drakkampanjer resten av din livstid. Kvaliteten är förvisso något omväxlande, men det mesta är faktiskt bra.
Här finns lite regler också, några tips på hur man kan modda drakars statblock och några traits man kan ge till en drakes minioner. Inget märkvärdigt, men habilt utfört.
Sammanfattningsvis: med beröm godkänt.
Chapter 4. Lairs and hoards. Det här kapitlet är för spelledare.
Kapitlet har tre delar, en för lyor, en för skatter och en för att generera skatter.
Den första delen är rätt kort, och består mestadels av förslag på nya regionala effekter och lya-handlingar.
Den andra delen är också rätt kort. Lite fluff om skatter och så lite tabeller för att göra en drakes skatt lite mer intressant - även här finns tabeller som är speliga, som ger en frön som det går att väva in i sitt äventyr.
Den tredje delen är även den kort, och innehåller ett system som ger typ samma värde som skattetabellerna i DMG, men som gör draksaktter lite mer drakiga.
Tillsammans ger det här kapitlet DM kött på benet när det gäller att designa en drakes lya och skatt och göra dem lite mer unika, lite mer förankrade i världen. Det är inget märkvärdigt, men det är heller inget fel på det.
Sammanfattning: klart godkänt.
Nu återstår kapitel fem, som inte är någon fröjd att läsa. Jag har typ 3/20 delar kvar av det. Ska läsa ut det så fort jag kan och sedan göra en post om det och så en avslutande post.