Nightowl
Champion
The Law of the Conservation of Ninja
I varje strid ska SL kalkylera en underdog-bonus för den sida som, rent realistiskt och med sunt förnuft i behåll, borde vara seriöst stekta, rökta och ligga brunare till en än en toalettdykare.
Räkna först ut ett värde för vardera sidan:
*SLP är värda 1 snäpp
*RP är värda 3 snäpp
Dra sedan det lägsta värdet från det högsta värdet. Den sida som fick det lägsta värdet får denna differens som en bonus på alla sina handlingar. Dessutom får man denna bonus på alla shockslag och, om man använder mina alternativa skaderegler (sök på forumet), på alla stryktålighetsslag.
Varje gång en kombatant slås ut ändras värdet, vanligtvis en poäng hit eller dit, men ändå. Eftersom SL är SL bör han hålla reda på detta. Eventuella nifty sätt att göra detta mottages varmt.
Exempel ett: Fyra rollpersoner och deras fyra lakejer stormar piraternas läger. Det är trettio pirater där.
Piratsidans värde är 30 * 1 = 30.
Hjältarnas sida är 4 * 3 + 4 * 1 = 16
Hjältarna är i underläge. Således får de en bonus på 30 - 16 = 14 snäpp på alla slag, dvs +4T+2.
Exempel två: Efter att ha besegrat piraterna är en av rollpersonerna dödlig sårad. Två av lakejerna stannar för att se till att han inte dör, medan alla andra rusar in i kaptenens gömställe. Där står han med sin förste och andre styrman (och en kanon, säger vi).
Nå, sidorna blir som följer:
Kaptenen & co: 3 *1 = 3 (kanonen räknas inte)
Hjältarna: 3 * 3 + 2 * 1 = 11
Kaptenen och hans styrmänner är i klart underläge. De får alltså en bonus på 11 - 3 = 8 snäpp, dvs 2T+2, på alla sina handlingar.
En variant är att istället ha en pöl med tärningar som man kan ta av och slå för under varje runda - så att i det första exemplet har RP 4 tärningar de kan nalla av varje runda, vem som vill. En lägger antingen +1T till ett slag eller låter en utföra en av de bragder man kan utföra om man spenderar en virtuspoäng (utom, förstås, att dubbla TK, det absolut tråkigaste man kan göra med Virtus). Detta triggar inte eventuell negativ virtus hos motståndaren.
När ena sidan decimeras eller får förstärkningar plockar SL bort tärningar etc. Jag vet inte vad man gör med överblivna snäpp, de kanske får vara där som en buffert innan det blir dags att dra bort tärningar.
Nå. Det här simulerar definitivt inte verkligheten och jag vet inte om det hjälper rent cineastiskt heller, och Rising har haft en något mer invecklad men mer genomtänkt variant på makarforumet som jag inte ids söka efter nu eftersom det här bara är hjärndiarré.
Erik
I varje strid ska SL kalkylera en underdog-bonus för den sida som, rent realistiskt och med sunt förnuft i behåll, borde vara seriöst stekta, rökta och ligga brunare till en än en toalettdykare.
Räkna först ut ett värde för vardera sidan:
*SLP är värda 1 snäpp
*RP är värda 3 snäpp
Dra sedan det lägsta värdet från det högsta värdet. Den sida som fick det lägsta värdet får denna differens som en bonus på alla sina handlingar. Dessutom får man denna bonus på alla shockslag och, om man använder mina alternativa skaderegler (sök på forumet), på alla stryktålighetsslag.
Varje gång en kombatant slås ut ändras värdet, vanligtvis en poäng hit eller dit, men ändå. Eftersom SL är SL bör han hålla reda på detta. Eventuella nifty sätt att göra detta mottages varmt.
Exempel ett: Fyra rollpersoner och deras fyra lakejer stormar piraternas läger. Det är trettio pirater där.
Piratsidans värde är 30 * 1 = 30.
Hjältarnas sida är 4 * 3 + 4 * 1 = 16
Hjältarna är i underläge. Således får de en bonus på 30 - 16 = 14 snäpp på alla slag, dvs +4T+2.
Exempel två: Efter att ha besegrat piraterna är en av rollpersonerna dödlig sårad. Två av lakejerna stannar för att se till att han inte dör, medan alla andra rusar in i kaptenens gömställe. Där står han med sin förste och andre styrman (och en kanon, säger vi).
Nå, sidorna blir som följer:
Kaptenen & co: 3 *1 = 3 (kanonen räknas inte)
Hjältarna: 3 * 3 + 2 * 1 = 11
Kaptenen och hans styrmänner är i klart underläge. De får alltså en bonus på 11 - 3 = 8 snäpp, dvs 2T+2, på alla sina handlingar.
En variant är att istället ha en pöl med tärningar som man kan ta av och slå för under varje runda - så att i det första exemplet har RP 4 tärningar de kan nalla av varje runda, vem som vill. En lägger antingen +1T till ett slag eller låter en utföra en av de bragder man kan utföra om man spenderar en virtuspoäng (utom, förstås, att dubbla TK, det absolut tråkigaste man kan göra med Virtus). Detta triggar inte eventuell negativ virtus hos motståndaren.
När ena sidan decimeras eller får förstärkningar plockar SL bort tärningar etc. Jag vet inte vad man gör med överblivna snäpp, de kanske får vara där som en buffert innan det blir dags att dra bort tärningar.
Nå. Det här simulerar definitivt inte verkligheten och jag vet inte om det hjälper rent cineastiskt heller, och Rising har haft en något mer invecklad men mer genomtänkt variant på makarforumet som jag inte ids söka efter nu eftersom det här bara är hjärndiarré.
Erik