Nekromanti Flamsig (enormt!) alternativ stridsregel

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
The Law of the Conservation of Ninja
I varje strid ska SL kalkylera en underdog-bonus för den sida som, rent realistiskt och med sunt förnuft i behåll, borde vara seriöst stekta, rökta och ligga brunare till en än en toalettdykare.

Räkna först ut ett värde för vardera sidan:
*SLP är värda 1 snäpp
*RP är värda 3 snäpp

Dra sedan det lägsta värdet från det högsta värdet. Den sida som fick det lägsta värdet får denna differens som en bonus på alla sina handlingar. Dessutom får man denna bonus på alla shockslag och, om man använder mina alternativa skaderegler (sök på forumet), på alla stryktålighetsslag.

Varje gång en kombatant slås ut ändras värdet, vanligtvis en poäng hit eller dit, men ändå. Eftersom SL är SL bör han hålla reda på detta. Eventuella nifty sätt att göra detta mottages varmt.

Exempel ett: Fyra rollpersoner och deras fyra lakejer stormar piraternas läger. Det är trettio pirater där.
Piratsidans värde är 30 * 1 = 30.
Hjältarnas sida är 4 * 3 + 4 * 1 = 16
Hjältarna är i underläge. Således får de en bonus på 30 - 16 = 14 snäpp på alla slag, dvs +4T+2.

Exempel två: Efter att ha besegrat piraterna är en av rollpersonerna dödlig sårad. Två av lakejerna stannar för att se till att han inte dör, medan alla andra rusar in i kaptenens gömställe. Där står han med sin förste och andre styrman (och en kanon, säger vi).
Nå, sidorna blir som följer:
Kaptenen & co: 3 *1 = 3 (kanonen räknas inte)
Hjältarna: 3 * 3 + 2 * 1 = 11
Kaptenen och hans styrmänner är i klart underläge. De får alltså en bonus på 11 - 3 = 8 snäpp, dvs 2T+2, på alla sina handlingar.

En variant är att istället ha en pöl med tärningar som man kan ta av och slå för under varje runda - så att i det första exemplet har RP 4 tärningar de kan nalla av varje runda, vem som vill. En lägger antingen +1T till ett slag eller låter en utföra en av de bragder man kan utföra om man spenderar en virtuspoäng (utom, förstås, att dubbla TK, det absolut tråkigaste man kan göra med Virtus). Detta triggar inte eventuell negativ virtus hos motståndaren.

När ena sidan decimeras eller får förstärkningar plockar SL bort tärningar etc. Jag vet inte vad man gör med överblivna snäpp, de kanske får vara där som en buffert innan det blir dags att dra bort tärningar.

Nå. Det här simulerar definitivt inte verkligheten och jag vet inte om det hjälper rent cineastiskt heller, och Rising har haft en något mer invecklad men mer genomtänkt variant på makarforumet som jag inte ids söka efter nu eftersom det här bara är hjärndiarré.

Erik
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Du har något på gång här tror jag:

Första alternativet blir en hel ocean av tärningar :gremtongue:, så det utgår.
Alternativ två är ju mer möjligt, jag gillar iden om att hjälpa upp den svagare sidan hela tiden. I underläge kan man använda heroiska trix som bonus, men i överläge får man använda Virtus för samma sak.

På något sätt borde det fungera i en duell man mot man också, kaptenen i exemplet bör ju ha tre snäpp istället för ett, en skadad RP får två snäpp. Så kan man ju få striden att bölja fram och tillbaka mer. Troligtvis är skalan lite för grovkorning för att passa i duell, då kan man räkna snäppen på stridsfärdigheten som grund istället.
Få se om jag kan speltesta det ikväll.

/Mattias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Troligtvis är skalan lite för grovkorning för att passa i duell, då kan man räkna snäppen på stridsfärdigheten som grund istället.
Äh - förslaget grundar sig på hur det är i, säg, film, och där finns inget som säger att den som är i underläge på grund av ren skicklighet får en bonus. Istället för att hålla på att fjanta med olika poäng för olika indvider hit och dit så skulle jag köra dueller rakt av utan extra regler.

Grunden är helt enkelt att i cineastisk strid, särskild västerländsk swashbuckling och österländsk kung fu, gäller the law of the conservation of ninja , dvs en enda motståndare är alltid lika farlig som ett hav av motståndare tillsammans. Om hjälten möter tolv ninjor eller medlemmar av kardinalens garde tar det honom ungefär lika lång tid att besegra dem som det tar honom att besegra över-ninjan eller Roquefort (som för övrigt ju är en ninja; se boken A Sundial in a Grave ).

Varför rollpersoner räknas som mer än SLP är för att spelare automagiskt har en fördel: de har en hjärna per stridande, medan SL har en, och jag själv suger på taktik. Även när de är i underläge har alltså rollpersoner ett övertag.

Regeln bör enbart vara till för att jämna ut numerära över- och underlägen, inget annat. Som du säger blir den enklare regeln - den om en fast bonus - skyldig till en hel kasse tärningar. Men börja inte fippla med ett visst antal poäng beroende på motståndarens kvalitet, det motverkar regelns syfte och leder till onödiga beräkningar. En rollperson = 1T, en SLP = 1 snäpp är bättre.

Erik
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Nu förstår jag resonemanget bättre! :gremblush:

Jag var nog mer inne på något som hjälper en spelare mot tärningarna när de inte utfaller som de ska. :gremcrazy:
Men det är väl enklast att lösa genom att ge bonustärningar för häftiga "moves" och bra beskrivningar.

/Mattias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Men det är väl enklast att lösa genom att ge bonustärningar för häftiga "moves" och bra beskrivningar.
...med risk för den pudelshow som Rising brukar varna för, även om jag förstår vad du menar.

Det jag pratar om är en sorts, öh, simulationism som inte simulerar verkligheten för fem öre, utan den påhittade värld som rollspel ändå är. Den är inte beroende av spelarens förmåga till beskrivning eller uppfinningsrikdeom.

Erik
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Rising brukar mumla som pudelutställning när han ser något han inte gillar, tills han kommer på att alla håller med honom och då börjar han automatiskt att älska pudelutställning.
Pudelutställning betyder, om jag förstått det rätt, att systemet eller spelet belönar den som gör det som faller spelledaren i smaken. Alltså att systemet låter en ensam person (spelledaren/utställningsdomaren) bedömma vad som är "rätt", istället för en mekanik som gör det hela rättvist.
Om jag minns rätt.

Och när Nightowl gör ett transigt stridsregelförslag lovar jag att börja spela Gondica :gremgrin:


Storuggla, rysk kosmonaut
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Risingismer

Här tycker i alla fall J.R. att:

Det jag avskyr med samberättande är det fenomen som jag kallar för "pudelutställningar", när spelarna ska visa sig duktiga inför spelledaren. Det där Hong Kong-actionspelet har en massa sånt, och alla ba "oooh, vad bra!" men jag tycker att det suger gammal spindelkonung. Pudelutställningar är den mest äckliga och föråldrade formen av rollspel - till och med stenhård dungeoncrawling är mer levande och tillåtande.

Samberättande kan handla om två saker; det ena är pudelutställningar; och alla som tycker om sånt är förstås helt knullade i huvudet. Lyssna inte på dem. Som spelare kan jag inte föreställa mig något mer förnedrande än att bli behandlad och analyserad som en pudel.
Som vanligt har jag felciterat lite, jag borde bli kvällstidningsjournalist. Men även om jag inte är lika anti som Rising är jag vagt skeptisk mot fenomenet, eftersom jag själv varit med om pudelutställning (fast jag är mer en sådan där sibirian husky).

Erik, inga bögiga jyckar för mig inte!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Förlåt, Mattias

Va f*n är pudelshow
Jag borde sluta använda sådana termer, eller åtminstone säga åt folk att inte använda dem utan att sätta dem i ett sammanhang (jag talar ju inte om "druvklasetestiklar" utan att sätta begreppet i ett sammanhang, för att ta ett Nightowl-exempel).

Vad jag menar har redan förklarats; att det är tråkigt att som spelledare försöka blidka spelledaren. När spelaren tycker att hennes berättelse är häftigt, fast inte spelledaren gör det... Då kan det bli lite dålig stämning, och många spelare kan känna en viss prestationsångest - helt i onödan i mitt tycke.

Vad jag tycker, det är raka motsatsen istället; om du har slagit ett bra slag, då får du äran att beskriva ditt anfall på ett sätt som du tycker är sensationellt och häftigt.

Alltså "wow, jag fick en kritisk träff! Jag gör så här att jag fintar ett hugg mot bossen, men istället för att anfalla honom så tar jag ett steg tillbaka och slår ned hammaren i golvplankan så att den blir en hävarm som flyger upp mellan bossens ben och krossar hans pungkulor! Woohoo!" eller något liknande.

Alltså; att berätta skall inte vara en jobbig uppgift, utan något roligt som man belönar ens spelare med.

Det är min filosofi.

(Sedan är ovanstående teorier förstås bara worst-case-scenarier. Det finns massor av spelgrupper som använder pudelutställningsmekanismer och som tycker att det både är utmanande och roligt.)
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Du är förlåten...

... nu när jag förstår vad som menas. :gremgrin:
Min första association av begreppet var en lönnfet Joey Tempest struttade omkring (inte i kvinnokläder).
Begreppet är tänkvärt, men jag tycker inte det ena utesluter det andra och får jag en beskrivning på mer än Jag hugger! så är jag som SL nöjd och kan börja tänka på att ge bonus.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Du är förlåten...

får jag en beskrivning på mer än Jag hugger! så är jag som SL nöjd och kan börja tänka på att ge bonus
To each his own, fast jag har rätt! :gremgrin: Nåja, men eftersom jag är egotrippad ber jag dig betänka reglerna här också. Ett stunt måste man ju komma på vad man gör, men det kräver lite påhittighet, ingen enorm teatral förmåga.

Erik
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Du är förlåten...

Jag tycker också att din artikel om att dunka buklare är bra, särskilt det om att utnyttja miljöerna. Den gav mig en hel del tankar om strid i rollspel, även Andra Imperiet har inspirerat mig på den biten.
En annan ide jag ska testa att "tvinga" spelarna att se valfri svärdsviftarfilm innan man har spelmöte, det borde ge dem en hel del uppslag.

/Mattias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Location, location and location

I den brillianta filmversionen av de tre musketörerna från -72 finns en strid i ett tvätteri. Athos bitchslappar nån med våta kalsonger, åtminstone en person faller blödande ned i ett tvättkar och det blir dramatiska blodmoln i vattnet, folk duckar under tvättlinor...

Här har man ju alla chanser att utnyttja miljön. Inse hur fucking boring det är att slåss på ett öppet fält (eller i ett 10 x 10 rum).

Det är ytterligare en grej vad gäller det där med "bra beskrivningar" - hur många gånger man man snacka blomsterspråk om "jag hugger"? Om man inte har SL, SLP och miljö att riffa mot blir det jävligt svårt.

Erik
 
Top