Nekromanti Flashback-spelande

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,481
Location
Kullavik
Är det någon som provat att spela ett helt scenario i en följetong av Flashbacks som backar en scen i taget alt blandar upp den kronologiska ordningen helt. (Tänk lite som filmen Memento alt 21 gram).

Vad är dina erfarenheter kring att spela så? Blir det för styrt eller snarare intressant utifrån hur spelarna jobbar med kronlogiskt satta ramar samtidigt som man skapar nya.

Finns det något scenario som har det upplägget uttryckligen? Var skulle man annars kunna hitta tips för detta?

Känns som ett möjligt upplägg för ett playset till Fiasco.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,093
Location
Ereb Altor
Henke;n283063 said:
Är det någon som provat att spela ett helt scenario i en följetong av Flashbacks som backar en scen i taget alt blandar upp den kronologiska ordningen helt. (Tänk lite som filmen Memento alt 21 gram).

Vad är dina erfarenheter kring att spela så? Blir det för styrt eller snarare intressant utifrån hur spelarna jobbar med kronlogiskt satta ramar samtidigt som man skapar nya.

Finns det något scenario som har det upplägget uttryckligen? Var skulle man annars kunna hitta tips för detta?

Känns som ett möjligt upplägg för ett playset till Fiasco.
Vi spelade ett zombiesurvivalscenario där jag berättat att refreshscenerna skulle vara flashbacks. En av spelarna hade en ambitiös backstory som han beskrev baklänges tills det visade sig att det vsr den personen som hade orsakat att viruset spreds till att börja med.

Det blev väldigt coolt!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,441
Spelet "blades in the dark" är ett spel som handlar om heists i en steampunkvärld. En av regelmekanismerna är att man kan spendera en resurs för att få begära en flashbackscen som hjälper dig med den pågående stöten.

Exempelvis, du kanske gör inbrott i ett hus och plötsligt dyker det upp en yrvaken tjänare! Då kan spelarna begära en flashbackscen där de hotar eller mutar den tjänaren, varpå hen kommer att hjälpa spelarna med inbrottet - det var ju planerat "från början".

Resultatet blir ett sorts "play-to-find-out" version av oceans 11. Spelarna lägger ingen tid på planering, men spelarkaraktärerna framstår ändå som väldigt kompetenta och smarta.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,481
Location
Kullavik
Tant Ragnar;n283071 said:
Spelet "blades in the dark" är ett spel som handlar om heists i en steampunkvärld. En av regelmekanismerna är att man kan spendera en resurs för att få begära en flashbackscen som hjälper dig med den pågående stöten.

Exempelvis, du kanske gör inbrott i ett hus och plötsligt dyker det upp en yrvaken tjänare! Då kan spelarna begära en flashbackscen där de hotar eller mutar den tjänaren, varpå hen kommer att hjälpa spelarna med inbrottet - det var ju planerat "från början".

Resultatet blir ett sorts "play-to-find-out" version av oceans 11. Spelarna lägger ingen tid på planering, men spelarkaraktärerna framstår ändå som väldigt kompetenta och smarta.
Låter ju riktigt grymt. Köpte Blades in the dark för rätt längesen, men har såklart inte haft tid att läsa igenom det... än. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,481
Location
Kullavik
Måns;n283069 said:
Vi spelade ett zombiesurvivalscenario där jag berättat att refreshscenerna skulle vara flashbacks. En av spelarna hade en ambitiös backstory som han beskrev baklänges tills det visade sig att det vsr den personen som hade orsakat att viruset spreds till att börja med.

Det blev väldigt coolt!
Härligt! Var detta något färdigt tema eller något du valde själv?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,441
Henke;n283074 said:
Låter ju riktigt grymt. Köpte Blades in the dark för rätt längesen, men har såklart inte haft tid att läsa igenom det... än. :)
Det är en rackarns smart regelmekanism. Den vet precis vilket problem den försöker lösa, och den löser det problemet på ett elegant och enkelt sätt. Dessutom tycks det mig som en regel som kan exporteras till andra system relativt enkelt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,093
Location
Ereb Altor
Henke;n283075 said:
Härligt! Var detta något färdigt tema eller något du valde själv?
Finns en liknande mekanism i 3:16 Carnage among the Stars som jag snodde till ett Solar System-zombiehack. Men jag hade bara planerat lite klassisk Walking Dead-spel. Att bygga en story av falshbackscenerna var helt och hållet spelarens (hemliga) idé.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,554
Tricket är att låta saker hända som de händer. Resulterar det i en alternativ tidslinje var det här Age of Apocalypse hela tiden!!!
 
Top