Re: Tveksam
Jag kan vara helt ute och cyckla men jag har fått intrycket att riktigt regeltunga spel är rätt impopulära internationellt sett. Trenden verkar gå bort från verklighetssimulationism och mot mer lättviktiga genre-specifika regler.
Vette tusan. Skall det vara regler så skall det, inget så som Vampire. De reglerna bäddar bara för tjäbbel eftersom de mer eller mindre saknar anknytning till verkligheten.
Jag kör själv 'regeltunga' Eon med min grupp, kör Vampire på internet och friform RP med en annan person. Vart och ett av dessa passar där jag kör det.
Min grupp skulle aldrig klara av ett friform spel, de har helt enkelt inte tillräckligt med erfarenhet. De skulle på samma sätt inte bli något spelande alls med Vampire, bara diskussioner om hur handeld vapen och trötthet fungerar.
Min internet-grupp har valt Vampire för världens skull.
Friform spelandet å andra sidan behöver helt enkelt inga regler. Ibland kör vi med Window för att simulera det vi inte har tillräckligt med förståelse för att kunna spela fult ut.
Med andra ord, använd rätt verktyg för rätt uppgift.
Ifall Eon skulle ges ut internationelt skulle eventuella trender av den stilen som beskrevs i föregående inlägg, förhoppningsvis inte spela någon roll. Å andra sidan skulle Eon antagligen få njuta av en hel del karaktärs stärkande konkurens, och det är väl svårt att säga hur ett sådant äventyr skulle sluta.