Nekromanti Fler forum!

Saurus

Veteran
En påpekning bara...

Rollspelet Warhammer heter utan att verka petig:

/images/icons/cool.gifWarhammer Quest/images/icons/cool.gif

Annars var idén bra

//Saurus Warrior

"The Warrior of Lustria"

Skuggvarg

Hero
Re: Näh

Jag bråkar inte, jag diskuterar, right? Man måste få komma med förslag utan att bli nedslagen i skoskaften. Ni måste också få komma med invändningar, varpå jag måste få komma med fler invändningar, varpå ni har er fulla rätt att säga att jag har fel, och så är det inte mer med det.
Och apropå att vara inkonsekvent, så tycker jag att du talar med fel person. Eftersom det fanns forum för flera enskilda spel, så kom jag med förslag på fler enskilda spel, varpå ni tyckte att det skulle diskuteras i rollspelsforumet, och det jag slog tillbaka med var att vi isåfall skulle diskutera ALLA rollspel i det forumet, även de som har enskilda forum. Det tyckte ni inte om, så vem är det som är inkonsekvent här? *ler*

/Skuggvarg

PS. Man ska inte kasta sten i glashus, osv...DS.

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."

Skuggvarg

Hero
Re: En påpekning bara...

Det var isåfall inget jag kände till. För mig heter det, och har alltid hetat Warhammer Fantasy RPG. Har inte sett någonstans på regelboken att det står Quest, men jag kanske inte tittat så noga. Talar vi om samma spel...?

/Skuggvarg

Sodivra

Champion
Så här är det..

Quest är inte ett rollspel, utan mer som Hero Quest.
WFRP är ett fullfjädrat rollspel. (Viktigpetter där. Nej inte du, Skuggvarg..)

Har du något du kan berätta om WFRP, Skuggvarg?
Jag har just köpt det och vet inte hur det är att spela det.. /images/icons/tongue.gif

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Kitzune

Swashbuckler
Re: Näh

<I>"Jag bråkar inte, jag diskuterar, right?"</I>

Jag uttryckte mig abstrakt /images/icons/smile.gif

<I>"Man måste få komma med förslag utan att bli nedslagen i
skoskaften"</I>

Jag gjorde det i varje fall varligt /images/icons/wink.gif
Nej, ärligt talat. Frågan har kommit upp tidigare och det
har förklarats varför. Varför fortsätta och snörvla om det?

<I>"Det tyckte ni inte om, så vem är det som är inkonsekvent
här?"</I>

Ja, ja. Alla är inkonsekventa då och då.

<I>"Man ska inte kasta sten i glashus, osv..."</I>

Läste förresten en politisk debattartikel som bytte ut
glashus mot Göteborg /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Stopp, stopp, inte SÅ många! Hjälp!

Det var något sådant jag trodde var på gång faktiskt, att någon hade satt igång att de facto göra nya Codexsidor, inte att ni tagit ner dem ochj sen satt er och filosoferat runt dem. Jag brukar ta frasen "under arbete" för "nu håller vi på att skapa", inte "nu håller vi på och förbereder oss för att skapa".

Jag ber om ursäkt.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.

Gardener

Champion

Så allting innan man börjar göra det som syns räknas inte, det har inget att göra med själva sidan och kan inte på något sätt räknas till tiden det tar att göra en sida? Hur har du kommit fram till detta? Är det för att det inte syns som det inte finns?

Jag blir personligen ganska stött för i och med det trivialiserar du det enorma arbete jag lägger på Codex webbsidor. I förra veckan la jag ner långt mycket mer än en vanlig arbetsvecka på få webbservern att fungera som den ska. Men den tiden räknas naturligtvis inte, eftersom det inte syns. Jag spenderade igår nån timme med att fixa lite länkar och annat på ett gäng sidor på siten, men det har nog ingen sett, räknas inte det jobbet jag gjorde då?

Du får allt ta och ge dig! Vi gör vårt bästa för att få till så bra webbsidor för våra besökare som möjligt. Det var du själv som var den starkaste företrädaren för att om Codex-informationen inte uppdaterades så ska den minsann plockas bort helt och hållet. När vi gör det till förmån för kommande sidor så är det också fel, eftersom du nu prompt ska ha de nya sidorna på stört?

Det tar tid att göra en webbsida. Ska man göra en bra webbsida tar det ännu längre tid. Ska man göra en webbsida för att tillgodose tusentals människors alla intressen, så kan man lika gärna ge upp, för det kommer man aldrig att lyckas med.

Att göra en webbsida är mer än att bara slänga upp några html-dokument.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu

DanielSchenström

Swashbuckler

Antingen är du lättstött eller så tar du åt dig för mycket eller så skriver inte jag tillräckligt tydligt.

För det första, jag har vid några tillfällen berömt dig för det arbete du och dina medarbetare gör och jag har också skrivit att jag tycker rollspel.nu är den självklara mittpunkten för rollspelare i Sverige. Det betyder att jag är positivt inställd till siten och dem som sköter om den. Med mig?

När det gäller arbete som inte syns, om jag inte känner till vad som händer, eller om någonting hänt som jag inte märker av så inte räknas det i någon större utsträckning av mig. Jag lägger större värde i den slutliga produkten än arbetet innan. Jag menar, folk kan ha fantastiska idéer, planer och lägga ner ofantliga timmar på olika projekt och även om de lyckas med sina saker så behöver jag inte bli imponerad för det.

Och jag trivialiserar väl inte det arbete ni gör med sidan heller, jag själv led ju abstinens som en hel del andra här när sidan är var nere, och när den kom upp förstod man att arbete hade skett.

Jag kommer inte med kritik eller åsikter för att jävlas med någon, jag kommer med det i ett försök att hjälpa. Om någon aldrig sagt något om Codexsidorna, skulle vi fortfarande ha nummer 3 som senaste numret som det skrevs om?

Jag har inte sagt ett enda ord om att få nya Codexsidor på stört, jag har sagt att jag är spänd på resultatet. Man vill ju veta om ens "gnäll" leder någonstans. Jag menar mot Codex är det som att skalla sig blodig mot en stenmur men ni här på webben har visat att ni har en större flexibilitet när det gäller att möta önskemål från era användare.

Jag tycker det är minst lika tråkigt som du verkar uppfatta det jag säger att jag har fått någon slags antiroll. Jag är inte negativt inställd till dig eller ditt arbete. Vore jag det skulle jag förolämpa dig till jag blev avstängd från forumet och sedan smutskasta dig någonstans. Om ni aldrig vill bli påminda om att saker inte är uppdaterade visst, det är väl inte min förlust, ni kanske har folk som kollar upp att allt är reko men ibland verkar det helt enkelt inte så.

Jo jag vet att det inte bara är att slänga upp html-sidor som utgör hemsidor, annat än min klubbs då som är ett gäng html-sidor med lite text och bilder.

Men lägg märke till vilka jag tycker inte verkar dra sitt lass till stacken även om de kanske gör det. Det är de som borde vara de som har störst nytta över att se sin tidning bra representerad på nätet.

Slutord: Vill ni att jag ska hålla tyst? Säg det så ska jag inte yppa ett ord till om siten.

Rollspel.nu - Great site with forums. Look at the links section. (S)

Så står den omnämnd på min site.

Gardener

Champion

Jag är inte lättstött. Inte i de flesta fall och vanligtvis inte i detta, men när jag precis har slitit arslet av mig större delen av tiden i över en vecka för få igång en webbplats som jag vet många besöker dagligen och någon säger att det arbetet inte räknas - då blir jag inte glad. Kalla det lättstött, kalla det vad du vill - jag blir inte gladare för det. Du kan nog bara vara glad över att du inte skrev något sådant i lördags natt vid 05:00 när jag precis fått allting att funka, som en polare till mig gjorde (som iofs inte var införlivad i vad som hänt riktigt). Det osade en del kan jag säga.

Jag har gång efter annan sagt att vi vill ha kritik och förslag på saker som kan göras, varför skulle vi ens ha detta forum annars? Beskrivningen innehåller följande: "Här kan ni ge synpunkter eller förslag..." och det menar vi också.

Men precis som med tidningen så kan vi inte tillgodose allas krav även om vi inte har några utgifter att tala om i jämförelse att vi behöver inrikta oss på annat för att få in annonser.

Du skrev inte med exakt samma ord "att få nya Codexsidor på stört", däremot skrev du följande: "Ju längre jag går och väntar desto större underverk förväntar jag mig." Den meningen tolkar jag som att du inte vill vänta längre och att du förväntar dig väldigt mycket av sidan. Vad jag menar är inte att du inte får kommentera om det hela, jag menar inte heller att vi inte tar till oss kritik, däremot menar jag att vi faktiskt jobbar med nya Codex-sidorna samtidigt som vi även försöker förbättre rollspelssidorna och tillgodose så mångas önskemål som möjligt.

Jag vet inte hur medveten du är om arbetet bakom att göra större webbsidor, men det krävs en hel del. Webbfirmor brukar ha minst en projektledare, en grafiker, en html-knackare och en programmerare. Bara för att det är själva html-sidan som syns så betyder inte det att de andras jobb inte har gjorts eller inte kan räknas med i produktionen av en sida.

Du ska vara medveten om att det jobbas med olika saker, men allt tar sin tid och själv har jag inte kunnat jobba ett smack med det hela sen förra fredagen på grund av olyckliga omständigheter som jag antar du har märkt konsekvenserna av. Vi är helt enkelt inte heller heltidsarbetande människor som du (eller någon annan besökare) har betalt för att göra detta. Därför måste man räkna med att det tar längre tid också.

Till sist var ett av mina mål att ta ner dig, och alla andra med liknande tankar, ner på jorden. Vi gör förvisso vårt bästa för att Codex närvaro på webben ska bli så omfattande och bra som möjligt, men det har tagit över två år att få www.rollspel.nu dit det är idag - vi kan inte göra en helt ny sådan site på några dar.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu

DanielSchenström

Swashbuckler

"Du skrev inte med exakt samma ord "att få nya Codexsidor på stört", däremot skrev du följande: "Ju längre jag går och väntar desto större underverk förväntar jag mig." Den meningen tolkar jag som att du inte vill vänta längre och att du förväntar dig väldigt mycket av sidan."

Feltolkning. Det betyder det jag skrev. Att ju längre tid något tar, desto bättre förväntar jag mig att det ska bli. En bild t.ex. som jag spenderar en dag på blir bättre än en som jag gjort på någon minut. Min erfarenhet är att det mesta blir bättre om det görs med eftertanke. Däremot så var givetvis "underverk" en överdrift. Det hoppas jag alla som läste förstod.

"Jag vet inte hur medveten du är om arbetet bakom att göra större webbsidor, men det krävs en hel del. Webbfirmor brukar ha minst en projektledare, en grafiker, en html-knackare och en programmerare. Bara för att det är själva html-sidan som syns så betyder inte det att de andras jobb inte har gjorts eller inte kan räknas med i produktionen av en sida."

Jag är inte så medveten om hur arbetet går till, däremot är jag medveten om de olika arbetsuppgifterna. I wrnus fall antar jag att det är du som är projektledare. Vad grafikern gör bortsett från logosarna i wrnus fall vet jag inte men så mycket grafik tycker jag mig inte skåda. (Vilket jag tycker är skönt, jag föredrar rena sidor framför överstylade dito). HTML-knackande är jag väl förtrogen med. Jag antog dock att inte speciellt mycket dylikt behövs när ni redan verkar ha samma uppställning på alla sidor och det därför inte krävs mycket mer än kopiering av en template och sedan några taggar runt texten så att den bara är att föra över från det format den nu ligger i. Vad programmeraren gör i det här fallet har jag inte den blekaste om, jag har själv bara programmerat de vanligaste språken och eftersom min DreamCast aldrig klagar så...

Jag har läst gång på gång att ni vill ha mer folk men vad ska de folket göra? Skriva text? Programmera? Jag tänker inte anmäla mig frivilligt men ni kanske skulle rekrytera folk eller vad som nu är problemet. Jag gav förslag i tidigare inlägg men jag vet inte om ni följer dem eller tycker de var kassa. Jag tänker inte ge några nya heller nu när jag vet hur uppsskattade mina åsikter är.

Ta ner mig på jorden? Det finns ingen man som har styrka nog att dra ner det som kallas mitt ego under stratosfären.

När det gäller vad och hur Codexsidorna nu blir så har jag åsikter om det också men dem håller jag tyst om, för de har ni säkert tänkt på men jag vet bara inte om det.

Gardener

Champion

<cite>"Feltolkning. Det betyder det jag skrev. ... Däremot så var givetvis "underverk" en överdrift. Det hoppas jag alla som läste förstod."</cite>

Ehhh.... läs vad du själv skriver. Behöver jag ens kommentera?

Eftersom du uppenbarligen inte har någon som helst aning om det arbete som ligger bakom en webbplats så tycker jag inte heller ska bestämma hur lång tid det får ta att göra en eller hur stora underverk som ska skapas.

En grafiker gör en hel del, du skulle bara veta hur Codex webbplats sett ut om vi inte haft Fritt. Väldigt tråkig. Mellan vårt förra utseende (det gröna med två spalter) och detta utseende (brun/guld med tre spalter) gjordes ett antal olika förslag till hur det skulle se ut, alla som ratades av en eller annan anledning. Det är ett _stort_ arbete att arbeta fram hur en webbplats ska se ut och skapa alla tusentals grafikfiler som behövs så de är optimerade och så snygga som möjligt. Sen behöver man anpassa alla bilder som ska ligga på en sida, i fallet med en Codex-info-sida så är det bilder på omslag till exempel.

När det gäller programmering så ligger det en hel del arbete bakom Codex webbplats då det finns ett system för att lägga upp nya sidor så enkelt som möjligt. Detta möjliggör att folk utan något direkt HTML-kunnande kan lägga upp nya artiklar och ändå se till att menyer och allt lull-lull runt själva texten blir rätt. Detta system tar tid och energi att bygga och utveckla och hittills är det bara jag som har gjort det.

När man skapar en webbsida så måste man arbeta fram en bra struktur som gör det lätt att hitta den information som finns tillgänglig för besökaren. Det gör också att man vet vilken information som måste finnas på sidorna så att man kan samla in eller skriva den om det behövs. Detta är ett arbete som man inte ska glömma, det är en del av en sidas skapande, och om man gör det bra innan man börjar med resten så är chansen stor att man får en lättanvänd hemsida som även är lätt att underhålla. I detta arbete ingår även att ta reda på vad folk vill ha, kan tänkas vilja ha och vilka resurser som kan utnyttjas och utveckla från. Kanske behöver vi inte göra allt arbete själv om vi kan ta hjälp utifrån istället? Detta är en del av att skapa en hemsida, oavsett om det syns eller inte.

Bara för att det finns grafik och kanske ett befintligt upplägg på sidor så betyder inte det att man får en hel webbplats gratis. Man måste fortfarande anpassa sidor efter grafiken, fixa till all HTML, kolla så att saker och ting passar ihop och antagligen göra småfixar. Man måste dessutom kontrollera att allt fungerar i Explorer och Netscape (och förslagsvis även Opera och gärna även Lynx - så man vet att de blir tillgängliga för synskadade). När allt detta är gjort är det fortfarande inte klart. För man har antagligen hundratals dokument som måste göras om till html och anpassas i html-mallarna. Visst, det är bara att lägga in lite html-taggar runt rubriker och stycken. Som exempel kan jag meddela att det tog Mac Svan ca tre timmar att konvertera äventyret Vintertårar, ett 38 sidor långt dokument. Därutöver fick jag lägga ner en bra stund för att fixa småbuggar och se till att det blev bra när den las in på våra sidor. Det tar helt enkelt lång tid att göra sånt här, oftast får man inte heller originaldokumentet i så bra format som äventyret Vintertårar utan man får spendera en bra stund med att fundera ut hur saker och ting hänger ihop och få tag på delar som fattas eller liknande. Jag vet att det är svårt att se att detta tar tid när man bara ser en ny sida på webben men jag har jobbat med dylika saker i flera år och jag vet inte hur många gånger jag har fått förklara att man inte får något gratis.

Att underhålla en server är inte heller något som man gör i en handvändning, backuper ska ordnas, nya användare skapas, problem ska lösas, program ska uppdateras, nya funktioner installeras, folk ändrar e-postadresser med mera. Detta tar också tid, tyvärr har jag endast viss hjälp med detta i form av en kompis som också använder servern och därför fixar sånt som han själv också behöver.

Vidare är det ett massivt arbete att underhålla forumsystem med över 500 inlägg om dagen och nya användare som kommer in hela tiden. Folk glömmer sina lösenord, sitt användarnamn, byter e-postadress, folk klantar sig och postar dubbla inlägg, folk beter sig som små barnungar som måste hållas i handen, massvis med frågor dyker upp som måste besvaras, folk registrerar sig med felaktiga adresser, saker i forumet slutar fungera och måste fixas osv. Listan kan göras ännu längre, detta tar tid, och utan Azagthoth som håller stenkoll på forumen och alla våra moderatorer så hade detta aldrig gått.

Nä, nu har jag tröttnat på att förklara vilka arbeten som ligger bakom att skapa en ny webbplats och underhålla en befintlig, det finns mycket mer - jag skulle kunna gå in på varje del av Codex webbplats och förklara vilket arbete som görs och/eller behöver göras. Men jag säger istället att för allting som händer på sidan så kan ni räkna med att det är fler än en person bakom det och antagligen har det hänt ett flertal saker som inte syns rakt av men som ni drar nytta av.

<cite>"När det gäller vad och hur Codexsidorna nu blir så har jag åsikter om det också men dem håller jag tyst om, för de har ni säkert tänkt på men jag vet bara inte om det."</cite>

Det har jag svårt att tro, så mycket det är man kan göra och så mycket som det är man vill göra men inte har tid eller möjlighet till så finns det alltid ett behov av input. Man blir lätt insnöad när man sitter med samma sak en längre tid.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu

DanielSchenström

Swashbuckler

"Ehhh.... läs vad du själv skriver. Behöver jag ens kommentera?"

Jag ska försöka sluta att överdriva ibland det seriösa.

"Det har jag svårt att tro, så mycket det är man kan göra och så mycket som det är man vill göra men inte har tid eller möjlighet till så finns det alltid ett behov av input. Man blir lätt insnöad när man sitter med samma sak en längre tid."

Ja, så hur vill du ha det? Om man kommer med förslag ska man göra det då en gång för att sedan för alltid vara tyst? Eller ska man vänta en viss tidsperiod, och då anpassa denna så att den inte sammanträffar med ett tillfälle då du tycker dig ha slitit extra för siten? I det fallet så vill jag veta vilken tidsintervall det är okej att påminna om saker.

Och finns det vissa som det är okej om de ger kritik eftersom du "har fått nog" av mig? Och vad bör jag ge för förslag? Ska jag maila er alla och be er skriva ner vad ni har planerat så att jag inte upprepar det?

Eftersom du uppenbarligen inte har någon som helst aning om det arbete som ligger bakom en webbplats så tycker jag inte heller ska bestämma hur lång tid det får ta att göra en eller hur stora underverk som ska skapas."

Där var det din tur att överdriva men det är okej. Jag har viss erfarenhet av att driva en webplats. Jag har ju min egen, jag har en vän som sköter websiter (ASP server), och jag har studerat webdesign. Så en liten aning har jag allt. Den tekniska delen är där mina största kunskapsbrister finns eftersom jag bara läst Win2k server och dess föregångare. Precis som i resten av mitt liv utgår jag från min erfarenhet när jag ställer upp mina förhoppningar. Mer kan jag inte göra.

Gardener

Champion

Suck.

Tycker det är spännande att du hävdar att jag tolkar in saker i vad du säger när du själv gör det i mycket större omfattningar i det jag skriver. Det är också intressant att trots mina otaliga försök, både i denna tråd och i många andra, att förklara att vi vill ha kritik så hävdar du att jag menar att vi inte vill ha det. Må så vara att det bara är konstruktiv sådan vi vill ha och att vi inte har mycket till övers för åsikter som "jag vill!" eller "ni suger!" utan därtill tillkommande förklaringar.

När skrev jag att du inte fick komma med kommentarer? Jag skrev att jag blev stött av ditt första inlägg - pga att du trivialiserade de otaliga timmar jag lagt ner. Det skrev jag och inget annat. Det betyder inte att du inte får komma med kommentarer, det är något som du har tolkat in.

Har du förstått nu att det ligger arbete bakom att göra en webbplats, att det inte är troligt att vi kan lägga ner all vår tid på att göra en ny webbplats och att vi faktiskt försöker göra vårt bästa? Om du inte har det så ber jag dig läsa om mina inlägg och ge tusan i att tro att de handlar om att du inte ska komma med kommentarer. Har du nu förstått det kan du läsa vidare.

Vi vill göra en så bra sida som möjligt för alla våra besökare. Eftersom vi själva är rollspelare så vet vi vad vi skulle vilja ha och gör vårt bästa för att få till det, men för att kunna få en sida som så många som möjligt tycker är bra så måste vi ha input från andra.

Kan du nu berätta alla dina visioner, idéer och förhoppningar om vad en dylik sida ska innehålla nån gång?

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu

DanielSchenström

Swashbuckler

"Tycker det är spännande att du hävdar att jag tolkar in saker i vad du säger när du själv gör det i mycket större omfattningar i det jag skriver."

Ska vi skaffa en opartisk domare för att mäta vem som läser in mest i vad? Jag tror det är en vanlig mänsklig reaktion att läsa in mer än vad som skrivs. Sen kanske det är dumt men då hänvisar jag till hur dåligt männsikan anpassat sig till våran moderna tid och dess faror vilka togs upp i en artikel som Krille rekommnederade på skräckforumet.

"Det är också intressant att trots mina otaliga försök, både i denna tråd och i många andra, att förklara att vi vill ha kritik så hävdar du att jag menar att vi inte vill ha det."

Ja eftersom min åsikt här bemöttes med ord om att ni har så mycket att göra och att jag inte kan veta vad som försiggår bakom sidorna med mera med mera så inte var intrycket jag fic att jag gärna var välkommen med fler åsikter. Det kan vara att jag läser in något i det du skrivit igen men jag har lättare att inte missupfatta meningen om den skrivs enkelt som; "Tack för din åsikt, vi håller på med x eller y just nu, och ska ta oss an z när vi har tid. Förvänta dig inte a bara vi siktar mot b." än meningar om att du fått nog osv.

"Må så vara att det bara är konstruktiv sådan vi vill ha och att vi inte har mycket till övers för åsikter som "jag vill!" eller "ni suger!" utan därtill tillkommande förklaringar."

Och några "ni suger" har jag inte kläckt ur mig men "jag vill" är väl självklart. Inte tänker jag börja en åsikt med "jag har nu talat med alla på forumet och eftersom en majoritet anser..". Inte heller tänker jag företräda någon annan. Det gör de jag röstar på vid valen. Jag är ingen kämpe för andras rätter utan utgår från mig själv. Samtidigt är det spännade att folk inte gillar "ni suger" men gillar "ni rockar" även fast ingen av dem är konstruktiva.

"När skrev jag att du inte fick komma med kommentarer? Jag skrev att jag blev stött av ditt första inlägg - pga att du trivialiserade de otaliga timmar jag lagt ner. Det skrev jag och inget annat. Det betyder inte att du inte får komma med kommentarer, det är något som du har tolkat in."

Ja, så mycket textmassa som jag får i gensvar och gensvarets ton så har jag tolkat det som att det inte var välkommet i alla fall. Om min tolkning är fel så får jag anlita någon som skriver om det åt mig på ett sätt och ett språk jag förstår bättre.

"Har du förstått nu att det ligger arbete bakom att göra en webbplats, att det inte är troligt att vi kan lägga ner all vår tid på att göra en ny webbplats och att vi faktiskt försöker göra vårt bästa? Om du inte har det så ber jag dig läsa om mina inlägg och ge tusan i att tro att de handlar om att du inte ska komma med kommentarer. Har du nu förstått det kan du läsa vidare."

Jag har alltid förstått att det ligger en hel del arbete bakom de flesta websiter och jag förstår också att ni inte kan arbeta med det hela tiden och jag har aldrig påstått att att ni sitter och slöar eller liknande heller. Däremot kan jag tycka att saker som skulle ta mig själv ett par minuter inte händer på ett par veckor. Då undrar jag vad som är "fel" och skriver något igen. Jag kan ju inte veta om det är något ni arbetar på nu, något som finns på en "att göra"-lista, något ni bett någon att göra men som slutat, glömt eller vad som helst.

"Kan du nu berätta alla dina visioner, idéer och förhoppningar om vad en dylik sida ska innehålla nån gång?"

Jupp. Jag tycker sidan ska innehålla:

-Artiklarna från de nummer som är slutsålda.
-Rättelser och errator till alla nummer.
-Alla regler för frilansare och bildinskickande. Deadlines, vilka områden folk behövs inom.
-Tyck till om alla nummer, uppdaterade och släppta samtidigt som numren kommer.
-Insändarformulär till tidningen och en utökad insändarsida på nätet.
-Forum för de områden som tidningen tar upp som den inte har samarbetssidor till.
-Klara tydliga länkar till samarbetssidorna.
-Beställning av tidigare nummer och vad de innehåller.
-Presentation av redaktionen och de återkommande skribenterna och illustratörerna.
-Vad kommande numret ska handla om.

Ja det var allt för nu, när jag inte sitter nära tidningarna kan jag inte komma på allt men det där var ju en start.

Gardener

Champion
Konstruktiva förslag

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jupp. Jag tycker sidan ska innehålla:

-Artiklarna från de nummer som är slutsålda.
-Rättelser och errator till alla nummer.
-Alla regler för frilansare och bildinskickande. Deadlines, vilka områden folk behövs inom.
-Tyck till om alla nummer, uppdaterade och släppta samtidigt som numren kommer.
-Insändarformulär till tidningen och en utökad insändarsida på nätet.
-Forum för de områden som tidningen tar upp som den inte har samarbetssidor till.
-Klara tydliga länkar till samarbetssidorna.
-Beställning av tidigare nummer och vad de innehåller.
-Presentation av redaktionen och de återkommande skribenterna och illustratörerna.
-Vad kommande numret ska handla om.<p><hr></blockquote><p>Artiklar kommer troligen finnas på sidan så länge vi har folk som kan lägga upp dem. Troligen kommer inte allt finnas uppe från början men förhoppningsvis kommer mer och mer komma upp allt eftersom. Får vi hjälp med detta kommer det dessutom gå mycket snabbare.

Errator har vi hittills inte haft några tankar kring mer än att de antagligen kommer ligga på förstasidan i anslutning till att de upptäcks. Det är dock en bra idé att arkivera de i anslutning till sidan om det numret det gäller.

Riktlinjer och liknande för frilansande skribenter, tecknare och liknande, samt även för annonsörer kommer finnas på sidan. Vad gäller deadlines och informera till vad det behövs folk så förutsätter det att chefredaktören eller någon med insikt kan uppdatera konstant, det är en mycket bra idé. Jag är dock tveksam till om den skulle kunna hållas så uppdaterad att det är någon mening. Ska prata med Johan om det.
Angående Tyck till-delen så är det en intention att de ska finnas uppe i samband med att numret kommer ut. Det förutsätter dock att det finns någon ansvarig för att göra detta, vad jag vet finns det i dagsläget inte detta men jag hoppas att Ola kommer hitta någon.

Insändarformulär är en viktig del av sidan och kommer finnas lättillgängligt, kanske från alla sidor i Codex-nätverket. Utökad insändarsida på nätet vore verkligen trevligt, men det är en hel del arbete att besvara alla insändare och jag tror chefred har fullt upp som det är. Kan höra med honom om det, kanske kan man hitta på någon lösning.

Forum som inte har någon egen sida i Codex-nätverket är något som vi inte riktigt kommit fram till hur det ska fungera än. Det är en ganska smal sak att fixa nya forum på något av de befintliga sidorna så det har hittills lämnats därhän. Något kommer det dock bli, vad eller var kan jag inte svara på dock.

Codex-sidan kommer i mångt och mycket vara en portal för de övriga sidorna i Codex-nätverket och det kommer finnas tydliga länkar till alla sidor, både på Codex sida och på alla sidor i Codex-nätverket.
Jag vet inte om det kommer vara möjligt att beställa tidigare nummer av Codex, troligtvis inte direkt från sidan i alla fall. Antagligen kan man ha en hänvisning till något ställe där de säljs. Däremot ska alla nummer presenteras med omslag och innehållsförteckning.

Presentation av redaktionen, återkommande frilansare och illustratörer låter som en mycket bra idé som jag inte har tänkt på direkt. Det börjar ju bli en konstant redaktion nu också vilket gör detta till en mycket bra del att ha med. Definitivt ska det finnas med adresser till alla områdesansvariga så man kan höra av sig till dem med idéer och artiklar och vad man nu kan tänkas vilja nå dem för.

Information om kommande numret kan nog komma upp först när tidningen är så gott som färdig då innehållet är i rörelse ända fram till tryckning. Information om eventuellt tema och kommande artiklar bör nog kunna gå. Det förutsätter dock även det att det finns någon med insyn som kan hålla den uppdaterad.

Min förhoppning är att det kommer finnas en person som kommer kunna lägga upp information så fort det finns tillgängligt. I dagsläget har vi dock ingen sådan person men jag tror vi nog ska kunna lura på någon det. ;]

Du har tagit upp mycket av det som vi vill ha med på sidan samt en del som vi inte har tänkt på. Det är en del andra saker vi ska ha med också, bland annat möjligheten att börja prenumerera (som jag antar du bara råkat missa, eller tagit för givet). Just nu ligger det på Olas bord att lägga fram ett färdigt förslag över innehållet, samt på designern att fixa utseendet, samt mig att göra en hel del programmering.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu

Skuggvarg

Hero
Re: Så här är det..

Ah, så jag hade rätt ändå. *ler* Det är alltid trevligt att ha rätt, men tack Arvidos för att du hjälpte mig bevisa att jag hade rätt. *flinar ännu bredare*
Så du har köpt WFRPG? You LUCKY bastard!!! =)
Jo, jag har spelat det en del, och det är riktigt härlig stämning i det (beror förstås också på vilken spelledare man har, men vår är bra, så vi vill inte byta bort honom), det är ju the Old World du spelar i, som är en sorts fantasyversion av Europa. Detta innebär naturligtvis att man får ett helt annat perspektiv på geografin och länderna. T.ex. blir man helt övertygad om att alla dvärgar talar med tysk brytning, och Bretonnierna borde motsvara fransmännen...ja, det är riktigt roligt. Samtidigt finns det väldigt många onda, mörka makter som ligger och lurar överallt (ja, verkligen ÖVERALLT!), och äventyren är proppfulla av intriger (påstår vår spelledare). Såvitt jag vet håller allt material till Warhammer väldigt hög klass.
Systemet är också väldigt intressant. Du börjar som en totalt sopa, och kan i princip ingenting, men det kan ingen annan heller, så det gör ingenting. Att du aldrig träffar den där skurken i huvudet med ditt svärd gör inget, för han träffar inte dig heller, med sin knölpåk. Rollpersonen börjar alltså väldigt långt ner på karriärstegen, men kan snabbt avancera. Färdigheterna är jätteviktiga, ju fler färdigheter desto bättre för du får saftiga bonusar om du har rätt färdighet vid rätt tillfälle. Vidare är det så att beroende på vilket yrke du har, kan du utbilda dig vidare till andra yrken, ungefär som att du har ett fertal olika vägar att välja på i karriären. Det är ett kul system.
Att slåss är farligt, så det ska man helst låta bli, men om man gör det, finns det kul tabeller (vet inte om de kanske finns i någon tilläggsbok?) för critical hits, dvs slår du jävligt bra och får något i stil med en perfekt träff, så kan det hända väldigt intressanta saker, allting beskrivs mycket detaljerat.
Vad gäller besvärjelser så finns det olika vägar att gå, där med. Man kan bli magiker, präst, eller druid. Magiker lär sig besvärjelser genom att studera, så det är dyrt att vara magiker. Präster och druider lär sig besvärjelser genom att be snällt till sin gud och hoppas på att få besvärjelser, vilket naturligtvis gör det billigare att vara präst eller druid, men samtidigt måste de följa en massa regler, annars är det synd om dem. Det roligaste är dock att besvärjelser kräver ingredienser av olika slag! För att kasta t.ex. en lightning bolt, behöver man ha en stämgaffel! How very interesting...*flinar*
Jo du, du har sannerligen köpt ett spel som heter duga (nej, det heter ju Warhammer, men iaf...)

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
*suckar*

Okej, nu har det äntligen kommit fram konkreta slutsatser i den här diskussionen, men hittills har det bara varit ett enda långt bråk, med sura miner på båda sidor. Jag är ju ingen moderator precis, men jag tycker nog att den här diskussionen hade mått bättre av att tas på det privata planet, med meddelanden till varandra. Jag förvånas över hur tjuriga ni har varit på varandra, och ett tag påminde ni faktiskt lite om när jag och Caen bråkade. Jag hoppas att ni åtminstone BÖRJAR bli vänner igen nu...?

/Skuggvarg - tycker om er båda två, för ni gör bra saker, oavsett vad motparten säger...

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: *suckar*

Du vet, jag måste få bråka av mig då och då, annars går det ut över mina spelare. Och Gardener är den trevligaste personen jag vet att argumentera mot för han håller inte på med öknamn och sådant.