Konstruktiva förslag
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jupp. Jag tycker sidan ska innehålla:
-Artiklarna från de nummer som är slutsålda.
-Rättelser och errator till alla nummer.
-Alla regler för frilansare och bildinskickande. Deadlines, vilka områden folk behövs inom.
-Tyck till om alla nummer, uppdaterade och släppta samtidigt som numren kommer.
-Insändarformulär till tidningen och en utökad insändarsida på nätet.
-Forum för de områden som tidningen tar upp som den inte har samarbetssidor till.
-Klara tydliga länkar till samarbetssidorna.
-Beställning av tidigare nummer och vad de innehåller.
-Presentation av redaktionen och de återkommande skribenterna och illustratörerna.
-Vad kommande numret ska handla om.<p><hr></blockquote><p>Artiklar kommer troligen finnas på sidan så länge vi har folk som kan lägga upp dem. Troligen kommer inte allt finnas uppe från början men förhoppningsvis kommer mer och mer komma upp allt eftersom. Får vi hjälp med detta kommer det dessutom gå mycket snabbare.
Errator har vi hittills inte haft några tankar kring mer än att de antagligen kommer ligga på förstasidan i anslutning till att de upptäcks. Det är dock en bra idé att arkivera de i anslutning till sidan om det numret det gäller.
Riktlinjer och liknande för frilansande skribenter, tecknare och liknande, samt även för annonsörer kommer finnas på sidan. Vad gäller deadlines och informera till vad det behövs folk så förutsätter det att chefredaktören eller någon med insikt kan uppdatera konstant, det är en mycket bra idé. Jag är dock tveksam till om den skulle kunna hållas så uppdaterad att det är någon mening. Ska prata med Johan om det.
Angående Tyck till-delen så är det en intention att de ska finnas uppe i samband med att numret kommer ut. Det förutsätter dock att det finns någon ansvarig för att göra detta, vad jag vet finns det i dagsläget inte detta men jag hoppas att Ola kommer hitta någon.
Insändarformulär är en viktig del av sidan och kommer finnas lättillgängligt, kanske från alla sidor i Codex-nätverket. Utökad insändarsida på nätet vore verkligen trevligt, men det är en hel del arbete att besvara alla insändare och jag tror chefred har fullt upp som det är. Kan höra med honom om det, kanske kan man hitta på någon lösning.
Forum som inte har någon egen sida i Codex-nätverket är något som vi inte riktigt kommit fram till hur det ska fungera än. Det är en ganska smal sak att fixa nya forum på något av de befintliga sidorna så det har hittills lämnats därhän. Något kommer det dock bli, vad eller var kan jag inte svara på dock.
Codex-sidan kommer i mångt och mycket vara en portal för de övriga sidorna i Codex-nätverket och det kommer finnas tydliga länkar till alla sidor, både på Codex sida och på alla sidor i Codex-nätverket.
Jag vet inte om det kommer vara möjligt att beställa tidigare nummer av Codex, troligtvis inte direkt från sidan i alla fall. Antagligen kan man ha en hänvisning till något ställe där de säljs. Däremot ska alla nummer presenteras med omslag och innehållsförteckning.
Presentation av redaktionen, återkommande frilansare och illustratörer låter som en mycket bra idé som jag inte har tänkt på direkt. Det börjar ju bli en konstant redaktion nu också vilket gör detta till en mycket bra del att ha med. Definitivt ska det finnas med adresser till alla områdesansvariga så man kan höra av sig till dem med idéer och artiklar och vad man nu kan tänkas vilja nå dem för.
Information om kommande numret kan nog komma upp först när tidningen är så gott som färdig då innehållet är i rörelse ända fram till tryckning. Information om eventuellt tema och kommande artiklar bör nog kunna gå. Det förutsätter dock även det att det finns någon med insyn som kan hålla den uppdaterad.
Min förhoppning är att det kommer finnas en person som kommer kunna lägga upp information så fort det finns tillgängligt. I dagsläget har vi dock ingen sådan person men jag tror vi nog ska kunna lura på någon det. ;]
Du har tagit upp mycket av det som vi vill ha med på sidan samt en del som vi inte har tänkt på. Det är en del andra saker vi ska ha med också, bland annat möjligheten att börja prenumerera (som jag antar du bara råkat missa, eller tagit för givet). Just nu ligger det på Olas bord att lägga fram ett färdigt förslag över innehållet, samt på designern att fixa utseendet, samt mig att göra en hel del programmering.
MVH Olle Johansson
Webchef,
www.rollspel.nu