Urtidens djurvärld är överlag proppfull av fantastiska kreationer som bara ber om att användas i rollspel. Så har jag också gjort vid massor av tillfällen, tillexempel i 'Västlanden':
Zhanerna har alltid varit ett ryttarfolk, och tog med sig massor av hästar från Tarkasstäppen. Ett parområden i Mûhad är utmärkta för hästuppfödning, och landet producerar mycket fina hästar, om än inte i nog stora antal för större export – man importerar faktiskt en del. Några hästar flydde till slätterna och högplatåerna för länge sedan, och där lever enstaka hjordar av vildhästar ännu. I Tabîmbergens dalgångar ses ibland Im’wada, Gryningshästen, en mycket speciell art som är tretåig, fläckig och extremt liten – knappt två fot hög. Den är naturligtvis fullständigt meningslös att tämja, och vissa mûhadinska lärda tror att den är ett av Himlens utkast till skapelsen innan den riktiga hästen tog form.
På Eumos torra stäpper tillhör de blodtörstiga svartsvinen och de så kallade Åskdjuren de mer anmärkningsvärda varelserna. Åskdjuren, som lever i stora hjordar i nordöst, är bepälsade, enorma noshörningar med en mankhöjd på uppemot åtta fot. Utöver storleken är deras mest framträdande drag de Y-formade, kluvna hornen på deras nosar.
Här är det givetvis något i stil med
Hyracotherium resp
Brontotherium som åsyftas.
Sedan är jag, uppenbarligen till skillnad från väldigt många andra, direkt glad i det faktum att det visat sig att dromaeosauriderna hade fjädrar. Jag har en särskild fascination för fåglar, särskilt primitiva, förhistoriska sådana, och kombinerat med min fetisch för dromaeosaurider...kan det ju inte gå fel. Liksom, så här
borde deinonychus ('velociraptorerna') ha sett ut i Jurassic Park:
Tänk så awesome det hade varit. Mördarkalkoner från helvetet. Jag bara väntar på att hitta en ursäkt att använda dem i rollspel.
...och det är ju således inte en slump att
den koolaste draken i mitt Mundana har fjädrar.
Innan människorna kom hade Nya Zeeland, på grund av sin extrema geografiska isolation, en fauna som nästan helt bestod av fåglar. Den var helt awesome. Gigantiska, vinglösa fåglar som
Moa fyllde rollen som gräsätare fyllde i andra ekosystem, och jagades av apex predators som
Haasts jätteörn. Hur jävla koolt som helst. Jag vill använda det förhållandet på Mundana på något sätt, en isolerad ö eller mindre kontinent vars hela fauna mer eller mindre består av
aves. Mio-Enara eller Luberos kanske?
Och alla fantasyhav med självrespekt bör ju vara fulla av enorma broskfiskar, jättebläckfiskar, valar, svanödlor och annat sånt bös som fanns i de primordiala oceanerna i vår värld, givetvis lite fantasy-upphottat. Det, och
Bloopen. Hav ska vara läskiga, väldiga och urtida. (Och relaterat till just det så filar jag på en Skugglandsartikel folk nog kommer uppskatta...)
Annars är kaskeloter gravt underskattade, det vet alla som läst 'Moby Dick'. Kaskeloter är typ det läskigaste som finns efter mumier, brännskador och harlequinbäbisar.
Ett statushusdjur i Mûhad, tänker jag mig, är den så kallade 'djävulstigern'. Detta är en korsning mellan en lejonhane och en gordisk snötigerhona som kan uppnå en storlek långt större än någon av föräldrarnas. Helt enkelt en upphottad variant av
det koolaste djur som någonsin levt på jorden.
Och med det...
- Ymir, gillar isbörnar också