Rickard
Urverk speldesign
Nu är jag inte så mycket ute efter hur just du gör en rollperson, utan jag vill att du tänker till lite och ger variationer på hur man kan göra en rollperson.
Som jag har upplevt det så finns det två sätt att göra rollpersoner på:
Rollen i gruppen. Man funderar på vad det är för tjuv, krigare eller magiker man ska göra. Man väljer ett yrke och slår några gånger på en förmågetabell eller liknande. I fantasyspel så kan man öka variationen genom att utöver detta välja raser eller kulturer som kan färga yrket (även om i fantasyspel så det vara fördelaktigt att välja vissa raser/kulturer som har ett visst yrke). Efter det skriver man kanske en personlighet eller bakgrund, baserat på värdena.
Personen som individ. Man skriver en bakgrund eller en personlighet som man sedan spelar ut i spel och på så sätt visar vad det är för en sorts individ man spelar ut. Utifrån detta så väljer man värden på rollpersonen och så är allt klart.
Nu vill jag inte ha svar som bara är varianter på detta ovan - det är här tankekravet kommer in. Jag vill inte ha någon som skriver "Möhö, jag kombinerar olika personligheter från filmer när jag gör en rollperson", för det är bara en variant på "personen som individ". Jag vill inte heller ha svar som "Ja, men du. Vissa system eftersträvar ju att du måste välja något av de där sätten" eller "Läs Feng Shui, för då löser sig allt".
Anledningen till varför jag skapar denna tråd är för att jag börjar få slut på idéer och vill ha någon fräsch utgångspunkt när jag skapar min rollperson.
/Han som hoppas att folk i främsta planet förutsätter traditionellt spelande
Som jag har upplevt det så finns det två sätt att göra rollpersoner på:
Rollen i gruppen. Man funderar på vad det är för tjuv, krigare eller magiker man ska göra. Man väljer ett yrke och slår några gånger på en förmågetabell eller liknande. I fantasyspel så kan man öka variationen genom att utöver detta välja raser eller kulturer som kan färga yrket (även om i fantasyspel så det vara fördelaktigt att välja vissa raser/kulturer som har ett visst yrke). Efter det skriver man kanske en personlighet eller bakgrund, baserat på värdena.
Personen som individ. Man skriver en bakgrund eller en personlighet som man sedan spelar ut i spel och på så sätt visar vad det är för en sorts individ man spelar ut. Utifrån detta så väljer man värden på rollpersonen och så är allt klart.
Nu vill jag inte ha svar som bara är varianter på detta ovan - det är här tankekravet kommer in. Jag vill inte ha någon som skriver "Möhö, jag kombinerar olika personligheter från filmer när jag gör en rollperson", för det är bara en variant på "personen som individ". Jag vill inte heller ha svar som "Ja, men du. Vissa system eftersträvar ju att du måste välja något av de där sätten" eller "Läs Feng Shui, för då löser sig allt".
Anledningen till varför jag skapar denna tråd är för att jag börjar få slut på idéer och vill ha någon fräsch utgångspunkt när jag skapar min rollperson.
/Han som hoppas att folk i främsta planet förutsätter traditionellt spelande