zonk
muterad
- Joined
- 10 Jan 2016
- Messages
- 3,300
Har spellett en del Mutant år noll och gillar dess system för att skapa sektorer, med slumptabeller för terräng, bebyggelse, hot (monster, humanoider eller fenomen), och massor av andra detaljer. Det, tillsammans med google maps i 3D-satellit-läge blir en kreativ process: man får ut ett antal utgångspunkter, och sen skapar man som SL en plats av det. Vissa av detaljerna tolkas om, vissa lyfts, andra faller bort. För mig är det ett bra sätt att skapa saker medans man spelar - man tar hjälp av slumpen, men man tolkar den, bygger på den.
Tidigare har jag ibland kört med random encounters. Jag blir ofta lite missnöjd med dem: saker händer vid helt fel tillfälle, det är en story på gång men encountern passar inte in, ofta slår jag om eller struntar i den. Jag är ingen purist, jag undviker fudge'ing vid direkta färdighetsslag så mycket som möjligt, men vad gäller saker i spelvärlden kan jag tänka mig att sitta lite på fingrarna så att det blir ett utfall som funkar bättre med helheten.
Jag har verkligen gillat att använda Må0s sektorskapande, såväl som relationer och slumpade Hot-kort, för att ge improvisation lite mer av en utgångspunkt. Vilka andra sådana metoder har ni, där man kan skapa saker under spelets gång?
Tidigare har jag ibland kört med random encounters. Jag blir ofta lite missnöjd med dem: saker händer vid helt fel tillfälle, det är en story på gång men encountern passar inte in, ofta slår jag om eller struntar i den. Jag är ingen purist, jag undviker fudge'ing vid direkta färdighetsslag så mycket som möjligt, men vad gäller saker i spelvärlden kan jag tänka mig att sitta lite på fingrarna så att det blir ett utfall som funkar bättre med helheten.
Jag har verkligen gillat att använda Må0s sektorskapande, såväl som relationer och slumpade Hot-kort, för att ge improvisation lite mer av en utgångspunkt. Vilka andra sådana metoder har ni, där man kan skapa saker under spelets gång?