Nekromanti Fler saker att göra i Äventyr

Äventyr

Världsbyggare
Dottern har en längre tid nu tyckt att vi kanske ska ha fler saker man kan vara bra på i Äventyr, och mycket riktigt påpekat att vi hade fler saker med från början. Så vi har börjat fundera över detta och lämpliga saker. Redan nu finns ju en del saker reglerade i och med specialförmågor som styr mer specifikt hur duktig en spelfigur är inom olika områden (tex, spelfiguren får slå två tärningar och välja den som visar bäst vid särskilda tillfällen).

Funderar om det fyller någon större funktion att ha med någon sorts färdigheter eller om det bara är att krångla till det för spelarna (målgruppen är 7 år och uppåt, även om dottern spelat detta sedan hon var 5).

Som det ser ut nu finns fyra olika områden:

Manöver - när spelfiguren gör saker med kroppen. Har fått en del kritik för valet av term så det kan hända den byts ut till revised edition...

Trolldom - när spelfiguren kommer i kontakt med trolldom på något sätt.

Kunskap - hur mycket spelfiguren vet.

Upptäcka - det är klart spelfiguren måste ha en speciell egenskap för att hitta skatter (och upptäcka annat också).

Vad tror ni? Behövs fler färdighetsområden, kanske att Manöver bryts upp i fler områden eller att det finns någon form av undergrupper? Eller räcker det med specialförmågorna?

Hattifnatten

Warrior
Det jag skulle vilja se är ett äventyr trudvang eller äventyr ''expert''

men som svar på din fråga: Ja, jag tycker att manöver skulle kunna delas upp i ett antal olika färdigheter.

Xyas

Swashbuckler
Weird Quest said:
Manöver - när spelfiguren gör saker med kroppen. Har fått en del kritik för valet av term så det kan hända den byts ut till revised edition...
Kan delas upp i Hoppa och klättra och Springa

solvebring

Superhero
Svarte faraonen said:
Snällhet: för att prata med folk, komma överens med vilda djur och liknande.
Me like! Satt just och funderade över om man inte kunde få till andlighet/själ - liksom den inre styrkan på något vis, men jag tror att du hittat det här, speciellt på en sådan nivå att barn kan anamma det på ett bra sätt.

Kanske kan man ligga till Viljestyrka också, som kompletterande av Snällhet så att det liksom bildar en andlig styrka?
Typ: Jag övervinner min rädsla och går ut i den mörka skogen, fast jag är hemsk mörkrädd!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
solvebring said:
Kanske kan man ligga till Viljestyrka också, som kompletterande av Snällhet så att det liksom bildar en andlig styrka?
Typ: Jag övervinner min rädsla och går ut i den mörka skogen, fast jag är hemsk mörkrädd!
Mod kanske är ett lättare ord. Dessutom skulle man kunna ersätta "Manöver" med detta -- klart man måste vara modig för att kunna hoppa över en klyfta eller klättra upp för en hög vägg!

Äventyr

Världsbyggare
Mod skulle kanske kunna fungera. Ska introducera det på prov och se om det faller i god jord.

Äventyr

Världsbyggare
Strid har vi haft på tapeten. Frågan är hur detaljerat resten ska vara. Vi har experimenterat lite. Manöver är sjukt bred just nu, och det känns inte helt bra.

Äventyr

Världsbyggare
om man spelar typ sig själv nästan fast ute i skogen eller nere i grottorna.
jag vet inte.
känns som att tanken på barn som är ute och grottröjer var lite otäck för mig bara.
Otäckare än vad de leker på skolgården? Eller med sina actionfigurer?

Rickard

Urverk speldesign
2097 said:
gud jag har svårt att hitta i dom här trådarna nu när jag inte kan se vem som svarat på vad
Här kan du titta: :gremsmile:

/Han som länkat bilden nedan i inlägget

Attachments