Nekromanti Fler spridda idéer om en uråldrig värld

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Iä Hindenburg! Goodyear Ftagn! [ANT]

Jag har haft vissa funderingar rörande medicinsk teknik: en munkorden som lever i ointagliga borgar där endast svårt sjuka och skadade släpps in, och som har förvaltat en massa teknologi sedan den gamla tiden. Med årens lopp har viss teknologi fallit i glömska även här, så att det finns salar med maskiner som ingen längre minns hur man använder, men munkarna kan hela det mesta långt bättre än någon världslig läkare. Borgarna har metertjocka murar av märkliga stenliknande material, en reaktorhall i källaren, kanske ett rörpostsystem, och någonstans ryktas det om Återfödelsemaskinen, som kan hela allt, även döden.

/Dimfrost, försöker fånga gamla tankar i skrift...

Quan'talis

Swashbuckler
Och inte minst...

Med årens lopp har viss teknologi fallit i glömska även här, så att det finns salar med maskiner som ingen längre minns hur man använder

...the machine that goes ping!

Nåja, också utan Monty Python-referenser är det en väldigt bra idé (kanske främst utan Monty Pytjon-referenser, nu när jag tänker efter). Sjukvård i rollspel brukar (åtminstone för mig) ha en tendens att bli antingen helande magi som fixar vad som helst eller något slags överdriven medeltidsdystopi med kallbrand, åderlåtning och annat illaluktande (men det är kanske bara jag som alltid överdriver åt någondera hållet).

En munkorden med en förfallen akutavdelning verkar som en bra idé – det skulle inte kännas helt oväntat (munkar och sjukvård passar ju ihop som... som... munkar och ... och Dom Perignon), men det känns ändå originellt. Ungefär som något man inte väntar sig, men som man plötsligt inser att man borde ha väntat sig.

JPS

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Och inte minst...

...även om jag inte ska kalla dem för "munkar", eftersom de nog inte har något med kyrkan att göra (de är en betydligt äldre företeelse). "Helarordnar" passar nog bättre.

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler
Äh...

Jag tycker att du gott kan kalla dem munkar. Liksom, Buddhistmunkar har ju inte mycket med katolska munkar att göra, eller hur? Jag tycker begreppet är lika generellt som präster. "Helarordnar" låter lite väl plastigt och stereotypfantasy i mina öron, lite "där borta ligger helarmacken!" om du förstår hur jag menar...munkar ger fler antydningar till ett klosterliv av något slag utöver att bara agera helare åt varenda drönare som kommer förbi och har skurit sig i fingret. Helandet blir liksom bara en av flera sysslor och sådant, snarare än att som "helarordnar" antyder vara det enda de gör.

För övrigt tycker jag det vore mycket coolare om klostret var helt unikt, så situationer kan uppstå som att rollpersonerna debatterar huruvida deras döende kamrat kan överleva de tre dagarnas resa upp i bergen till Gröna Brödernas kloster... Kanske var så du tänkt dig hela tiden?

/Feliath - hostar hyvelspån nu igen

Cybot

Mest spelbar
Re: Äh...

Prästerskapet som dyrkar de urgamla gudarna Hartlongmoskin, Ekoge och blådvar'de!

.....I de vita kamrarna nära hjärtat av Livets slott samlar prästerna i sina Gröna cermoniella kläder och vita heltäckande masker. För inatt skulle de utföra en mycket svår cermoni.

En adelsman hade kommit in förra veckan, blek i huden och hade fått flera anfall. Siarens spåkonst, den såkallade dnyatostin, hade identifierat att han var ansatt av en fruktansvärd demon, den hemske Blotropp. För att exorcera demonen måste de utföra en av Bapaz, en cermoni som var mycket farlig.

"Hartlongmoskin! Hör vår bön!"
Och Hartlongmoskin hörde deras bön och under cermonin så hörde de hans välsignelse "bibip, bibip, bibip, bibip"

"Iä Blådvar'de hunrafymti arver nyty!!" mässade prästerna i den urgamla böneramsan vars betydelse har för länge sedan glömts bort. för att åkalla Blådvar'de!

Och efter den åkallelsen satte de igång....

Cybot

Mest spelbar
Re: Lol[nt]

Seriöst alltså. Ska man ha Luftskeppskulter så kan man ha ett prästerskap som dyrkar Hartlongmoskin, Ekoge och Blådvar'de(eller Blådvar-D beroende på vilket slottstempel du besöker).

Nightowl

Champion
Nej, nej, nej...

Munkarna dyrkar inte E'Kogee etc. Det vore ju vidskepelse!

Munkarna dyrkar Farama-Sia, som SKAPADE dessa underverk i början!

Fast det är klart, de icke upplysta lekmännen som brukar klostrets åkerplättar trór säkert på sådant...

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Äh...

Okej, det blir nog munkar då. Munkar är alltid trevliga, speciellt om de innehåller äppelmos.

För övrigt hade jag inte tänkt mig att klostret skulle vara unikt: eftersom det är befästa sjukhus från den gamla tiden som har överlevt in i våra dagar borde de finnas på flera platser. Däremot inte sagt att de är särskilt vanliga, så vi kan nog få in din situation också. På så sätt kan man låte helarklostren få en viktigare ställning i världen, då vi får en värld med möjlighet till en i vissa lägen modern läkekonst, till skillnad från den vanliga misären. Det är ju inte säkert att de nuvarande städerna finns på samma platser som städerna gjorde förr, så många kloster kan nog ligga i stiglös vildmark, flera dagsresor från den stad som kanske skulle behöva deras tjänster mest. Därför kan nog mystiken med klostren bevaras, om vi dessutom lägger till att munkordnarna är strängt styrda av gamla traditioner, ritualer och hederskodex.

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler
Det där gillar jag!

Jag har ett förslag till, dock, men det är bara en detalj: Jag tycker det vore intressant om de olika klostren i så fall hade tillgång till rätt olika utrustning; ett kanske har en maskin som kunde återfästa eller t.o.m. växa tillbaka förlorade kroppsdelar, medan ett annat har en tank med nanorobotar som agerar immunförsvar och botar alla kända sjukdomar. Även om alla sjukhusen hade ett fullt komplement sådana här maskiner, behöver de ju inte vara fullt fungerande allihop, så alla klostren kanske har en delvis fungerande sjukdomstank, men inställningarna och minnet på alla andras är trasiga, så de flesta av valen har fallit bort från menyn med sjukdomar. Sådana saker.

/Feliath - föreslår

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Det där gillar jag!

Ja, det låter som en bra idé, den ska jag ha i åtanke.

/Dimfrost, skriver ett kort inlägg för en gångs skull