Nekromanti Flera lager pansar?

Surukai

Warrior
I Offensiv går klart att läsa att "det på inga vis är möjligt att bära mer än två lager pansar" -något som förstås är mycket jobbigt.

Det är exempelvis inte alls ovanligt att en person med cyberpansar bär skottsäker väst med en skottsäker jacka över, eller samma fast med t-shirten istället för cyberpansaret.

Det låter ju lite underligt att en person som bär både t-shirt och väst inte kan dra nytta av att ställa sig i en Landmate till exempel.

Jag har funderat lite i banorna att istället hantera varje lager separat och låta deras SKY summeras ihop när man drar av skadan. Dvs om Leffe bär två med SKY 5 och en SKY 3 så kan en kula med PEN 6 gå igenom alltihopa men får -13 på skadeslaget.
Eller, ännu bättre är kanske att sänka PEN med ett för varje lager som den passerat....

Surukai

Warrior
5+5+3=13

2 med SKY 5 och 1 med SKY 3 blir 13. I reglerna som det är nu så får man dra av sitt SKY från skadevärdet när en kula penetrerar. I exemplet ovan så skulle man få dra av summan av sina SKY men ändå bli "penetrerad"

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Varför reduceras SKY på andra pansaret?

I grundreglerna bland kapitlena om hur pansar fungerar så finns det faktiskt en pedagogisk box om hur man bär två lager pansar samtidigt. Pröva den.

Den säger dock att SKY reduceras på det andra pansarlagret man bär. Någonting som jag på något vis kan förstå men ändå inte helt. Med tanke på neotechs (läs: Marcos. Hej Marco :gremsmile: ) allmänna vapenfetischism så finns det säkerligen en vetenskaplig förklaring bakom fenomenet. Fast kommer det här fenomenet (vad det nu än är) verkligen inträffa på alla pansartyper? Hur blir det med cybepansar så som underhudspansar, förstärkt kranium, m.m.?

/Naug, frågvis i en strut

Big Marco

Läskig
Re: Varför reduceras SKY på andra pansaret?

Hej knek... själv!

Jag vet inte om den regeln kommer att vara kvar i N3, tanken var främst att simulera flexibla pansar, vilka kräver en tät kropp bakom sig för att "suga upp" energin. Men det borde personskyddsindustrin ha fixat på 60 år.

Helmgast

Sen kan man ju säga att indsutrin fixat bafatt förenkla reglerna, en anledning så god som någon.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Jag vet inte om den regeln kommer att vara kvar i N3, tanken var främst att simulera flexibla pansar, vilka kräver en tät kropp bakom sig för att "suga upp" energin. Men det borde personskyddsindustrin ha fixat på 60 år."

Det låter som N3 skulle må rätt bra utan den. För om man kollar i listorna, hur många pansar är egentligen flexibla? Merparten är ju halvstela och stela. Då känns det bättre att anpassa generaliseringar till dem istället för till de fåtalet flexibla pansar som faktiskt finns. Eller bara påpeka att det endast gäller för flexibla pansar :gremsmile:

/Naug, har aldrig råkat ut för spelare med flera lager pansar

Rage

Veteran
De här med flera lager pansar är ju inte något nytt problem precis, alla rollspel som innehåller olika sortersrustningar dyker på problemet förr eller senare.

Jag tror inte att PEN systemet i N2 är linjärt, alltså PEN 3+3 är inte lika med PEN 6 utan kanske PEN 4 eller 5.

Jag har gjort som så att man kvadrerar alla rustningsvärden lägger ihop alla värdena och drar roten ur allt ihop och får på så sätt ett värde för alla rustningar.

t ex i ditt fall PEN 5 och PEN 3 blir 5*5+3*3=34 och sedan roten ur 34~5,83 kan avrundas till 6 eller 5 i sann Neotech anda. Alltså totala skyddet blir 6.

Ett till exempel, Max Maxarn Maximus har
cyberpansar sky 10, cyberhud sky 5, tshirt sky 5 och väst sky 8. 10*10+5*5+5*5+8*8~14,6 alltså sky 14 eller 15.

Big Marco

Läskig
Jag tror inte att PEN systemet i N2 är linjärt, alltså PEN 3+3 är inte lika med PEN 6 utan kanske PEN 4 eller 5.

Korrekt.

Bastardo

Swordsman
Hoppas man gör ett nytt PEN/SKY system till Neotech n3 >

Ett sätt för att komma runt detta, iaf när det gäller tjockare pansar, kan man räkna ihop hur tjockt det sammanlagda pansaret blir INNAN man omvandlar till ett SKY-värde, då fungerar systemet.

zokie

Veteran
5+3=13 var vad jag såg/tänkte/fick för mig[NT]

NT= Nikotin Tornado