Nekromanti Flera medborgare en medborgare

Poseur

Swashbuckler
Men vad kallar man en person ur folket i Thalamur?
Liksom i normala länder kan man ju alltid referera en ofrälse med just ordet ofrälse eller bonde, tölp är ju ett annat passande ord.
Men Thalamur känns alledens för "upplyst" för att kalla folket för sådanna ord.
Det här är faktiskt ett stort problem tro det eller ej .
Den ända kompromiss jag har kommit på är att kalla en ensam person ur folket för "invånare"

Har någon en bättre ide eller erfaranhet?

Marukusu

Hero
"Invånare" låter väl helt ok tycker jag. Annars är väl "mäster", "herr", "fru/fröken", "junker/jungfru" etc. etc. gångbart i hela centrala och östra Mundana I guess.

I mitt Mundana använder thalaskerna också sig av den andres patronym vid tilltal när de vill vara formella och/eller artiga, e.g. "Så trevligt att vi förstår varandra, Efram Suyanir".

Poseur

Swashbuckler
Det jag menar på är en lätt nervärderande "titel" till folket när en enskillt utav dem inte riktigt gör som han skall.

Exempel i Consaber;
"Ur vägen din smutsiga tölp" sa riddarn.

Exempel i thalamur;
"Ur väger för Thakal Voloch Jehanir din smutsiga <...>" sa Thakalens beväpnade eskort.

DesertRain

Hero
Vad är det för fel på tölp? Varför skulle Thalamurs adel använda finare ord än övriga länders motsvarighet?

Poseur

Swashbuckler
Helt enkelt för att jag ser Thalamur aningen mer "upplyst" än övriga länder där folket faktiskt har det "bra".

Blir nog att jag fortsätter med "invånare" det klingar bra och det förstås bra i Thalamurs slutna kultur. Alla lär ju förstå innebörden att man är "mindre" värd.

Marukusu

Hero
"Helt enkelt för att jag ser Thalamur aningen mer 'upplyst' än övriga länder där folket faktiskt har det 'bra'."

Alltså det där resonemanget vet jag inte om jag förstår.
Jag lever i Sverige år 2008 och enligt ett shitload av mätningar och studier så har många forskare kommit fram till att Sverige -08 är ett "upplyst" land där folket har det "bra" - ändå så upplever inte jag det som att jag personligen går runt och kastar civiliserade förolämpningar mot de som jag anser vara "underlägsna" mig, tvärtom använder jag ofta könsord och såna "ociviliserade" saker (vilket också många i min omgivning gör så jag är inte helt ensam om det i alla fall).

Om han menar att det skulle anses ofint och obildat av en högre herre att använda vulgära ord, även när de talar till människor av låg status, så är jag med på noterna.

Mindre vulgära men ändå nedlåtande termer skulle kunna vara att objektivera personen ifråga: "Ned på knä, stalledräng, och be genast om ursäkt för ert vårdslösa sätt att behandla herrns häst."

Typ undersåte, tjänare, dräng...

Poseur

Swashbuckler
Vet inte om jag förstår ditt resonemant heller riktigt men kan ju säga det såhär.
Sverige->Verklighet
Thalamur->Fantasi

Thalamurs fantasikultur skiljer sig ganska mycket ifrån sverige verkliga kultur, tycker jag iallafall.
Det jag vill få ut i det hela är att jag tolkar talamurs etikett och ideal att man inte gärna säger uppenbara förolämpningar eller "ociviliserade" saker till sina medmännsikor även om dom står längre ner på "näringskedjan"...

Enkelt ett så ser jag att Thalamur saknar den vulgära kulturen till obscen jargong(stavning?) och svordommar...
Helt enkelt, Thalamur är ett mer "civiliserat" land än sverige någonsim kommer vara när det gäller hur man tilltalar sina medmänniskor med förolämpningar.

Hur man kallar folk utanför Thalamur är en helt annan sak menar jag dessutom då lite utav finkänslan ligger i neromenzernas patroism och "Rasöverlägsenhet"

/poseur

Arfert

Facit
...det är för att Sveriges överklass är ett gäng nyrika obildade tölpar... inte fanken har de någon klassisk bildning. De är bondläppar med stålar. :gremgrin:

Marukusu

Hero
Re: Den rike inga plikter trycka...

"...det är för att Sveriges överklass är ett gäng nyrika obildade tölpar... inte fanken har de någon klassisk bildning. De är bondläppar med stålar."

Ibland kan inte ens flera hundra år gamla anor hjälpa verkar det som... :gremsmirk:

Någon klassisk bildning hos den svenska överklassen är nog som du säger något otroligt ovanligt idag, däremot verkar det finnas pretention och rövslickeri i överflöd. Fast det är väl samma sak egentligen? :gremgrin:

Arfert

Facit
Re: Den rike inga plikter trycka...

Det jag menade är att klassisk bildning inte ger nån status längre i överklasskretsar... det är viktigare att ha en stor motorbåt liggande i Sandhamn, vara med i rätt golfklubb och äga flashiga klockor. Om man ska raljera.