Vi var inne på det lite i den
här tråden av Krille, där han stakade upp olika sorters strider och där diskussionen snuddade hur detta skulle kunna behandlas med olika regler.
Stridens
karaktär är iaf
en anledning till att man skulle kunna vilja ändra tillvägagångssätt när man spelledde strider.
Du tar upp en annan sak; stridens
detaljnivå.
Det finns väl två stora nackdelar med de här tankegångarna; den ena är förstås att det kan bli omständigt, och den andra är att spelvärlden kommer att kännas inkonsekvent om kännetecknen för god strategi plötsligt kastas om och om den skicklige duellisten plötsligt blir helt tafatt när det pågår ett fältslag utanför (varpå detaljnivån ändras)...
Mina tankar är att det ändå kan fungera, men att man kanske bör tänka på följande:
Låt reglerna vara enkla att översätta mellan de olika spelsätten
Det skulle bli ganska konstigt om t.ex. en spännande duell skulle handla om en helt annan form av skicklighet än en generell strid, att man i ena läget skall tävla med spelaren om att växla rappa repliker för att i nästa sekund flytta tennfigurer på en spelplan och använda hjälteförmågor.
Vad man däremot skulle kunna göra är att använda taktikkort i vissa fall, men erbjuda en möjlighet att baka in taktiken direkt i tärningsslagen om man ex. plötsligt skulle få en så låg detaljnivå på striden att man inte ville använda korten längre. Taktikkort kräver ju egentligen inte mycket taktik av spelaren, så det är enkelt att behandla korten som en ren, enkel slumpgenerator om man av någon anledning inte skulle känna något behov av deras dramatik.
Knyt an det till spelvärlden om det går
I Star Wars skulle man exempelvis kunna göra så att strid med
ljussabel gick till med särskilda taktikval som annars inte används. Det skulle då göra alla ljussabeldueller annorlunda än vanliga strider, vilket passar rätt bra i Star Wars, eftersom ljussabeln är ett så speciellt, symboliskt vapen. Samtidigt skulle ljussabeln alltid bete sig som en ljussabel, så man skulle inte råka ut för några inkonsekvensbuggar om striden ändrade karaktär. Däremot skulle man alltså vara tvungen att hitta på ett sätt för olika stridsregler att användas mot varandra.
Den här lösningen har jag valt till Duellito, där jag kommer låta kulturell kampsport gå till på mer omständiga och spelmässiga sätt än militär stridskonst och "riktig" strid. Man kan visserligen använda de löjliga kampsporterna i strid om man måste, men de är inte särskilt bra. Ibland kan man dock behöva utkämpa en kampsportsmatch under kontrollerade former, och det är ett kul sätt att öva mot ens kompisar. Kampsportsreglerna är därför tänkta att vara
roligare än vanlig strid, med fler spelmoment, men det finns ingen inkonsekvens; kampsort är alltid kampsport, oavsett vilken karaktär eller detaljnivå man har i striden.