Nekromanti Flera tärningar i en

Olle Linge

Snigel
Jag lär ju inte vara först med idén, men det spelar mindre roll, vad jag är ute efter är idéer och tips. Here we go.

En del (jag till exempel) vill inte se linjära utfall när man använder färdigheter, det ska vara större chans att få medelmåttiga resultat än vad det ska vara att göra saker perfekt. Det finns ju lite olika varianter på att göra det här, den vanligaste torde vara att man använder mer än en tärning för slagen så att man får ut någon form av normalfördelning. En annan variant som inte är lika vanlig, speciellt inte bland köprollspel (misstänker jag i alla fall), går ut på att man gör en tabell med data från en slumpfördelningskurva och sedan slår t.ex. 1T20 för att avgöra var på tabellen man ska läsa av och få en normalfördelning med endast en tärning.

Nu är jag en sådan person som absolut inte vill använda tabeller under pågående spel och jag tycker inte om den andra idén jag presenterade ovan och använder mig av den första, alltså mer än en tärning. Det som slog mig nu är dock att det borde ju gå bra att göra en egen T20 som simulerar t.ex. 2T6 och då göra fler sjuor än ettor och så vidare.

Är det någon som har gjort det här förut? Finns det några andra sätt att göra det på? Räcker det med en T20? Att slå 1T100 (med en tärning alltså) är ju lite jobbigt... Vad finns det för fördelar och nackdelar? En nackdel jag ser direkt är t.ex. att det inte blir så lätt att sprida, eftersom folk måste göra egna tärninga för att spela. Kanske man kan göra så att reglerna fungerar bra oavsett om man faktiskt slår 3T6 eller om man slår 1T20?

Edit: Det finns ett sätt till som jag glömde bort att skriva med. Det går ju också att göra färdighetsskalan icke-linjär, så att när man kombinerar den med ett linjärt tärningsslag så får man ändå ut vettiga resultat. Det vill jag dock inte ha eftersom jag tycker att en sådan skala är svår att greppa rent intuitivt.

DODswe4

Hero
Om man ska göra en egen tärning(?) så blir det svår spelat (som du så bra redan nämt). Grejen blir nog mer att du säger att 1 är mega super bra 2,3 är ganska bra 4,5,6,7 är normalt 8,9,10 är lyckat med nöd, 11, 12, 13, 14 ,15 ,16 ,17, 18, 19 är misslyckat 20 är fummel (detta är för BRP då, vänd på det om du vill ha det till D20)

Olle Linge

Snigel
Sorry

Jag glömde bort att påpeka det du just gjorde. Jag ändrade inlägget en minut efter att jag skrev det, som du säkert ser nu och trodde inte någon skulle hinna posta, men en del är för snabba till och med för Snigeln :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Är det någon som har gjort det här förut?
Jag har i alla fall köpt två stycken D6 numrerade 2, 3, 3, 4, 4, 5 som jag aldrig har använt, så det finns i alla fall.

Foggmock

Myrmidon
Sen finns ju tärningarna man får med Warcraftbrädspelet (som för övrigt var mäkta konstigt) markerade 1-1-1-2-2-3, eller Warhammers artilleritärningar som man kan köpa separat märkta 2-4-6-8-10-Misfire (plus att man får med den tuffa med pilar på som är bra när man ska bestämma vem som ska pussa vem och man inte har någon bra flaska).

...inte för att jag vet vad de skulle kunna ha för applikationsområde, men de finns och är relativt lätta att få tag på för en mindre slant.

Olle Linge

Snigel
Ah... det lär vara bättre och billigare att göra dem själv i vilket fall. Jag tänker ju inte anpassa regelsystemet efter vilka tärningar som går att köpa direkt. :gremlaugh:

Rising

Vila i frid
Knasiga T6:or kan man bygga själv av kartong (jag har hittat på flera spel där varje tärning är en snubbe som kan slåss på 6 olika sätt och så rullar man dem för att se vad alla ens gubbar får för attacker.) men T20:or är mycket svårare. Den största tärning som man med lätthet kan bygga själv är väl en T8 (man gör två pyramider och sätter dem på varandra), men den räcker ju inte för att emulera någon särskilt stor tärningskombination.

Räcker det med en T20?
Egentligen behövs det ju en T36 för att kunna emulera 2T6 rättvist, men du behöver ju inte se på det ur den synvinkeln. Din tärning kan ju få fungera på sitt alldeles egna sätt, som inte har något med vanliga tärningar att göra. Jag skulle gärna se en tärning med kamelpuckelkurva (alltså att både extrema resultat och medelresultat är sällsynta, medan halvlåga och -höga resultat är vanligare), eftersom det är så svårt att få till med vanliga tärningar på ett smidigt sätt.

Olle Linge

Snigel
Precis, jag behöver ju bara ta 20 jämt fördelade samples från kurvan, den kommer inte att bli perfekt, men bättre än inget. Jag menade inte att göra tärningen själv. Det är ju inget svårt alls, det är bara ta en T20 och måla om den och skriva egna siffror?

Foggmock

Myrmidon
Kan bli knepigt om siffrorna är ditgjutna och inte bara skrivna. Oh well, det löser sig säkert. Man kan ju tejpa.

Olle Linge

Snigel
Men alltså...

...man behöver ju inte anta att alla är helt dumma i huvudet :gremlaugh: Vet du vad man gör? Jo, man tar en tärning där de INTE är ingröpta! Om du vill kan du förstås ta en som siffrorna är ingröpta på och så kan du spackla igen, måla över och sedan skriva, voìla! :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
Re: Men alltså...

Nåväl, det bäddar för den bästa sortens humor... Yassilus gjorde det på mig när vi väntade på bussen, och jag gjorde det på Thea när vi satt och käkade.

Anledningen till att jag sa det var att jag bara äger gjutna T20:or och inga med tryck. Fittjävel. :gremtongue:

Rising

Vila i frid
Jag menade inte att göra tärningen själv. Det är ju inget svårt alls, det är bara ta en T20 och måla om den och skriva egna siffror?
Jag har inte sett en T20 som inte haft inkarvade siffror, vilket kommer göra båda målningen och avläsandet av tärningen svårare. Å se upp så du inte använder för tjock färg, det kommer nämligen påverka resultaten rätt mycket.

Men jag önskar dig lycka till.

Olle Linge

Snigel
Då säger vi det :) [ANT]

Du får dock gärna komma med synpunkter på själva förslaget, om man bortser från den rent praktiska biten som jag inte ens tänkte på att någon skulle prata om :gremlaugh:

Olle Linge

Snigel
Och själva idén då?

Har du inga kommentarer på själv idén? Jag menar jag vet att den praktiska delen inte är speciellt svår och jag har T20 som inte har ingröpta siffror hemma.

Rising

Vila i frid
Re: Och själva idén då?

"Har du inga kommentarer på själv idén?"

Jo, men den är okej. Jag skulle välja dessa siffror:

2
3
4
5 5
6 6 6
7 7 7 7
8 8 8
9 9
10
11
12

...för att (nästan)emulera 2T6 med en T20. Alltså; fyra olika 7:or, tre olika 8:or men bara en enda 10, 11 och 12. Osv.

Olle Linge

Snigel
Hmm..

Det var ungefär de siffrorna jag hade tänkt mig. Det jag funderar på nu är om man kunde tänka sig att lägga in en del högre värden också. Alltså målet är ju egentligen inte att emulera 2T6 med en tärning, det var ju bara ett exempel. Man skulle kunna tänka sig att man har värden som ligger en bit över respektive under skalan, det vill säg att man bygger in en "fummelmöjlighet" (eller perfektion) i själva slaget. Men det kanske är onödigt.

Egentligen skulle man vilja göra det här med en störe tärning, typ en T30 eller T40, men de lär det inte vara gott om. T100 känns lite väl stort de gånger de finns som en ensam tärning och slår man två så har man ju lite kommit bort från idén (plus att man förmodligen ändå måste ha en tabell för att komma fram till vad slaget betyder).

Ziaxool

Veteran
Förut när jag inte hade en T4:a brukade jag använda en T6:a med systemet
1, 2= 1
3= 2
4= 3
5, 6= 4
Och istället för en T8:a använde jag systemet
1, 2= 1
3= 2
4= 3
5= 4
6= 5
7= 6
8= 7
9, 10= 8
Detta ger iofs motsat effekt med det du föreslog, men lite rellevant är det nog...

/Zíaxool - hade tärningsbrist

Olle Linge

Snigel
Det är ju en tabell

Detta ger iofs motsat effekt med det du föreslog, men lite rellevant är det nog...
Njae, alltså det där är ju exakt det jag menar med en tabell, som jag skrev när jag startade tråden, så visst är det relevant, men det är ju inte det jag vill göra.

Rickard

Urverk speldesign
Tja.. Nu förstår jag inte vad du menar.. Du vill ha en icke-linjär kurva med 1T20 men inte en tabell.. Samt att du vill bara slå en enda tärning? Hur fanken....*?

Ööh.. Om jag får bryta lite mot vad du tänkt och använder två tärningar..

Slå 2T20: Den lägre tärningen drar av från den högre.. Ger resultat på mellan 0-19.. Går snabbt..

Slå 1T20 och 1T10: Visar T20:an 10 eller lägre så adderas T10:an till T20, annars drar den av.. Ger resultat på mellan 2-18.. Tar tid..

Slå 2T6: Den ena T6:an bestämmer vilket tal som multipliceras med den andra T6:an.. 1 innebär en multiplikation med 1, 2-5 med 2 och 6 med 3.. Det är störst chans att slå 6 (<SUP>5</sup>/<SUB>18</sub> chans).. Ger ett resultat mellan 1-18, där man inte kan slå 7, 11, 13, 14, 16 och 17..

Slå 1T10 och 1T6: Den ena T6:an har en lätt tabell..
1-2: T10:an avläses normalt
3-5: 10 adderas till den andra tärningen..
6: Den andra tärningens resultat dubblas..
Ger ett resultat på mellan 1-20.. Störst chans att slå jämna tal.. (1 på 30 att slå udda och 1 på 15 för jämnt)

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ger sig där för de det är ändå bara de två första som får en någorlunda fördelning runt 10:an och som dessutom är vettiga

Olle Linge

Snigel
Voìla!

Tja.. Nu förstår jag inte vad du menar.. Du vill ha en icke-linjär kurva med 1T20 men inte en tabell.. Samt att du vill bara slå en enda tärning? Hur fanken....*?
Ja, precis så tänkte jag göra. För att jag ska slippa skriva om det, kan du titta på Risings inlägg för att se ett exempel på vad jag hade tänkt. Jag har inte kommit så långt att jag faktiskt tänkt efter vilka siffror som borde vara med, men förslaget verkar rimligt.

Dina andra förslag ser gulliga ut, men nu ville jag komma ifrån jobbiga avläsningar och ditt var ju värre än vanligt :gremlaugh: