Olle Linge
Snigel
Jag lär ju inte vara först med idén, men det spelar mindre roll, vad jag är ute efter är idéer och tips. Here we go.
En del (jag till exempel) vill inte se linjära utfall när man använder färdigheter, det ska vara större chans att få medelmåttiga resultat än vad det ska vara att göra saker perfekt. Det finns ju lite olika varianter på att göra det här, den vanligaste torde vara att man använder mer än en tärning för slagen så att man får ut någon form av normalfördelning. En annan variant som inte är lika vanlig, speciellt inte bland köprollspel (misstänker jag i alla fall), går ut på att man gör en tabell med data från en slumpfördelningskurva och sedan slår t.ex. 1T20 för att avgöra var på tabellen man ska läsa av och få en normalfördelning med endast en tärning.
Nu är jag en sådan person som absolut inte vill använda tabeller under pågående spel och jag tycker inte om den andra idén jag presenterade ovan och använder mig av den första, alltså mer än en tärning. Det som slog mig nu är dock att det borde ju gå bra att göra en egen T20 som simulerar t.ex. 2T6 och då göra fler sjuor än ettor och så vidare.
Är det någon som har gjort det här förut? Finns det några andra sätt att göra det på? Räcker det med en T20? Att slå 1T100 (med en tärning alltså) är ju lite jobbigt... Vad finns det för fördelar och nackdelar? En nackdel jag ser direkt är t.ex. att det inte blir så lätt att sprida, eftersom folk måste göra egna tärninga för att spela. Kanske man kan göra så att reglerna fungerar bra oavsett om man faktiskt slår 3T6 eller om man slår 1T20?
Edit: Det finns ett sätt till som jag glömde bort att skriva med. Det går ju också att göra färdighetsskalan icke-linjär, så att när man kombinerar den med ett linjärt tärningsslag så får man ändå ut vettiga resultat. Det vill jag dock inte ha eftersom jag tycker att en sådan skala är svår att greppa rent intuitivt.
En del (jag till exempel) vill inte se linjära utfall när man använder färdigheter, det ska vara större chans att få medelmåttiga resultat än vad det ska vara att göra saker perfekt. Det finns ju lite olika varianter på att göra det här, den vanligaste torde vara att man använder mer än en tärning för slagen så att man får ut någon form av normalfördelning. En annan variant som inte är lika vanlig, speciellt inte bland köprollspel (misstänker jag i alla fall), går ut på att man gör en tabell med data från en slumpfördelningskurva och sedan slår t.ex. 1T20 för att avgöra var på tabellen man ska läsa av och få en normalfördelning med endast en tärning.
Nu är jag en sådan person som absolut inte vill använda tabeller under pågående spel och jag tycker inte om den andra idén jag presenterade ovan och använder mig av den första, alltså mer än en tärning. Det som slog mig nu är dock att det borde ju gå bra att göra en egen T20 som simulerar t.ex. 2T6 och då göra fler sjuor än ettor och så vidare.
Är det någon som har gjort det här förut? Finns det några andra sätt att göra det på? Räcker det med en T20? Att slå 1T100 (med en tärning alltså) är ju lite jobbigt... Vad finns det för fördelar och nackdelar? En nackdel jag ser direkt är t.ex. att det inte blir så lätt att sprida, eftersom folk måste göra egna tärninga för att spela. Kanske man kan göra så att reglerna fungerar bra oavsett om man faktiskt slår 3T6 eller om man slår 1T20?
Edit: Det finns ett sätt till som jag glömde bort att skriva med. Det går ju också att göra färdighetsskalan icke-linjär, så att när man kombinerar den med ett linjärt tärningsslag så får man ändå ut vettiga resultat. Det vill jag dock inte ha eftersom jag tycker att en sådan skala är svår att greppa rent intuitivt.