Nekromanti Flera tärningar i en

Rickard

Urverk speldesign
Re: Voìla!

Jaha.. Nu förstår jag.. Det är efterdyningarna av LinCon som spökar.. Här sitter jag och läser om att du vill skapa egna tärningar och så fattar jag ändå inte..

"...men nu ville jag komma ifrån jobbiga avläsningar och ditt var ju värre än vanligt"
Tja.. Det var ju bara de två sista.. De skulle jag aldrig använda själv.. Det första förslaget var ju trevlig, där tärningarna tar ut varandra.. Efter att ha räknat lite på hur det blir med T4 och T6 så såg jag att det blir allt svårare att slå högre tal (nämligen <SUP>2</sup>/<SUB>[tärningstyp]²</sub> chans för det högsta talet).. Förutom just nollan som det är lika stor chans att det ska inträffa som resultatet [tärningstyp]/2, vilket är <SUP>[tärningstyp]</sup>/<SUB>[tärningstyp]²</sub>.. Alltså, för T20 är det 2/400:s chans att få 19 och 20/400:s chans att få 0 eller 10.. Jag har ingen aning om vad man kan använda det till dock.. (chanserna stegar uppåt med 2 så 18 är det <SUP>4</sup>/<SUB>400</sub> chans att få, 17 <SUP>6</sup>/<SUB>400</sub> chans, 16 <SUP>8</sup>/<SUB>400</sub> chans eller om man ska ta två T4:or som tar ut varandra så är det <SUP>2</sup>/<SUB>16</sub> chans för att få resultatet 3, <SUP>4</sup>/<SUB>16</sub> chans för resultatet 2 osv..) Nu är väl här är glasklart, eller hur? :gremsmirk:

Det andra förslaget med T10 och T20 är för jobbigt för att jag ska orka räkna på..

Annars är det väl som Rising skriver.. Det finns inte så många olika sätt att variera det på, om man bortser från vilka tal du tycker ska komma upp oftare.. Du har 20 olika resultat på en tjugosidig tärning.. Det innebär att du har 20 olika "platser" att tilldela olika resultat.. För att ta ett enkelt exempel med 1T20:a:
<CENTER><TABLE CELLPADDING=7><TR><TH>Vanlighet
<font size="1">(Sannorlikhet, T20:a)</th><TH>Antal upptagna platser
<font size="1">(adderas för varje rad)</font></th><td></td></tr><TR><td ALIGN=center>1</td><td ALIGN=center>1</td><td></td></tr><TR><td ALIGN=center>2</td><td ALIGN=center>3</td><td>(1+2)</td></tr><TR><td ALIGN=center>3</td><td ALIGN=center>6</td><td>(1+2+3)</td></tr><TR><td ALIGN=center>4</td><td ALIGN=center>10</td><td>(osv)</td></tr><TR><td ALIGN=center>5</td><td ALIGN=center>15</td><td></td></tr><TR><td ALIGN=center>6</td><td ALIGN=center>21!</td><td></td></tr></table></center>
Om man allokerar (tilldelar) ett tal en plats (första raden i tabellen) så har man spenderat 1 plats på T20:ans 20 olika platser.. Tilldelar man sedan ett tal 2 platser så upptas totalt 3 platser på T20:an.. Detta fortsätter tills.... 6 platser! Som du kanske kan se så har jag hela tiden tickat upp med 1 mer plats för varje tal, vilket innebär att det blir denna fördelning kräver 1 plats för mycket av de 20 man har att leka med.. Detta kan lösas med att sänka något tal så att det har en plats mindre än vad som står skrivet i tabellen.. Säg att vi sänker sannorlikheten för 6:an.. Grattis! Du har nu gjort en T6:a av en T20:a men en fördelad sannorlikhetskurvad, där två tal är <SUP>5</sup>/<SUB>20</sub> chans att de dyker upp.. Jahopp.. Vad hade du tänkt att använda din T6:a till?

Givetvis kan man slänga upp andra alternativ, alltså fler tal som tar mindre platser.. Risings tabell såg ju ut såhär:

<CENTER><TABLE CELLPADDING=7><TR><TH>Allokerade nummer
<font size="1">(de som finns på tärningen)</font></th><TH>Vanlighet
<font size="1">(Sannorlikhet, T20:a)</th><TH>Antal upptagna platser
<font size="1">(adderas för varje rad)</font></th><td></td></tr><TR><td ALIGN=center>2,3,4,10,11,12</td><td ALIGN=center>1</td><td ALIGN=center>[color:\\"green\\"]6[/color]</td><td>(1+1+1+1+1+1)</td></tr><TR><td ALIGN=center>5,9</td><td ALIGN=center>2</td><td ALIGN=center>[color:\\"red\\"]10[/color]</td><td>([color:\\"green\\"]6[/color]+2+2))</td></tr><TR><td ALIGN=center>6,8</td><td ALIGN=center>3</td><td ALIGN=center>[color:\\"purple\\"]16[/color]</td><td>([color:\\"red\\"]10[/color]+3+3)</td></tr><TR><td ALIGN=center>7</td><td ALIGN=center>4</td><td ALIGN=center>20</td><td>([color:\\"purple\\"]16[/color]+4)</td></tr></table></center>

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som undrar om detta inlägg kan klassas in i Masks Varförvarförvarför-tråd

<font size="1">[edit] Lade till platsallokerandet för Risings tabell</font>[color:"green"]

Olle Linge

Snigel
Ehm, va?

Nu förstår jag inte alls vad du håller på med. Eller snarare, jag förstår vad du håller på med, men inte varför. I det systemet som jag hade tänkt, som vi för enkelhetens skull kan aproximera med det som Rising föreslog, är det ju knappast en T6 vi får? Det är ju fyra gånger så stor chans att slå 7 som att slå 2.

Det man lyckats med (mer eller mindre) är att slå en tärning istället för två, men man får nästan samma resultat. Det är klart att det inte blir helt perfekt, eftersom vi bara har 20 utfall att leka med. Så vad pratar du om? :gremlaugh:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Ehm, va?

Läs om mitt inlägg igen.. Jag slängde dit en tabell i slutet..

"Så vad pratar du om?"
Jag vet inte.. Hihi.. Det förra inlägget var det mest menlösa inlägg jag har gjort på några månader som jag spenderade mycket tid på.. Det jag mest försökte visa var hur man kan tänka för att dela ut sannorlikheten.. Vill du har fler utfall så använd en T30.. De ska finnas..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som faktiskt tycker hela diskussionen är rätt menlös, då det är så svårt att skapa egna T20:or eller T30:or

Olle Linge

Snigel
Jasså?

som faktiskt tycker hela diskussionen är rätt menlös, då det är så svårt att skapa egna T20:or eller T30:or
Är det? Vad är det som är så svårt med det? Tunn färg och så skriva met penna, det borde gå på två minuter plus att färgen ska torka.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Jasså?

Obalans i tärningen.. Färg som ramlar av efter en stund.. eehe.. Jaja.. Jo, det funkar väl..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som annars kan nämna att det finns genomskinliga T6:or med mindre T6:or i sig, vilket kan dra ner lite på antalet tärningsslag om nu bara det är det som är problemet

Insignia

Swashbuckler
Egna tärningar

Det finns ju nåt ställe där man kan beställa oskrivna tärningar och skriva dit vad man vill. Fast jag kommer inte ihåg adressen.

Olle Linge

Snigel
Sweet! [ANT]

Mysigt värre! Det enda som fattas är att de hade fler sidor, men det där är ju helt klart intressant... hm.. tack! :gremlaugh:

Cohen

Swordsman
Nu förstår jag inte.
Varför skapa nya tärningar över huvud taget?
Vad är det för fel med att faktiskt använda 2 t6?

Olle Linge

Snigel
Det här tänker jag inte utveckla, för det har debatterats så många gånger redan. Här kommer ett kort svar:

För att det är lättare att avläsa "7" än "3+4".

Dessutom kommer fördelningskurvan vara bättre än för 2t6 och därför blir det ännu lättare, eftersom det rör sig om mer än bara en addition.

Troberg

Sinister eater
Men en D4 har fyra! [NT]

Sorry, kunde inte låta en så lättköpt poäng passera...

Cohen

Swordsman
Ok, då är jag med.

På tal om blanka tärningar, finns det inga svenska återförsäljare som säljer blanka tärningar? Flera olika sorter alltså.

Jobbigt(och dyrt) att vara tvungen att importera dem.