Nekromanti Flerstegsresolutionstankar

Ram

Skev
Jag hittade lite gamla anteckningar till två olika projekt. De tände en liten regelmakargnista hos mig.

Det som jag vill ha är helt enkelt ett konfliktsystem som:
Hanterar konflikter som består av flera steg
Fungerar rimligt bra för både handlingsresolution och abstraktare resolution
Fungerar i princip lika bra för att beskriva plannerade skeenden som genomförs som on-the-fly.
Skalar bra i storlek
Fungerar för en över tid utspridd konflikt.

Fint va? :gremsmile:

Vad menar jag då?

Basic: Rogue i D&D. För att få in sin jätteskada så måste man manövrera, lyckas smyga, hamna precis rätt och sedan... Slå till!

Jag vill även ha ett enkelt system för att visualisera till exempel en jakt. Varje seger för de flyende ger att man är ett steg närmare att komma undan medan varje seger för de jagande ger andra konsekvenser. Skador, inringning och till sist infångande.

Jag gillar även tanken att systemet kan visa hur en plan går i lås. Hur man lurar den enorma besten genom skogen mot klippskrevan för att sedan välta ett lass sten över den, hur man lurar bort vakterna från valvet, ger sig i kast med säkerhetssystemet och sedan flyr med bytet. 

En vacker tanke är om systemet tar hänsyn på någon generell metodnivå vilka mål motståndet har. En best har kanske Konsekvenserna Skada, Skada, Döda och den misslyckande väljer en av konsekvenserna. En politisk motsåndare har Konsekvenserna Förudmjuka, Så tvivel, Omvänd allierad.

I varje steg skall man kunna öka på insatsen om man vill. 

Lite som ett flerstegs Mouse guard med lite tänder.

Finns detta i något spel redan? Gillar någon det? Hur genomför man det?

Ögat

Hero
Det svartaste just nu (eller ja, jag är hjälplöst efter så det var det svarta redan för en stund sedan) är konfliktresolution som inte avgör konflikten.

Såhär.

HR klassisk: Jag slår för att bryta upp överstens kassaskåp - det lyckas eller misslyckas.
KR klassisk: Jag slår för att komma åt de hemliga ritningar som översten har gömt i kassaskåpet - det lyckas eller misslyckas.
(H)KR laser: Jag slår för att komma åt de hemliga ritningar som översten har gömt i kassaskåpet - det blir både lyckat och misslyckat.

Så kan det till exempel gå till i This is Pulp. Om du är mer traditionellt lagd erbjuder till exempel Noir eller Svavelvinter konfliktresolution där man kan eskalera konflikten istället för att bli besegrad.