Helt rätt
Det är enligt min helt egna tradition en dålig ordvits. Jag brukar lägga in såna avsnitt i mina äventyr... fast jag tror inte det finns några fler i VSH. Däremot kryllar det av dem i mina gamla Mutant-äventyr."Flickan och kråkan" är alltså en progglåt med Michael Wiehe. Texten lyder som så här:Jag satt häromdagen och läste min tidningen dag som så många förut.Och jag tänkte på alla dom drömmar man drömt,som en efter en har ta'tt slut.Då såg jag en bild av en flickamed en skadskjuten kråka i famn.Hon springer genom skogen så fort som hon någonsin kan.Hon springer med fladdrande lockar.Hon springer på taniga ben.Och hon hoppas och tror och hon bönar och beratt det inte ska vara för sent.Och flickan är liten och hennes hår är så ljustoch hennes kind är så flämtande röd.Och kråkan är klumpig och kraxande svart.Och om en stund är den alldelens död.Men flickan springer för livethos en skadskjuten fågel i famn.Hon springer mot trygghet och värmeför det som är riktigt och sant.Hon springer på taniga ben.För hon vet att det är sant, det som pappa har sagt,att finns det liv, är det aldrig för sent.Och jag började darra i vånda och nöd.Jag skaka' av rädsla och skräck.För jag visste ju att alldeles tydligt och klartatt det var bilden av mig jag sett.För mitt hopp är en skadskjuten kråka.Och jag är ett springande barnsom tror att det finns nå'n som kan hjälpa mej än,som tror det finns nå'n som har svar.Och jag springer med bultande hjärta.Jag springer på taniga ben.Och jag bönar och ber fast att jag egentligen vetatt det redan är all'es för sent.Musik: Mikael WieheText: Mikael Wiehe