Troberg said:
Opera har en taskbar-liknande greja för det, så inte svårare än med flikar.
Så länge jag aldrig någonsin tvingas hantera det gräsliga härk som är att visuellt ha flera olika småfönster i ett stort, dvs så länge jag kan ha alla underfönster "maximerade" och det finns en taskbar-liknande grej så att jag kan hantera MDI precis så som om det bara var flikar så har jag exakt noll problem med MDI.
Finns det inget taskbarliknande, eller om fönstren envisas med att framhärda i att vara en massa separata småfönster på annat sätt, så går MDI i mina ögon inte att använda.
Ett fönster = ett dokument visas. Vill jag se flera dokument samtidigt kan jag för just det tillfället skapa flera fönster. Det är ett av mycket få tillfällen där jag av ordnings- och navigationsskäl föredrar någorlunda platt struktur, snarare än hierarkisk.
Idealet lär hursomhelst vara att man rent tekniskt löser det som Opera. För mig gör det ju ingen skillnad, men det är ju bra att de förtappade stackare som tycker att fönster i fönster i fönster i fönster är acceptabel användbarhet också kan få som de vill...
Edit: lite samma sak med fliklistens placering. För mig är bredd på skärmen något jag är rädd om (vill gärna ha storpraten längst till vänster, sedan en webbläsare, sedan kanske ett anteckningsprogram... Och ogillar lösningar med flera skärmar). Men om andra vill lägga den åt nåt annat håll så har jag väl inget emot att det går.
Och "plats med fler fönster" - de enda gånger jag har fler flikar öppna i en webbläsare än vad som får plats är om jag råkat mittknappsklicka på en av mina bokmärkesmappar. Not a problem.