Nekromanti Flikar kontra MDI, forts...

Troberg

Sinister eater
Krille said:
Troberg said:
Recca said:
Flikar är standard. Torch, Chrome, internet explorer, firefox. Alla har flikar.
Bara Opera har MDI, dvs flera fönster i ett parent-fönster.
Teknikalitet. Och off-topic.
Nej, det är inte en teknikalitet, eftersom MDI har mycket högre användbarhet än flikar. Dessutom är det två helt olika tekniker och två helt olika tänk.

Krille

Super Moderator
Troberg said:
Krille said:
Troberg said:
Recca said:
Flikar är standard. Torch, Chrome, internet explorer, firefox. Alla har flikar.
Bara Opera har MDI, dvs flera fönster i ett parent-fönster.
Teknikalitet. Och off-topic.
Nej, det är inte en teknikalitet, eftersom MDI har mycket högre användbarhet än flikar. Dessutom är det två helt olika tekniker och två helt olika tänk.
I scopet "öppna ett inlägg från trådad visning för läsning separat" är det en teknikalitet. Att MDI har högre användbarhet och använder en i grunden annan teknik spelar i det här sammanhanget föga roll.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Troberg said:
Det där är ett extremt farligt påstående Troberg. I vissa användnings-fall kan MDI ha en fördel över flikar (och vise versa), men att säga att det per automatik är bättre är farligt.

Jag kan utan problem ge fem exempel från huvudet där jag gissar att det är direkt kontra-produktivt att använda MDI (om vi med MDI menar 'multiple document interface').

Troberg

Sinister eater
Tony.M.Meijer said:
Troberg said:
Det där är ett extremt farligt påstående Troberg. I vissa användnings-fall kan MDI ha en fördel över flikar (och vise versa), men att säga att det per automatik är bättre är farligt.

Jag kan utan problem ge fem exempel från huvudet där jag gissar att det är direkt kontra-produktivt att använda MDI (om vi med MDI menar 'multiple document interface').
Jag kan bara komma på två exempel där jag skulle välja flikar:

* Om användarna är ovana vid datorer och inte klarar fönsterhantering.
* Om man har en mycket liten skärm.

Upplys mig gärna om de andra.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Troberg said:
Jag kan bara komma på två exempel där jag skulle välja flikar:

* Om användarna är ovana vid datorer och inte klarar fönsterhantering.
* Om man har en mycket liten skärm.

Upplys mig gärna om de andra.
* Det blir i vissa fall svårare att jobba med flera applikationer samtidigt då det blir svårare att arrangera fönster så att de inte täcker varandra.
* För flikar så kan du manipulera alla samtidigt (exempelvis flytta dem på skärmen) och de är triviala att gruppera. Det är inte möjligt, eller i varje fall inte lika intuitivt eller enkelt, för MDI fönster.
* Om du har delad funktionalitet (såsom en meny) så kan du få problem när du byter mellan fönster, i.e. interaktion mellan kontextuella element blir inte lika uppenbar.
* Många lager av nästning och branching bland fönster leder till problem med att hitta rätt betydligt snabbare än för flikar.

Jag skulle kunna fortsätta men min poäng är att det är ett verktyg som alla andra. Ibland så är det användbart (kanske till och med oftare än flikar, fast det är något jag ogillar att spekulera i) men det är i slutändan kontextuellt. Vissa problem löser du med en hammare, vissa med en skruvmejsel liksom.

Troberg

Sinister eater
Tony.M.Meijer said:
* Det blir i vissa fall svårare att jobba med flera applikationer samtidigt då det blir svårare att arrangera fönster så att de inte täcker varandra.
Det vete fanken. Flikar täcker alltid varandra. Dessutom är det behändigt att kunna ha delvis överlappande fönster.

Tony.M.Meijer said:
* För flikar så kan du manipulera alla samtidigt (exempelvis flytta dem på skärmen) och de är triviala att gruppera. Det är inte möjligt, eller i varje fall inte lika intuitivt eller enkelt, för MDI fönster.
Ehm, jo. Man hanterar parent-fönstret, helt enkelt.

Tony.M.Meijer said:
* Om du har delad funktionalitet (såsom en meny) så kan du få problem när du byter mellan fönster, i.e. interaktion mellan kontextuella element blir inte lika uppenbar.
Det kan jag hålla med om, även om jag ser det som ett icke-problem i praktiken.

Tony.M.Meijer said:
* Många lager av nästning och branching bland fönster leder till problem med att hitta rätt betydligt snabbare än för flikar.
Opera har en taskbar-liknande greja för det, så inte svårare än med flikar.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Troberg said:
Tony.M.Meijer said:
Det vete fanken. Flikar täcker alltid varandra. Dessutom är det behändigt att kunna ha delvis överlappande fönster.
Flikar ja. Men om du har två applikationer, såsom säg Photoshop och Opera, som sinsemellan har tio fönster öppna och du hoppar mellan dem (jag exempelvis har photoshop öppet med fönster över min webläsare som jag håller referensbilder i, vilket om jag inte skulle ha två skärmar skulle vara i praktiken omöjligt).

Och nej, flikar löser nödvändigtvis inte problemet och ja, i vissa fall så är det en fördel att ha överlapp, men det är inte poängen. Min poäng är att det är kontextuellt mellan olika applikationer och användargrupper.

Troberg said:
Tony.M.Meijer said:
Nu antar du att det är optimalt att ha ett parent-fönster att ha allt i, vilket MDI paradigmet inte förutsätter. Case in point: Photoshop.

Troberg said:
Tony.M.Meijer said:
Det kan jag hålla med om, även om jag ser det som ett icke-problem i praktiken.
Nedstängning av grupper av fönster är väl ett utmärkt exempel där det blir rätt jobbigt att stänga en hög med fönster men trivialt att stänga en hög med flikar, som jag stöter på nu och då i alla fall.

Troberg said:
Tony.M.Meijer said:
Oh, intressant. Never seen that before men nu när jag tänker efter så är det ju hyfsat rimligt.

Troberg

Sinister eater
Tony.M.Meijer said:
Flikar ja. Men om du har två applikationer, såsom säg Photoshop och Opera, som sinsemellan har tio fönster öppna och du hoppar mellan dem (jag exempelvis har photoshop öppet med fönster över min webläsare som jag håller referensbilder i, vilket om jag inte skulle ha två skärmar skulle vara i praktiken omöjligt).
Jo, men jag har ju redan konstaterat att om man har litet skärmutrymme så är det inte riktigt optimalt, och idag så är väl en skärm att betrakta som lite? :gremsmile:

Tony.M.Meijer said:
Troberg said:
Tony.M.Meijer said:
Nu antar du att det är optimalt att ha ett parent-fönster att ha allt i, vilket MDI paradigmet inte förutsätter. Case in point: Photoshop.
Nja, i Microsoftvärlden så är MDI ett väl definierat begrepp som är baserat på parent-fönster som kan innehålla child-fönster.

Tony.M.Meijer said:
Nedstängning av grupper av fönster är väl ett utmärkt exempel där det blir rätt jobbigt att stänga en hög med fönster men trivialt att stänga en hög med flikar, som jag stöter på nu och då i alla fall.
Där är taskbargrejan i Opera lösningen. Du kan till och med ställa in den att visa miniatyrer.

Dock, som default läggs den upptill. Det suger. Lägg den på sidan istället, då kan den dels visa fler fönster utan att scrolla, dels så är höjd en mer kritisk resurs på skärmen än bredd.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Troberg said:
Så länge jag aldrig någonsin tvingas hantera det gräsliga härk som är att visuellt ha flera olika småfönster i ett stort, dvs så länge jag kan ha alla underfönster "maximerade" och det finns en taskbar-liknande grej så att jag kan hantera MDI precis så som om det bara var flikar så har jag exakt noll problem med MDI.

Finns det inget taskbarliknande, eller om fönstren envisas med att framhärda i att vara en massa separata småfönster på annat sätt, så går MDI i mina ögon inte att använda.

Ett fönster = ett dokument visas. Vill jag se flera dokument samtidigt kan jag för just det tillfället skapa flera fönster. Det är ett av mycket få tillfällen där jag av ordnings- och navigationsskäl föredrar någorlunda platt struktur, snarare än hierarkisk.

Idealet lär hursomhelst vara att man rent tekniskt löser det som Opera. För mig gör det ju ingen skillnad, men det är ju bra att de förtappade stackare som tycker att fönster i fönster i fönster i fönster är acceptabel användbarhet också kan få som de vill...

Edit: lite samma sak med fliklistens placering. För mig är bredd på skärmen något jag är rädd om (vill gärna ha storpraten längst till vänster, sedan en webbläsare, sedan kanske ett anteckningsprogram... Och ogillar lösningar med flera skärmar). Men om andra vill lägga den åt nåt annat håll så har jag väl inget emot att det går.

Och "plats med fler fönster" - de enda gånger jag har fler flikar öppna i en webbläsare än vad som får plats är om jag råkat mittknappsklicka på en av mina bokmärkesmappar. Not a problem.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Troberg said:
Jo, men jag har ju redan konstaterat att om man har litet skärmutrymme så är det inte riktigt optimalt, och idag så är väl en skärm att betrakta som lite? :gremsmile:
Mobile devices (paddor och mobiltelefoner) börjar ta över hemma-marknaden och det är rätt få arbetsplatser där man har två skärmar som regel utanför programmering/grafisk-design vad jag vet... så utanför gamer-kretsar så nej.

Troberg said:
Nja, i Microsoftvärlden så är MDI ett väl definierat begrepp som är baserat på parent-fönster som kan innehålla child-fönster.
Återigen, case in point: Photoshop. De nyare versionerna fungerar inte så i windows vad jag vet. Opera är en liten marginell webläsare liksom, du kan inte lägga den som baseline, speciellt som exempelvis word, excel och visual studio använder en blandning av både, vilket jag anser talar ett extremt tydligt språk vad det gäller användbarhet. Det är kontextuellt.

Troberg said:
Där är taskbargrejan i Opera lösningen. Du kan till och med ställa in den att visa miniatyrer.
Vilket inte löser mitt problem med att stänga ner grupper av fönster. Jag kan, genom att stänga ett fönster i chrome stänga en miljon tabbar samtidigt som jag har ett annat fönster med en annan grupp tabbar. Hur gör du det i Opera? Om svaret är att du har det i olika fristående fönster så är min fråga vad syftet att använda ett MDI framework från början?

Troberg

Sinister eater
Tony.M.Meijer said:
Troberg said:
Mobile devices (paddor och mobiltelefoner) börjar ta över hemma-marknaden och det är rätt få arbetsplatser där man har två skärmar som regel utanför programmering/grafisk-design vad jag vet... så utanför gamer-kretsar så nej.
Jag håller inte med. Våra kunder, mestadels handläggare på kommunala förvaltningar, har oftare än inte två skärmar idag.

Tony.M.Meijer said:
Troberg said:
Återigen, case in point: Photoshop. De nyare versionerna fungerar inte så i windows vad jag vet. Opera är en liten marginell webläsare liksom, du kan inte lägga den som baseline, speciellt som exempelvis word, excel och visual studio använder en blandning av både, vilket jag anser talar ett extremt tydligt språk vad det gäller användbarhet. Det är kontextuellt.
Återigen, jag pratar inte om hur programmen funkar, jag pratar om begreppet. MDI i Microsoftvärlden är ett begrepp med en specifik innebörd.

Tony.M.Meijer said:
Vilket inte löser mitt problem med att stänga ner grupper av fönster. Jag kan, genom att stänga ett fönster i chrome stänga en miljon tabbar samtidigt som jag har ett annat fönster med en annan grupp tabbar. Hur gör du det i Opera? Om svaret är att du har det i olika fristående fönster så är min fråga vad syftet att använda ett MDI framework från början?
Du rör ihop olika saker. Svaret är mycket riktigt att man kan ha flera parent-fönster, och man kan flytta child-fönster mellan dem.

Jag ser dock lite mer nytta i MDI än att bara stänga flera fönster samtidigt. Det ger mig helt enkelt en mycket större frihet än vad flikar gör.

Arfert

Facit
Majoriteten av grafiska formgivare kör nog på en skärm fortfarande. Har de två beror det oftast på att de har en bärbar dator, och en stor extern skärm.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Helt ärligt Troberg så försökte jag svara på din fråga och jag kan ha fel men jag känner lite att du diskuterar emot bara för att.

Om du känner så starkt så fungerar uppenbarligen MDI system väl för dig. You go!
Because I will not go. On that is :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Tony.M.Meijer said:
Helt ärligt Troberg så försökte jag svara på din fråga och jag kan ha fel men jag känner lite att du diskuterar emot bara för att.
Sorry, men när du påstår att MDI är sämre för att man inte kan stänga flera fönster samtidigt (vilket man kan) och inte ser till helheten, så är det svårt att riktigt lyssna på dina argument.

Du behöver inte gilla MDI, det är upp till dig, men det finns solida argument för.