Nekromanti Flodens kungar (frö till OSR-kampanj)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Vi har ju OSR-dag i Umeå på lördag (hjärtligt välkomna ni som har lust) och jag har funderat lite på vad jag vill spelleda. Tankarna har fastnat vid en titel jag hittade på till en av mina titelutmaningar här på forumet, nämligen Flodens kungar.

Jag tänker såhär: äventyrarna drar runt på en båt tillsammans på det de kallar för floden (den kanske var en flod en gång i tiden, men numer är det kanske egentligen ett hav som täcker större delen av världen). Man rullar fram olika slumpmöten, upptäcker öar, möter andra båtar, osv.

Eventuellt syftar titelns kungar på de som för befäl på båtar. Eftersom man samlar på sig jord när man kan (så man kan odla ombord på båten) så är ju kravet för att kunna kallas kung att man faktiskt har "land". Så... XP=jord snarare än XP=guld tror jag?

I vilket fall skulle nog spelandet handla mycket om att råka ut för saker i vardagen och ibland att upptäcka och förhandla och sånt.

Har inte riktigt klart för mig vilka klasser jag vill ha (antagligen få och ganska lågmälda, tror också jag ska koppla ihop AC med klass och skita i att ha med rustningar) men jag tror man ska få välja om man är öbo eller flodfarare ursprungligen och utifrån det få slå på en tabell där man kan slå fram nån särskild ägodel eller förmåga (förekommer t.ex. bland flodfarare att de har gälar eller simhud mellan tår och fingrar).

Ganska sannolikt så är väl det här nåt slags postapokalyptiskt bös, så det kan väl finnas anledningar att ge sig in på öarna och snoka efter grejer och inte bara att stanna och skotta ombord lite jord.

När det gäller vad som finns i floden tänker jag mig flockar med sjökor, enstaka jättesköldpaddor som är ibland är så stora att några byggt på deras rygg, superstora musslor, och mörkt vatten. Vad mörkt vatten är vet jag inte så noga, men det är dåligt i alla fall.

Det jag behöver förfärdiga för att det här ska bli ett lättroddat upplägg tror jag är:
- Tabeller för öbor och flodfarare
- Tabell för möten på floden
- Tabeller för öar
- Tabeller för båtar
- Tabell för fiske
- ???

Vad får ni för spontana tankar?

Sodivra

Champion
bla bla bla
You had me at River Kings.

Vad mörkt vatten är vet jag inte så noga, men det är dåligt i alla fall.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/I_5F1zYQF5M"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/I_5F1zYQF5M" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

?

RasmusL

Champion
DeBracy said:
Vi har ju OSR-dag i Umeå på lördag (hjärtligt välkomna ni som har lust) och jag har funderat lite på vad jag vill spelleda. Tankarna har fastnat vid en titel jag hittade på till en av mina titelutmaningar här på forumet, nämligen Flodens kungar.

Jag tänker såhär: äventyrarna drar runt på en båt tillsammans på det de kallar för floden (den kanske var en flod en gång i tiden, men numer är det kanske egentligen ett hav som täcker större delen av världen). Man rullar fram olika slumpmöten, upptäcker öar, möter andra båtar, osv.

Eventuellt syftar titelns kungar på de som för befäl på båtar. Eftersom man samlar på sig jord när man kan (så man kan odla ombord på båten) så är ju kravet för att kunna kallas kung att man faktiskt har "land". Så... XP=jord snarare än XP=guld tror jag?

I vilket fall skulle nog spelandet handla mycket om att råka ut för saker i vardagen och ibland att upptäcka och förhandla och sånt.

Har inte riktigt klart för mig vilka klasser jag vill ha (antagligen få och ganska lågmälda, tror också jag ska koppla ihop AC med klass och skita i att ha med rustningar) men jag tror man ska få välja om man är öbo eller flodfarare ursprungligen och utifrån det få slå på en tabell där man kan slå fram nån särskild ägodel eller förmåga (förekommer t.ex. bland flodfarare att de har gälar eller simhud mellan tår och fingrar).

Ganska sannolikt så är väl det här nåt slags postapokalyptiskt bös, så det kan väl finnas anledningar att ge sig in på öarna och snoka efter grejer och inte bara att stanna och skotta ombord lite jord.

När det gäller vad som finns i floden tänker jag mig flockar med sjökor, enstaka jättesköldpaddor som är ibland är så stora att några byggt på deras rygg, superstora musslor, och mörkt vatten. Vad mörkt vatten är vet jag inte så noga, men det är dåligt i alla fall.

Det jag behöver förfärdiga för att det här ska bli ett lättroddat upplägg tror jag är:
- Tabeller för öbor och flodfarare
- Tabeller för öar
- Tabeller för båtar
- Tabell för fiske
- ???

Vad får ni för spontana tankar?
Fiske: Kapa tabellen från Gone Fishin'

DeBracy

Arvidos MC said:
Vad mörkt vatten är vet jag inte så noga, men det är dåligt i alla fall.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/I_5F1zYQF5M"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/I_5F1zYQF5M" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

?
Ja visst finns den serien med i bakhuvudet nånstans, men den är nog inte tongivande i det här fallet. Kanske kan gå att sno några monster därifrån, men över lag så tänker jag mig nog nåt som är mycket mindre gonzo. Mer akvarell än tecknad serie?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag tror du kan nöja dig med fighter som klass, om du tänkt hålla det lite mer lågmält. Bland särskilda förmågor kan du slänga med lite mystiska saker som "helande förmåga" eller annat som kan ersätta låg-level spells.

Kräkla

Veteran
Jag tyckernog att, ha en riktig flod! Alltså inte ett hav med konstigt namn ellerså, däremot ha en som är liksom mytisk. Först såär den i djunglen som amazonfloden, senså rinner den ner (katarakter!) i ett Nilenaktigt, då så kan man ha ruiner som Abu Simbel ochså, senså kommer den ut och blir typ Donau eller Rhen såatt, där är det borgar och tyskar och sånt. Det tro jagatt vore kul. Äventyren kan manha på samma sättet, längsmed hela floden!

Dom stora floderna har ändå ju typ en kilometer i bredd, Missisippi och dom, såatt enochannan jätteskäldpadda går nog att knö in :gremlaugh: Själv också så tycker jagatt, det vore nog roligare med en sköldpadda som var stornog för ett hus, en liten brygga ochen kuf, än en som är så stor så det är berg på den ochsånt, det har man jugjort redan?

Kungarna ärju fortfarande dom som seglar upp och nerför floden och så har dom. Klasserna kanvara kanske sjöman, tjuv, och lärd? Sjömannen är som krigare fast också så kan dom segla, lärda män tänkte jagatt kunde vara lite som både cleric och magiker, typ som magikerna i Clark Ashton Smith som ofta är osunda eller rentav onda ochdom är på jakt efter vad som helst hemligheter som ger makt, zombiepulver eller sätt att binda demoner eller vadsom. Av nån alnledning kändes det somom det skulle passa in? Fast nu begriper faktiskt jag inte riktigt varför. Strunta i det kanske. :gremcrazy:

DeBracy

Kräkla said:
Själv också så tycker jagatt, det vore nog roligare med en sköldpadda som var stornog för ett hus, en liten brygga ochen kuf, än en som är så stor så det är berg på den ochsånt, det har man jugjort redan?
Ja när du säger det så! Kuf och sköldpadda i tyst samförstånd.

Om det finns en massa land runtomkring är jag rädd att folk bara kliver av båten och traskar iväg nånstans, då behöver jag ju fler tabeller. ;___;

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tabell för väder.

Tabell för underliga vanor/seder på de öar som de kommer till.

Korpen

Hero
Riktigt häftigt koncept!

Jag får en bild av att det är relativt grunt på ”floden”, kanske så lite som 10-20m i regel så det är inte så mkt vågor och det ibland sticker upp saker eller växter ur vattnet. Mörkt vatten skulle då kunna vara där det är riktigt djupt; det är där vågorna kan bli höga nog att slå sönder flodbåtar så de försvinner utan spår och det är där de riktiga havsvidundren kan dyka upp…

En annan idé skulle kunna vara XP = metall. Gruvdrift och metallframställning borde vara riktigt knepigt att göra ombord på en båt. Speciellt med tanke på tillgången på bränsle.

Kräkla

Veteran
Om det finns en massa land runtomkring är jag rädd att folk bara kliver av båten och traskar iväg nånstans, då behöver jag ju fler tabeller. ;___;
Nä, det får dom inte göra! Gör dom det så glor du bara argt på dom tills dom kliver ombord igen. :gremlaugh:

Påriktigt så, kanske att du kan säga att det är mest öken rumtomkring? I denhär världen så kanske allting är som detär i Egypten i vekligheten, att det är sett uppifrån ett ganska tunt band med bördigt mark pågrund av floden ochsen bara sand och arga schakaler runt däromkring.Då blir liksom det att okej ni KAN iochförsej ju kliva av och gå men dågår det långsammare bara. (Hästar finns det inte heller isåfall, bara landjättesköldpaddor som går väldigt trögt men som kompensering vägrar dom stanna om dom väl börjar röra på sej istället. Eller såär det jättesniglar.)

DeBracy

Korpen said:
Jag får en bild av att det är relativt grunt på ”floden”, kanske så lite som 10-20m i regel så det är inte så mkt vågor och det ibland sticker upp saker eller växter ur vattnet. Mörkt vatten skulle då kunna vara där det är riktigt djupt; det är där vågorna kan bli höga nog att slå sönder flodbåtar så de försvinner utan spår och det är där de riktiga havsvidundren kan dyka upp…
Jaaa! Det här hamnar i fin harmoni med de grejer jag inte riktigt hade formulerat kring mörkt vatten. :gremlaugh:

Corvus corax said:
En annan idé skulle kunna vara XP = metall. Gruvdrift och metallframställning borde vara riktigt knepigt att göra ombord på en båt. Speciellt med tanke på tillgången på bränsle.
Mm, sant sant. Vips kanske det blir intressant att smyga ombord på andra båtar och snatta deras lyktor. Det är lite fräckt (och fräckt dessutom!).

DeBracy

Kräkla said:
(Hästar finns det inte heller isåfall, bara landjättesköldpaddor som går väldigt trögt men som kompensering vägrar dom stanna om dom väl börjar röra på sej istället. Eller såär det jättesniglar.)
Jäklar vilka coola bilder som dök upp i mitt huvud nu! :gremlaugh:

Kräkla

Veteran
Äsch, jag kändeatt, jag hade nog inte varit vart så hjälpsam hitintills, bar agnällt på din ide, så jag gjrode en tabell! Hoppas den kan vara till nån nytta :gremsmile: (Sånt som "egypter" får du förstås byta ut men, det var för att det skulle gå fortare att förstå självaste iden som jag skrev sånt.)

Flodmöten (slå med d12):

1: En vattendrake! Den är ganska ung så därför är den fortfarande genomskinglig, den har inte förtätats färdigt ur vattnet än. Istället så serden ut som en drakorm formad av vatten, lite blåaktigare än det vattnet runtomkting den men det är väldigt svårt att se dom delarna som är under vattenytan, snarare så verkar den sticka upp somen våg eller nåt. Den är lekfull men samtidigt så är det ju en drake, slå reaction som i vanligt encounter för den. AC 3, HD 9, HP 36, vapen gör halva skadan. Den kan spruta en line med vatten som gör 2d6 (blunt damage ifallatt det spelar roll) och man måste slå saving throw vs. paralysis för att inte ramla. Ifall man besegrar den så är hjärtat en stor pärla som är värd 10 000 gp.
2: Ett gäng med egypter i en vassbåt med trekantigt segel. Dom är fiskare och säljer gärna fisk till dom som behöver rations.
3:En lärd man som försöker att samla in mörkt vatten i burkar så han kan studera det. Han kommerflytande på en långsam pråm som hans fem assistenter stakar fram, med långa stänger. På pråmens däck så är det en hytt som ser ut som en liten stuga nästan, där har dom kajutor att sova i och ett lab där han förvarar vattenburkarna. Ifall att det är dåligt väder i vädertaballen så är fara värt att burkarna välter och det blir mörkvattenläcka! Ånej? (Det berorväl på antar jag om det vattnet är farligt ellerinte)
4: En kogg full med tjocka tyskar i plåtrustning påväg uppströms. Dom är köpmän men väldans rädda för allting farligt som dom är säkra på finns längre uppför floden, så alla är fighters och har tvåhandssvärd och detär två arbalester ombord på koggen, en var i för- och i akterkastellet. Ledaren är Fighter 4, fem serganter är level 3, resten är level 1.
5: Farliga dårar. Denhär båten ser ut som en djonk och den är alldeles fullknökad med bärsärkar! Hungriga bärsärkar! Med rostiga huggare och fula mössor! 56 stycken är dom, som Berserkers i jag tror varenda Basic Set-bok. Hur dom har fått tag på en båt går inte att begripa men det borde vara förbjudet.
6: En jägare påväg nedför floden på hemväg ifrån en jakt i vildmarken. Han har massa hudar och såna huvudtrofeer liggandes på däck på sin båt och stannar gärna och pratar med spelarna om den gången han sköt en Abu-Gung. Efterhand sågår det upp för dom att »en Abu-Gung« nog är en fullständigt mänsklig inföding i ett område långt uppströms.
7: Regnbågsfisk! Ett helt stim av dom färgglada fiskarna simmar förbi, har man ett nät och fångar upp dom såkan man göra alltmöjligt. Dels såär dom värda 50gp stycket för dom kan användas till alkemiska ingredenser, dels också så om man steker dom så ryker det förvärligt men i röken så ser man en bild av ett marmorpalats med guldkupoler och i bakgrunden så syns ett berg som lärda man vet vart längs floden detligger. Påsåsätt så kan man hitta till palatset. Oavsett hur dom är lagade så får den som äter en av fiskarna hallucinationer och kosntiga syner.
8: Grodmän från havens djup! Inärheten nånstans ligger det en fiskmanskoloni på flodbotten, en utpost för dom onda grodmännens stad Sslirg. Grodmännen har harpuner somsitter fast i ankare, som dom kör in under kölen på båtar för att fånga in dom, sen klättrar som upp på däcket med sina sugkoppar och börjar skära halsen av folk med knivar gjorda av halva krokodilkäkar. Dom har 3 HD och är 2-12 stycken. Det tjocka sega slemmet som täcker deras hud ger AC 7.
9: En liten gul gnom. Han är alldeles illgul som en solros och har bara en ländkläde på sej, han flyter på rygg i vattnet och ror fram sejsjälv med en åra. Hans skinn luktar som pepparrot och därför så kommer inte några fiskar eller sånt och biter honom.
10: En ankrad segelbåt som ser övergiven ut. Egentligen såär den inte övergiven alls dock utan hom som äger den har bara dykt ner till botten på floden med sin dykdräkt. Om spelarna bordar båten och tittar runt så kommer dom hitta slangen tillslut, den är kopplad till en bälgpump och en vinthund springer i gånghjulet som driver pumpen. På just det här stället är det nämligen som dogen av Flodvenedig slänger en guldring varje år för att floden ska uppföra sej som folk! (Ibland så gör den inte det iallafall.) Så har dom gjort i hundratals år nu ochdärför så finns det måpnga guldringar därnere, hon som dyker samlar dom i en liten korg. Sen tänker hon gjuta en amulett av dom som skyddar mot flodens vrede, gjutformar och tänger och sånt kan man också hitta ombord på båten.
11: En ond kines. Han har långsmala ondkines-mustasher och en såndär fyrkantig hatt med knopp överst och en lång blå sidenrock med drakar broderade i guld. Han kommer förbidrivande på en sköldpadda med en minidjungel på och en pagod. (Djungeln har han planterat själv för att visa hur jättemycket jord han har. Tittar man efter så kan man se kantplankor och sådär, som håller hela alltet påplats.) Han har förslavat en tio-tolv slavar med hjälp av djungeldroger som han gör av märkliga djungelblommor som han har i en särkild plantering, och så kan han trolla, men bara onda formler. MU 9, HP 13 för är man ond knarkmagiker så är man osund.
12: En god kines! Han sitter på ryggen på en jättedugong i lotusstälningen och mediterar. Det syns att han är god förhan har långt vitt skägg och bylsiga vita kläder. Spelarna kan fråga honom om saker men det är 50% chans på d100 per varje fråga att han svarar med en obegriplig plattityd. Dugongen däremot svarar alltid ärligt, men han är ganska lack över att gubben vägrar kliva av. Därför vill han inte prata särskilt länge, d4 frågor max.

DeBracy

Wohoo, flera fina förslag!

Jag lutar just nu åt att man då och då kan komma nära flodens kant i alla fall och då kan se lite märkliga ting (in med en tabell för det). Förutom öbor och flodfarare bör man ju då kunna ha varit boende vid stranden en gång i tiden så en tabell för den som vill spela en sån.

Björn har helt rätt i att det nog räcker med bara Fighter-klassen + bakgrundstabeller, men jag funderar på att kanske ta inspiration från Zak S alternativa figher för utformingen av levlandet.

Då är jag uppe i följande tabellbehov just nu:

- Tabeller för öbor, flodfarare och strandsittare
- Tabeller för öar
- Tabeller för båtar
- Tabell för fiske
- Tabell för märkliga ting vid flodens strand
- Tabell för väder
- Tabell för märkliga seder
- Tabell för levlande

Det som främst saknas i så fall är förstås vad som ger XP.

DeBracy

Priceless! Tur att jag skrattar tyst för mig själv annars hade jag skrattat ihjäl mig. Dårarnas skepp, pepparrotsgnomen och jättedugongen alltså! XD

DeBracy

Ah, en tabell till behövs förstås, men den är den enklaste. Den slumpar åt vilket håll relativt till båten som nåt befinner sig. Typ så (haken pekar föröver):

1 2 3
4 ^ 5
6 7 8