Jag står i kast med att leda Döda Drömmars Grav för mina spelare, och behövde ett stopp på vägen för deras rollpersoner, samt ett medel för dem att ta sig över älven för vidare vandring norrut. Så jag hittade på flottlägret Gråvada som också kan bli en återkommande rastplats för deras exkursioner i vildmarken. Jag tänker mig något i den här stilen:
Gråvada
Herr Budols flottläger vid Eanors södra strand, just nordnordväst om Tistla Fäste.
Historia
För drygt två år sedan hittade skattletaren Budol ruintornet som idag inhyser flottlägret Gråvada. Arbetet med att tömma tornet på skatter gick snabbt, men var en blodig historia då platsen beboddes av en familj stridslystna rovtroll. Större delen av Herr Budols expedition förolyckades i drabbningarna, men alla de fynd och reliker som kunde bärgas tillbaka till civilisationen gjorde att deras död förde något gott med sig, om man får tro den välgödda ambriska skattletarens ord. Sedan dess har han, tillsammans med sina två döttrar, upprättat ett flottläger och värdshus i den restaurerade fortruinen. En välkommen, värmande härd på färden genom Davokar som utgör ett vanligt stopp i många skogsexpeditioners planerade rutter.
Vägen dit
Det tar knappt två dagars vandring norrut från Tistla Fäste genom Davokars ljusare delar innan man når älven Eanor som sävligt söker sig västerut mot Volgoma. Vägen dit är en av de mer vältrafikerade skogslederna i skogen och är därför relativt fri från rovdjur och lömska troll, men desto mer övervakad av både jägarkårister och stråtrövare. Vandrare gör klokt i att slå nattläger en bit bort från vandringsleden för att undgå besök, men utan att för den skull ströva allt för långt in mellan träden, då man istället riskerar att helt enkelt gå vilse. Vanliga lägerplatser halvvägs till älven, som Regannas stenstod, Resetrappan eller Klappgranen, kan skydda resenärer från väder och vind, men dessa är också vanliga jaktmarker för traktens lokala rövarband och andra lurendrejare.
Flottlägret
När väl älven öppnar upp skogen framför stigen viker man av vänster och följer vattnet nedströms, för att slutligen nå Gråvada efter drygt ett timglas. Det första man ser av flottlägret är en väldig klippavsats som reser sig från älvens vatten, och inte långt därefter kan man också urskilja ruinen uppe på stenen och bryggorna vid dess fot. En uråldrig trappa är huggen ur berget och leder upp till ruinen, en trappa som på senare år lagats med timmer och som efter mörkrets inbrott lyses upp av facklor och lyktor. Själva ruinen är en kvadratisk borgliknande byggnad, vars ursprungliga höjd är omöjlig att sia om men som i dagsläget sträcker sig tre manslängder och två våningar upp. Den första våningen är ett väldigt rum som värms upp av en central eldgrop, och där enklare mat och starka drycker erbjuds mot betalning i form av arbete eller silver. En trappa upp ryms en enkel sovsal, men också Herr Budols privata kammare, kontor och verkstad. I regel är fortet tomt på folk, men det händer att stora expeditioner stannar över natten, varpå matsalen fylls av folk. Vanligare är dock att fortets besökare är flodresenärer av olika slag, vare sig om det är handelsmän från Kastor, lycksökare från Melima eller en skvadron jägarkårister på väg mot Volgoma. I Gråvada passar de då ibland på att mot betalning plocka upp resenärer som vill vidare nedströms. Vill man bara över älven erbjuder Herr Budols två döttrar Ana och Tya också en snabb flottfärd, men priset på en daler per person kan tyckas hutlöst högt, varför många hellre försöker övertala andra flodfarare att släppa av dem på andra sidan vattnet.
Jägarkårens rastplats
Gråvada är ett vanligt stopp för drottningens jägarkårister, och risken är stor att ett besök till fortet innebär kontroll av skattletarlicens. Varje gång rollpersonerna besöker fortet, be dem slå 2T10. 2-5 på resultatet innebär att så många jägarkårister är på plats för tillfället.
Varor och tjänster på Gråvada
Möjliga besökare på Gråvada
Gråvada
Herr Budols flottläger vid Eanors södra strand, just nordnordväst om Tistla Fäste.
Historia
För drygt två år sedan hittade skattletaren Budol ruintornet som idag inhyser flottlägret Gråvada. Arbetet med att tömma tornet på skatter gick snabbt, men var en blodig historia då platsen beboddes av en familj stridslystna rovtroll. Större delen av Herr Budols expedition förolyckades i drabbningarna, men alla de fynd och reliker som kunde bärgas tillbaka till civilisationen gjorde att deras död förde något gott med sig, om man får tro den välgödda ambriska skattletarens ord. Sedan dess har han, tillsammans med sina två döttrar, upprättat ett flottläger och värdshus i den restaurerade fortruinen. En välkommen, värmande härd på färden genom Davokar som utgör ett vanligt stopp i många skogsexpeditioners planerade rutter.
Vägen dit
Det tar knappt två dagars vandring norrut från Tistla Fäste genom Davokars ljusare delar innan man når älven Eanor som sävligt söker sig västerut mot Volgoma. Vägen dit är en av de mer vältrafikerade skogslederna i skogen och är därför relativt fri från rovdjur och lömska troll, men desto mer övervakad av både jägarkårister och stråtrövare. Vandrare gör klokt i att slå nattläger en bit bort från vandringsleden för att undgå besök, men utan att för den skull ströva allt för långt in mellan träden, då man istället riskerar att helt enkelt gå vilse. Vanliga lägerplatser halvvägs till älven, som Regannas stenstod, Resetrappan eller Klappgranen, kan skydda resenärer från väder och vind, men dessa är också vanliga jaktmarker för traktens lokala rövarband och andra lurendrejare.
Flottlägret
När väl älven öppnar upp skogen framför stigen viker man av vänster och följer vattnet nedströms, för att slutligen nå Gråvada efter drygt ett timglas. Det första man ser av flottlägret är en väldig klippavsats som reser sig från älvens vatten, och inte långt därefter kan man också urskilja ruinen uppe på stenen och bryggorna vid dess fot. En uråldrig trappa är huggen ur berget och leder upp till ruinen, en trappa som på senare år lagats med timmer och som efter mörkrets inbrott lyses upp av facklor och lyktor. Själva ruinen är en kvadratisk borgliknande byggnad, vars ursprungliga höjd är omöjlig att sia om men som i dagsläget sträcker sig tre manslängder och två våningar upp. Den första våningen är ett väldigt rum som värms upp av en central eldgrop, och där enklare mat och starka drycker erbjuds mot betalning i form av arbete eller silver. En trappa upp ryms en enkel sovsal, men också Herr Budols privata kammare, kontor och verkstad. I regel är fortet tomt på folk, men det händer att stora expeditioner stannar över natten, varpå matsalen fylls av folk. Vanligare är dock att fortets besökare är flodresenärer av olika slag, vare sig om det är handelsmän från Kastor, lycksökare från Melima eller en skvadron jägarkårister på väg mot Volgoma. I Gråvada passar de då ibland på att mot betalning plocka upp resenärer som vill vidare nedströms. Vill man bara över älven erbjuder Herr Budols två döttrar Ana och Tya också en snabb flottfärd, men priset på en daler per person kan tyckas hutlöst högt, varför många hellre försöker övertala andra flodfarare att släppa av dem på andra sidan vattnet.
Jägarkårens rastplats
Gråvada är ett vanligt stopp för drottningens jägarkårister, och risken är stor att ett besök till fortet innebär kontroll av skattletarlicens. Varje gång rollpersonerna besöker fortet, be dem slå 2T10. 2-5 på resultatet innebär att så många jägarkårister är på plats för tillfället.
Varor och tjänster på Gråvada
Flottning över älven | 1 daler per person |
Övernattning | 1 skilling per person |
Fisksoppa och barkbröd | 5 örtegar |
Hjortstek med skogsbär och alvknöl | 1 skilling |
Stop stut (Argonas Arvinge) | 4 örtegar |
Flaska rödvin (Röda Maran) | 2 daler |
Möjliga besökare på Gråvada
- Den misslyckade häxjägaren Argolai med anhang som retat upp en lokal barbarjägare och falskeligen anklagat henne för häxeri. Är nu jagad var han än rör sig och gömmer sig på Gråvada. Reser mot Tistla Fäste och verkar nervös, paranoid.
- Resen Bälga som kom vandrandes uppströms för två dagar sedan, utan minsta aning om vem hon är eller varifrån hon kommer. Har sedan dess stannat på Gråvada och hjälpt herr Budol med grovarbete. Han går i tankarna att behålla henne på plats men både Ana och Tya menar att det känns osäkert. Bälga har våldsamma tendenser och är hiskeligt stark.
- Ordensnovisen Tealia som är på väg mot Melima, eskorterad av RP antal inhyrda problemlösande hejdukar. Hon håller hårt i en ränsel och vill inte berätta mer om sitt uppdrag än att hon ska träffa en viktig person som ska titta på en viktig sak under ett viktigt möte. Har betalat hejdukarna dyrt för att förhindra nyfikna frågor, men har själv ett uselt pokerface.
- Templáren Leogoi som reser ensam på väg mot Karvosti där han ska hjälpa sin läromästare med ett knivigt diplomatiskt uppdrag. Har en sorgsen uppsyn och tar ogärna av sig sin rustning. Dricker rödvin och tummar på den heliga skriften.
- Drogkrämaren Ulde, som lockats ut bland Davokars trädsalar efter att en säker källa tipsat honom om en orörd glänta där blå dimklocka växer. Om det stämmer kommer han att bli en rik man, varför han tagit en stor risk, anställt fem livvakter och en guide, och nu sitter med en karta över skogen och ritar målmedvetna pilar norrut på den.