Nekromanti flouroscerande orange i dator?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Öh, en väldigt kort fråga, som kanske behöver ett betydligt längre svar. Går det att återskapa en färg så att den ser ut att ha fluorescerade egenskaper på en datorskärm? Alltså, med en färgblandning ur t.ex. pantoneskalan eller liknande? När jag försöker hitta färgen själv blir det mest någon tråkig, persikoliknande historia.

Den här färgen är vad jag är ute efter:

(random bild från google bildsök)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det där ser ju ut som R 227 G 68 B 1 – på ett ungefär. <div>
</div> <div><font class="Apple-style-span" color="#FFFFCC">(Öppna bilden i Photoshop och använd pipettverktyget (I) för att se vilket färgvärde en viss färg har. Tips! Om bilden är kornig – använd sample size »5 by 5 Average«.)</font> </div>

Rickard

Urverk speldesign
Det där är lite som att göra guldfärg. Instinktivt känner jag att du borde använda dig av en gradient. Typ som denna, denna eller denna.

/Han som nästan känner sig lite smutsig som gör inlägg på OT-forumet

Jarl

Hero
Vitulv said:
När jag försöker hitta färgen själv blir det mest någon tråkig, persikoliknande historia.
Vår upplevelse av färger är ju beroende av färgerna runt omkring, så Han:s förslag om gradient och noga utvalda färger runt omkring det orange:a borde nog skapa rätt effekt! Ha de kalla, dova färgerna i fotot som referens när du provar.

w176

Förlorad dotter
Ett sätt att skapa den ljuseffekten av ett flourcerande ljus är att att använda penseln eller lagret på screen/soft light/hardlight/vivid light beronde på vilken effekt du vill ha.

Ett till bra verktyg är Adjustmence/Vibrance.

Färgen upplevs som flurucerande, inte i sig själv, utan för att den interagerar och reagerar på ett annat sätt än vanligare färger.

Vitulv

Tack för alla svar! Som tur är hade tryckeriet fluorescerade färg :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vitulv said:
Som tur är hade tryckeriet fluorescerade färg
<div>
</div> <div>Jamen, det är väl klart de har! </div> <div>
</div> <div>Men varför frågade du om färgvisning på skärmen om du skulle trycka nånting? </div>

Caligo

Swashbuckler
Vitulv said:
Öh, en väldigt kort fråga, som kanske behöver ett betydligt längre svar. Går det att återskapa en färg så att den ser ut att ha fluorescerade egenskaper på en datorskärm? Alltså, med en färgblandning ur t.ex. pantoneskalan eller liknande? När jag försöker hitta färgen själv blir det mest någon tråkig, persikoliknande historia.
Det finns ganska mycket att säga om detta men om jag tar det viktigaste:
Det enda som en datorskärm kan visa är RGB.
Den kan kan aldrig visa CMYK eller Pantone "på riktigt". Den dock fejka olika sorters färgrymder som t.ex. CMYK med resultat att vissa färger inte syns som de skall.
Problemet är att RGB innehåller färger som inte kan återges med CMYK och tvärtom.
CMYK och RGB kan alltså framstå som ganska "lika" men det är två helt olika sätt att visa/beskriva färg på.
Pantone-färger, om man nu skall ta det lite kort, är s.k. dekorfärger. Det kan vara färger som, återigen, kan återges med t.ex. RGB men många Pantone-färger går inte att återge korrekt med varken CMYK eller RGB. Exempel är de fluorescerande färger och metallfärger (guld, silver etc).

Kolla gärna in wikipedia-artiklarna om färgrymder som ofta är ganska bra. Hjälpen i Photoshop förklarar ofta olika färgsystem på ett mycket bra sätt (och alltid korrekt till skillnad från Wikipedia).

Vitulv

Dante said:
Vitulv said:
Som tur är hade tryckeriet fluorescerade färg
<div>
</div><div>Jamen, det är väl klart de har!</div><div>
</div><div>Men varför frågade du om färgvisning på <i>skärmen</i> om du skulle <i>trycka</i> nånting?</div>
Därför att jag även har digitala delar i den grafiska profil jag jobbar med, och jag vill att de digitala delarna skall vara så lika de tryckta som möjligt :gremsmile:

Caligo

Swashbuckler
Vitulv said:
Därför att jag även har digitala delar i den grafiska profil jag jobbar med, och jag vill att de digitala delarna skall vara så lika de tryckta som möjligt :gremsmile:
Du kan lägga in pantone-färgerna i både Photoshop och i InDesign (och i Illustrator). Det är lite meckigt och inget som rekommenderas om man inte har 100% koll.
Vissa färger (som guld etc) ser du inte på skärmen som de ser ut i tryck men så nära som möjligt.