APM
Bläckfisk
Man spelar ju tradd och indie på olika sätt. Särskilt spelledarlöst skiljer sig oerhört mycket från att vara spelare i tradd. Som Genesis har varit inne på kan man samberätta utan mekanik, men då är det ett rätt stort krav på spelarnas egna hantverk. Indiespel med mekanik som skapar incitament att göra en viss grej i spelet är ju till för att göra det enklare för dig att spela på ett sätt som funkar i det aktuella spelet. Om man friformar och glömmer bort mekaniken kan man absolut ha kul ändå, men den finns ju till för att spelet ska ge er en särskild upplevelse. Har ni tur uppnår ni den på egen hand, men det finns inga garantier.
När jag spelar indiespel har jag alltid mekaniken främst i åtanke när jag spelar. Det sättet att spela skiljer sig från hur man spelar tradd, så om man går in med förväntningen att man som spelare gör samma sak som vanligt riskerar det bli en annan upplevelse än spelskaparen avsett.
När jag spelar indiespel har jag alltid mekaniken främst i åtanke när jag spelar. Det sättet att spela skiljer sig från hur man spelar tradd, så om man går in med förväntningen att man som spelare gör samma sak som vanligt riskerar det bli en annan upplevelse än spelskaparen avsett.