Destruction Of Two Weapon Federation
Jaha, nu har jag ätit och en massa sådant onödigt strunt, och eftersom din post var det sista jag läste innan jag gick iväg, så har jag givetvis funderat på det där med två vapen hela jämrans tiden.
Inte har jag kommit fram till något heller, men jag hostar ur mig mitt spånande ändå för att se om du kan ha det till något.
Det system jag tänkte ut för att hantera två vapen var att man adderade Skicklighetsvärdena och Undvika-bonusarna, och i alla andra egenskaper använda det vapenvärde som är bättre. Det återger ju åtminstone vad man vill få ut av att slåss med två vapen - man har svärdets räckvidd, men dolkens penetrationsförmåga när det behövs, och på det utökade möjligheter att parera. Problemet är att alla kommer slåss med två vapen jämt.
En idé för att fixa det tänkte jag kunde vara att säga att det TEK-värde som krävs för att hantera två vapen är lika med de två vapnens sammanlagda teknikkrav. Det funkar i viss mån och är också realistiskt (det är
jävelsvårt att koordinera sig ordentligt med två vapen!), men det enda det krasst gör är att alla som är bra går runt med två vapen - och blir därav ännu bättre - medan de som inte är bra använder ett vapen och tränar för att bli bra. Vilket ju är ännu sämre än att alla släpar på tvåvapenkombos. Däremot kan det nog vara en bra regulator tillsammans med någon annan begränsning; jag vet bara inte vad eftersom jag sitter för fast i min vetskap om att det
är mycket bättre med två vapen än med ett om man är tränad för att slåss så.
Sköldar borde egentligen inte försvåra särskilt mycket alls, däremot ge den typ av fördelar du räknar upp, men då får du fram situationen att de blir överbra. Den situationen är i och för sig realistisk så det förslår, men jag tror inte att den är önskvärd för det.
Slutsats: Världen har apdålig spelbalans
/Feliath - vill ju spela alvninja med två svärd! Yar!