Invandrarlärareee! (Raiden i Mortal Kombat)
"OK, låter fungerande, men dels är jag inte riktigt klar över vad den där andrafunktionen är (vad kan man göra annat än stabba och parera?)"
I det här stridssystemet så varken stabbar eller parerar man ju särskilt mycket. Vapnenas funktion är ju snarare att de hittar egna anfallsmöjligheter (=Träffchans), skär av motståndarens anfallsmöjligheter (=Undvika), slår igenom motståndarens rustning (=Penetration) eller ökar dina chanser att slå sönder motståndarens gard (Kraft och Skicklighetsbonus).
Tänker man så, så är det ju lätt att se fördelar med kombinationer. En stav ger dig en Skicklighetsbonus och ökar din Undvika, med en dolk i andra handen så kan du dessutom få en hög Penetration. De skulle således hjälpa varandra.
"Det finns ett skäl till att florentinfäktning (två värjor) hade rykte om sig att vara farligt, och inte fanken var det för att adherenterna var galna nybörjare"
Ah, okej... Men det käns häftigare om man får leka av sig med fantasifulla vapenkombinationer när man är ung, medan man blir en cooling med ETT vapen när man blir äldre. (Äh, jag ljuger, men det blir snyggare bilder om personerna får hålla i något annat än vapen i sin andra hand...)
Vi får se.
"Hur häftig är inte fäktmästaren med två värjor, eller ninjan med två ninja-to?"
Raphael-kombinationen är faktiskt rätt häftig. Det måste jag ju hålla med om. Men två långa svärd a la Leonardo är inte lika ball, tycker jag.
"Några exempel på vettiga combos, förresten:"
Några av dem är faktiskt rätt balla. Jag ska se vad jag kan göra. Tack för hjälpen.
"/Feliath - vill fortfarande spela tvåvapnig alvninja"
Okej, okej, jag ska göra en tvåvapning alvninja åt dig. Eller en älva, i vart fall. Å det kanske blir en indian istället för en ninja... men något med två vapen skall du få, iaf...
/Rising
tar beställningar